Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-26, 15:13
  #145
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Det verkar vara svårare än vad folk tror att spela schack skickligt, kan det hända att ju bättre man är på matte desto lättare har man för spelet?

Din tes stämmer på min far, han är jätteduktig på Matte och han var när han var som bäst IM och rankad top 10 Sverige på schack
Citera
2013-08-29, 12:46
  #146
Medlem
För att bli bra så gäller det att spela ofta... Jag är relativt bra, vinner ganska ofta, men har man inte spelat på 6 månader eller 1 år. så förlorar man mot personer man aldrig skulle förlorat mot annars.

Det gäller att spela regelbundet. Ju mer du spelar desto mer lär man sig. Sen är det bra att ha ett unikt tänkande. Om du hela tiden spelar logiskt är det lättare att förutse dina drag.
Citera
2013-09-27, 21:34
  #147
Medlem
Puertis avatar
Jag lånar tråden här.

Jag har spelat schack till och från i 6 månader och jag är egentligen väldigt dålig på schack. Anledningen till att jag skriver här är för att jag vill ha hjälp att nå över den första och svåra tröskeln. Schack är givetvis ett väldigt komplext brädspel där ett enda drag, på gott och ont, kan påverka hela matchens utgång. När jag spelar schack så är det lite som ett lotteri. Att jag kanske gör ett drag, medvetet eller omedvetet spelar ingen roll, eller att motståndaren gör ett felaktigt drag som får uppenbara konsekvenser. Visst, det är så schack fungerar i allmänhet, att utnyttja motståndarens misstag d.v.s, men det blir så mycket mer fatalt när man är så pass mycket nybörjare som jag är. (Förlora drottningen p.g.a. att man inte utvärderar situationer på rätt sätt exempelvis). Nåväl.

Jag har kollat massvis med videos på Youtube, läst på en drös hemsidor, allt för att försöka få mig att göra bättre ifrån mig när jag spelar mot andra på nätet. Som jag tidigare sade så har jag ingen riktig plan för hur jag skall spela mina pjäser, vilket gör att det blir, precis som jag sade ovan, att spelet blir lite av ett lotteri. Detta är synd och gör att man tappar lite av motivationen när man spelar. Jag vill nå till den tröskeln att jag får känslan; "trevligt att jag vann, det var min tanke genom att göra som fick mig att vinna". Nu är det som sagt så att jag vinner p.g.a. motståndarens totalt stupidity.

Nå. Vart vill jag komma? Jag vill först och främst få ett par generella tips på hur man skall tänka när man sätter upp ett försvar och hur man sätter upp ett anfall. "Läs på den här hemsidan", "läs en schackbok", "det finns inga genvägar till hur man vinner" är uttjatade klichéer i detta avseende. Jag nämnde ovan att schack är mycket komplext och att det är svårt att dra några generella slutsatser eftersom varje match är unik (nästan) och varje drag ger nya förutsättningar för spelet. Finns det några generella knep man kan applicera på sitt spel majoriteten av gångerna man tar ett parti? "Anfall på sidan där motståndarens kung står", "håll dina löpare så långt ut mot kanterna som möjligt eftersom det ger en större räckvidd", "försök placera dina torn där det finns mycket utrymme" och liknande tips (nu säger jag förvisso inte att dessa "tips" som jag skrev ovan är bra i sig, snarare tvärtom) är någonting som jag skulle gilla väldigt mycket.

Ett annat problem som jag har är att jag själv inte kan analysera vad jag gör rätt eller gör fel. Faktum är att jag oftast inte vet varför jag gör ett drag mer än för stunden. Jag tänker ganska enkelspårigt oftast och maximalt 3 drag framåt, men problemen uppstår när motståndaren gör ett drag som helt plötsligt gör att jag "kommer av mig" i mina egna planer.

Nåväl. Jag förväntar mig inte att någon skall ge mig nyckeln som löser alla världens problem, jag vill bara försöka komma över den första tröskeln för att därifrån avancera och utvecklas.
Citera
2013-12-16, 11:16
  #148
Medlem
Finns det något app till Samsung som utmärker sig ifall man vill spela mot datorn? Jag har börjat spela mot andra på mobilen, men det går så segt och jag vill träna öppningar osv. Tänkte om det fanns någon app där datorn spelade så mänskligt som möjligt.
Citera
2013-12-19, 21:59
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag är dålig på schack. Vinner sällan. Mitt spelande går mest ut på att jag flyttar en pjäs, och ser noga till att ingen kan ta den innan jag släpper. Ser högst två-tre drag fram. Mina schackmattplaner går om intet hela tiden. Har jag spelat mycket?

Så, säg mig, finns det några bra strategiböcker i schackkonsten?

Böcker finns det jättemånga. Du kan köpa online om din lokala bokhandel inte har dom. Kombinera detta med att spela online och/eller köpa en schackdator (borde finnas på Teknikmagasinet eller liknande) så tror jag att du är i hamn. Nästa steg är att joina en schackklubb, såvida du inte vill göra det rakt av
Citera
2015-04-09, 13:38
  #150
Medlem
Jag började spela i vuxen ålder och är nu en hyfsad tävlingsspelare. Gick dock på en del tidsödande minor eftersom jag försökte hitta vägar att lära mig själv.

Tips! Djupträna inte strategier och sånt om du inte kan grunderna ordentligt. Du kan vara hur bra som helst på siciliansk drake, orangutang eller vilken öppning som helst, men har du inte tränat överblick, fällor och sånt är du chanslös mot de flesta. Ett metodiskt träningssystem de flesta klubbar använder kan du beställahär. Lär dig teorierna och jobba igenom de arbetshäftena samtidigt som du spelar flitigt. Sen är du fullgod att tävlingsspela i vilken breddtävling som helst
Citera
2015-04-09, 22:01
  #151
Medlem
Läs en bok om schack!
Citera
2015-05-24, 23:28
  #152
Medlem
chessjamts avatar
Verkar vara en guldgruva den här tråden. Ska läsa igenom den och se vad jag kan snappa upp. Lägger under tiden upp det här inlägget som jag felpostade i den andra stora schacktråden. Ber om ursäkt för dubbelpost.


Hej!

Jag har börjat återuppta schackspelandet efter ett eller två sabbatsår då jag inte spelade någonting alls och åren dessförinnan var matchtillfällena väldigt sporadiskt och få till antalet. Men nu känner jag ett starkt driv att bli en bättre och starkare schackspelare och öka i rating. Har köpt på mig några schackböcker som jag kommer att läsa och studera ( The Amateur's Mind av Jeremy Silman och Winning Chess Strategies av Yasser Seirawan samt Fred Reinfleds båda 1001 böcker om schackoffer och mattningar) plus några andra gamla schackböcker som farsan har och tänker då tillsammans med all läsning lägga upp ett träningsschema över sommaren för att bli så bra som möjligt inför höstsäsongen. Då kom jag att tänka på någonting som min far önskade sig att jag skulle bli med viss träning när jag var en liten grabb, nämligen en "Kombinationernas häxmästare". Just då när jag var liten tänkte jag inte så mycket på det men nu när man är lite äldre så låter det ju coolt och nästan skräckinjagande.

Så, en kanske svår och öppen fråga att svara på kanske men jag ställer den ändå: Vad krävs det för att bli en "kombinationernas häxmästare"? Vad måste man träna specifikt på? Nöta på med en massa taktiska problem på exempelvis chesstempo och köra hårt med Reinfelds böcker? Lära sig en massa olika öppningar? Kunna mittspel och/eller slutspel oerhört bra? Kanske börja lära sig att tänka mer strategiskt och börja spela mer positionellt?

Är tacksam för svar och jag kommer mest troligen att fortsätta skriva i den här tråden i takt med att jag tränar och blir bättre i mitt schackspelande.

Mvh, chessjamt.
Citera
2015-05-25, 14:38
  #153
Avstängd
Undrar också hur jag ska kunna lära mig schack. Är duktig pokerspelare och kör highstakes ibland, men schack det kan jag inte alls. Tror aldrig jag har vunnit i schack, då har jag visserligen kört det väldigt få gånger, och alltid mot folk som kan det. Kört lite online idag, och alla verkar ha kunskapen om taktikerna, de där sakerna känner jag inte alls till.

Jag vill inte hålla på och läsa böcker eller teori då kan det kvitta, utan vill helst lära mig att använda min egen tankeförmåga för att kunna använda taktiker. Något tips?
__________________
Senast redigerad av cumshooter 2015-05-25 kl. 15:13.
Citera
2015-05-25, 22:52
  #154
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt


Så, en kanske svår och öppen fråga att svara på kanske men jag ställer den ändå: Vad krävs det för att bli en "kombinationernas häxmästare"? Vad måste man träna specifikt på? Nöta på med en massa taktiska problem på exempelvis chesstempo och köra hårt med Reinfelds böcker? Lära sig en massa olika öppningar? Kunna mittspel och/eller slutspel oerhört bra? Kanske börja lära sig att tänka mer strategiskt och börja spela mer positionellt?


Mvh, chessjamt.

Hej. Det är en bra fråga som de flesta av oss nog skulle vilja veta svaret på. Det känns som att du är på rätt spår. Att lösa mängder av pussel och således få de olika typerna av kombinationer att sitta i ryggmärgen tror jag är a och o.
En vanlig missuppfattning bland folk som inte spelar schack är ju ofta att det enbart handlar om att kunna "se många drag" och det brukar därmed vara frågan de ställer till någon, "hur månag drag ser du"? Men just när det kommer till taktik och att bli en häxmästare tror jag du helt enkelt måste bli bra på att visualisera brädet i huvudet och att kunna göra långa exakta beräkningar.

Jag läste i Jesper Halls bok träna schack om olika sätt att bli bättre just på det långa räknandet. Dels rekommenderade han blindschack, dvs att du spelar utan att kolla på brädet öht.
En annan rekommendation var att du och din motspelare spelar era drag med fördröjning. Tex säger du e4 och din motståndare e5 utan att spela dragen och sen säger du springare f3 men spelar e4. I det fallet ligger du alltså ett drag efter och måste visualisera det dnra draget i huvudet. Ju bättre du blir desto fler drag kan du ligga efter.

