Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-31, 13:05
  #13
Medlem
islandmountain10s avatar
Känner att jag inte har någon koll alls på det här med skatt...

Har precis sålt min bostadsrätt för 26000 kronor så det handlar inte om så jättemycket pengar. Jag köpte den dock för 8500 kronor så jag har gjort en vinst på 17500.
Behöver jag då betala 3850 kr i skatt, och hur och när ska jag göra det?

Säg att jag låter bli att deklarera detta, kommer Skatteverket då veta om att jag har sålt lägenheten och för hur mycket, eller måste de då manuellt kontakta bostadsrättsföreningen för att få reda på det?
Citera
2014-08-31, 13:12
  #14
Medlem
Jinxedds avatar
Jag planerar att sälja min lägenhet inom 1-2månader från nu.

Köpte den för 370 och jag räknar med att jag får den såld i ca samma prisgrupp.

Hur blir det om den blir såld för 370 igen (lite halvsvår marknad här dessvärre).
Det blir ju ingen vinst så skatt lär ju inte bli aktuellt och med mäklararvodet så är väl det 'enda' att jag får mindre tillbaka på min egna kontantinsats?

Första gången jag har köpt/säljer bostadsrätt, har också knappt bott här ett år (november förra året köpte jag den).
Citera
2014-08-31, 14:21
  #15
Medlem
Tror du kan skuta upp skatten tre år? just därför om du skulle köpa en ny lägenhet inom den tiden.
Citera
2014-08-31, 16:23
  #16
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islandmountain10
Känner att jag inte har någon koll alls på det här med skatt...

Har precis sålt min bostadsrätt för 26000 kronor så det handlar inte om så jättemycket pengar. Jag köpte den dock för 8500 kronor så jag har gjort en vinst på 17500.
Behöver jag då betala 3850 kr i skatt, och hur och när ska jag göra det?

Säg att jag låter bli att deklarera detta, kommer Skatteverket då veta om att jag har sålt lägenheten och för hur mycket, eller måste de då manuellt kontakta bostadsrättsföreningen för att få reda på det?

Du tycker inte det är än väldigt hög risk att ta för 3850kr? Skatteverket får reda på det förr eller senare.
Hur vet jag inte men jag tror föreningen skickar kontrolluppgifter till skatteverket varje år. De ser inget med inköpspriser eller försäljningspriser utan det skall du uppge vid deklaration.


Finns det verkligen lägenheter i Sverige för så låga priser? är mindre än vad mäklaren skulle ta om jag skulle lägga min på försäljning.
Citera
2014-08-31, 16:28
  #17
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxedd
Jag planerar att sälja min lägenhet inom 1-2månader från nu.

Köpte den för 370 och jag räknar med att jag får den såld i ca samma prisgrupp.

Hur blir det om den blir såld för 370 igen (lite halvsvår marknad här dessvärre).
Det blir ju ingen vinst så skatt lär ju inte bli aktuellt och med mäklararvodet så är väl det 'enda' att jag får mindre tillbaka på min egna kontantinsats?

Första gången jag har köpt/säljer bostadsrätt, har också knappt bott här ett år (november förra året köpte jag den).

Har du ingen vinst skattar du inte...men måste ändå deklarera....förstår inte din fråga riktigt.
Men ja får du sålt den till samma pris får du tillbaka din kontantinsats minus eventuella överlåtelseavgifter och mäklararvode. Har du lån så kan det vara bra att kolla över om det kostar något att lösa dessa också.
Citera
2014-08-31, 22:06
  #18
Medlem
islandmountain10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Du tycker inte det är än väldigt hög risk att ta för 3850kr? Skatteverket får reda på det förr eller senare.
Hur vet jag inte men jag tror föreningen skickar kontrolluppgifter till skatteverket varje år. De ser inget med inköpspriser eller försäljningspriser utan det skall du uppge vid deklaration.


Finns det verkligen lägenheter i Sverige för så låga priser? är mindre än vad mäklaren skulle ta om jag skulle lägga min på försäljning.

Ok, men om jag vill betala skatten så gör jag det när det är dags att deklarera och inte nu? När är det man ska deklarera?

Japp, går att hitta bostadsrätter för 5000:- här! Bor man i en liten brukshåla i skogen så blir det billigt...
Citera
2014-08-31, 22:50
  #19
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islandmountain10
Ok, men om jag vill betala skatten så gör jag det när det är dags att deklarera och inte nu? När är det man ska deklarera?

Japp, går att hitta bostadsrätter för 5000:- här! Bor man i en liten brukshåla i skogen så blir det billigt...

Skatten finns det något datum man ska betala in för att slippa betala ränta. Vet inte datum men skatteverket.se lär det finnas ett bra svar. Själva deklarationen gör du i maj nästa år om du säljer bostaden i år.
Citera
2016-03-24, 23:50
  #20
Medlem
Tror ni skatteverket har någon koll angående mäklaren?
Jag sålde utan mäklare, om jag drar av för mäklaravgiften tror ni dem kollar upp om jag använde mig av mäklare eller ej?
Citera
2016-03-25, 00:02
  #21
Medlem
Glöm inte att dra av ev. renoveringar. Spelar ingen roll om du bara målat eller tapetserat så lägger du på den kostnaden på vinsumman. Det som blir kvar betalar du 22% skatt av. Jag har nyligen inom 4år flyttat mellan två bostäder och förutom dom kvittona jag hade så drog jag på rejält vid redovisningen efter vad min mäklarkompis sa är "rimligt" utan kvitton med tanke på "skicket". Finns alltså inte kvitton men du kan påvisa förbättringar så dras schablonavdrag för förbättringarna. Men detta kollas sällan så dra till med förbättringar för 100000kr vid deklaration och du slipper utan vinstskatten.
Citera
2017-09-20, 19:50
  #22
Medlem
Tzar_xs avatar
Väcker en gammal tråd till då jag eventuellt själv ska sälja inom kort. Det är en nyproducerad bostadsrätt som jag bara bott i några månader i.

Vad gäller i dessa förhållanden, är det 22% skatt eller beskattas man mer för att man inte bott där i en viss tid? Jag har hört nämnas att man måste bo i nyproducerad bostad i ett år för att inte "straffbeskattas" med ytterligare ett par procent. Känner någon till något om detta?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback