2003-12-16, 21:26
Medlem
Jack Daws avatar
Hur ser läkar-recept i olika länder ut? Ser de likadana ut eller kan den snälle turkiske läkaren skriva det på en bit kola-papper?
Ser recepten man får från privata läkare i sverige likadana (gula) ut som de man får på en vårdcentral förresten?

Frågar eftersom jag undrar lite om tullen låter bli att gnälla om man skulle importera ett icke narkotika-klassat läkemedel inom EU och det kom en lapp från en läkare med i försändelsen.
Citera
2003-12-16, 21:43
Medlem
ÄlskaMigs avatar
privat eller landstinget, recepten ser d samma ut i sverige.

Men utomlands varierar d mkt fr land till land. den snälle turkiske läkaren kan mkt väl klottra ner ngt som i sverige inte skulle komma i närheten av ett recept. Det borde heller inte vara ngt problem att ta in icke narkotikaklassade läkemedel till sverige. läkemedel, tullen vet ju inte om du verkligen e sjuk eller inte. själv har jag aldrig haft problem m läkemedel i tullen (nu menar jag inte abnorma mängder, utan max "en årsdos").
Citera
2003-12-17, 02:55
Medlem
Urklipp från Läkemedelverket http://www.mpa.se/index.shtml

Vilka regler gäller för införsel av läkemedel till Sverige för mig som privatperson?

Olika regler gäller för införsel av läkemedel till Sverige om du kommer resande och om du beställer läkemedel per post, t ex via Internet. Reglerna skiljer sig också beroende på om införseln sker från ett EU/EES-land eller ej. För narkotikaklassade läkemedel gäller särskilda regler.

Om jag kommer resande…
Som resande från ett EU/EES-land får man vid varje inresa till Sverige föra in läkemedel för personligt bruk motsvarande högst ett års förbrukning.

Som resande från ett land utanför EU/EES får man vid varje inresa till Sverige föra in läkemedel för personligt bruk motsvarande högst tre månaders förbrukning.

Om jag beställer per post…
Man får beställa läkemedel för personligt bruk från ett EU/EES-land motsvarande högst ett års förbrukning. Läkemedlet måste vara godkänt både i Sverige och i exportlandet och ha införskaffats på apotek eller motsvarande. Om läkemedlet är receptbelagt i det ena eller i båda länderna måste det vara utskrivet av en behörig förskrivare inom EU/EES.

Du måste kunna styrka att de nämnda kraven är uppfyllda. Att ett läkemedel är för personligt bruk kan styrkas t.ex. genom att det är försett med en apoteksetikett med ditt namn.

Man får inte föra in läkemedel från ett land utanför EU/EES via post. Läkemedelsverket kan dock bevilja dispens från detta förbud i vissa speciella undantagsfall.
Citera
2003-12-17, 13:25
Medlem
Jack Daws avatar
Tackar för svaren.
Inget narkotikaklassat med post på laglig väg alltså. Trist.
Citera
2003-12-18, 11:11
Jag vet att i Norge delas narkotikan upp i A- och B-preparat. A-preparat är t.ex Morfin, Rohypnol, Ketogan men även Dexofen. B-preparaten är t.ex Valium, Sobril, Stilnoct & Xanor.

B-preparaten skrivs på vanliga recept som i norge är vita och blåa. A-preparaten skrivs på särskilda recept som ser ut som nån form av värdepapper med vattenstämpel o allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in