Urklipp från Läkemedelverket
http://www.mpa.se/index.shtml
Vilka regler gäller för införsel av läkemedel till Sverige för mig som privatperson?
Olika regler gäller för införsel av läkemedel till Sverige om du kommer resande och om du beställer läkemedel per post, t ex via Internet. Reglerna skiljer sig också beroende på om införseln sker från ett EU/EES-land eller ej. För narkotikaklassade läkemedel gäller särskilda regler.
Om jag kommer resande…
Som resande från ett EU/EES-land får man vid varje inresa till Sverige föra in läkemedel för personligt bruk motsvarande högst ett års förbrukning.
Som resande från ett land utanför EU/EES får man vid varje inresa till Sverige föra in läkemedel för personligt bruk motsvarande högst tre månaders förbrukning.
Om jag beställer per post…
Man får beställa läkemedel för personligt bruk från ett EU/EES-land motsvarande högst ett års förbrukning. Läkemedlet måste vara godkänt både i Sverige och i exportlandet och ha införskaffats på apotek eller motsvarande. Om läkemedlet är receptbelagt i det ena eller i båda länderna måste det vara utskrivet av en behörig förskrivare inom EU/EES.
Du måste kunna styrka att de nämnda kraven är uppfyllda. Att ett läkemedel är för personligt bruk kan styrkas t.ex. genom att det är försett med en apoteksetikett med ditt namn.
Man får inte föra in läkemedel från ett land utanför EU/EES via post. Läkemedelsverket kan dock bevilja dispens från detta förbud i vissa speciella undantagsfall.