Sen att spela positionellt är lite utav en förutsättning för att komma till lägena där häxmästeriet blir aktuellt. Du blir inte per automatik en bättre taktiker av strategiskt spel men precis som du i fotboll inte kommer få några lägen med en dålig spelidé så kommer dina chanser till briljanta kombinationer i schack också begränsas kraftigt om du blir positonellt utspelad.
Citera
2015-05-26, 23:58
  #155
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Hej. Det är en bra fråga som de flesta av oss nog skulle vilja veta svaret på. Det känns som att du är på rätt spår. Att lösa mängder av pussel och således få de olika typerna av kombinationer att sitta i ryggmärgen tror jag är a och o.

Jo, jag minns att min far (som passande nog är en schackledare för ungdomsverksamheten här på bygden) gav mig några GABIÖ-häften att lösa när jag var mindre för att träna upp Gaffel, avdragare, binding, instängning och överlastningsövningar. Nu verkar sajten chesstempo samt Renfeldts två 1001-böcker fylla den funktionen ganska väl. Här kommer det att bli mängdträning en masse!


Citat:
En vanlig missuppfattning bland folk som inte spelar schack är ju ofta att det enbart handlar om att kunna "se många drag" och det brukar därmed vara frågan de ställer till någon, "hur månag drag ser du"? Men just när det kommer till taktik och att bli en häxmästare tror jag du helt enkelt måste bli bra på att visualisera brädet i huvudet och att kunna göra långa exakta beräkningar.

Jag läste i Jesper Halls bok träna schack om olika sätt att bli bättre just på det långa räknandet. Dels rekommenderade han blindschack, dvs att du spelar utan att kolla på brädet öht.
En annan rekommendation var att du och din motspelare spelar era drag med fördröjning. Tex säger du e4 och din motståndare e5 utan att spela dragen och sen säger du springare f3 men spelar e4. I det fallet ligger du alltså ett drag efter och måste visualisera det dnra draget i huvudet. Ju bättre du blir desto fler drag kan du ligga efter.

Det störde mig så mycket i yngre ålder när jag spelade långschack. Jag kunde tänka ut någon slags strategi och planera några drag i förväg på vad jag ville göra, och så gör min motståndare något oväntat och allt jag suttit och tänkt är bara att kasta ut genom fönstret, bildligt talat. Fick mig att tappa motivationen då att spela långpartier.

Jo att spela blindschack verkar ju vara ett tydligt tecken på att man är bra på schack. Ska försöka träna mig själv med att försöka komma ihåg vilka färger vissa rutor har, typ c3, c5, e4, d4 osv. Sedan kanske börja spela lite mer blindschack just för att öva upp visualiseringen.

Den där fördröjningsspelvarianten låter kul. Ska pröva den.

Citat:
Sen att spela positionellt är lite utav en förutsättning för att komma till lägena där häxmästeriet blir aktuellt. Du blir inte per automatik en bättre taktiker av strategiskt spel men precis som du i fotboll inte kommer få några lägen med en dålig spelidé så kommer dina chanser till briljanta kombinationer i schack också begränsas kraftigt om du blir positonellt utspelad.

Jo, även här känner jag att man bör vara insatt i det positionella strategiska tänkandet tillsammans med det taktiska sinnet. Det ena behöver ju inte utesluta det andra så jag kan ju försöka öva upp min strategiska tankeverksamhet samtidigt som jag utvecklar den taktiska förmågan. Förhoppningsvis kan Yasser Seirawans Winning Chess Strategies hjälpa mig få bukt med det.


Tack för ett bra och utförligt svar! Har som sagt som mål att bli en bättre schackspelare under sommaren genom att träna träna träna så att man kanske kan vinna några partier under höst- och vintersäsongen. Det här har ju också gett mig ett ypperligt tillfälle att få bättre kontakt med min far och fört oss närmare än vad vi har varit de senaste åren. Riktigt kul och en trevlig bonus.

/chessjamt
Citera
2018-01-06, 04:53
  #156
Medlem
Pungsvings avatar
Schack handlar om att utveckla en bra förståelse om spelets natur. Detta tar tid om man är trög eller ovillig att lära sig något nytt, ovillig att ta in nya ideer. Vissa klarar aldrig att öppna upp för nya ideer så de spelar som nybörjare hela sitt liv.

Ett sätt att se på schack är att du och en annan person ska bygga en koja vardera i två olika träd. Då och då får du gå över och utföra ett valfritt sabotage för den andre som gör att han kommer på efterkälken. Då och då får han komma över till dig och utföra ett valfritt sabotage som gör att du kommer på efterkälken. Olika schackdrag gör olika mycket skada för din motståndare. Din motståndare försöker bygga något.

Det krävs mycket självdisciplin och koncentration när man ska kolla igenom dragvarianter. Om man inte tycker visualiseringen, schack, är roligt, så blir tänkandet lidande och man gör oigenomtänkta drag. Det är svårt att bli bra på något som man inte vill sätta sig in i, bli en del av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback