2009-08-23, 09:47
Medlem
Finnss avatar
Hej!

Vi säger att situationen ser ut så här:
Jag har gjort en låt helt själv och jag skickar runt den till många och publicerar den på diverse hemsidor.

Jag vill inte riskera att någon stjäl låten eller något liknande. Hur kan jag Copyrightskydda min egna låt? Jag kan bevisa att det är jag som gjort låten då jag har projektfilen med låten i programmet jag använder.

Men, hur ska jag gå tillväga för att Copyrightskydda min egna låt?

TACK för eran hjälp
Citera
2009-08-23, 09:54
Medlem
yowsers avatar
Du behöver inte göra något för att ha upphovsrätt på din egen låt. Det har du automatiskt.

Om du vill ha hjälp med att inkassera pengar, t ex om den spelas i radio eller TV, eller om du spelar den live, kan du gå med i STIM (www.stim.se) och göra en verkanmälan där. I så fall kan STIMs jurister också hjälpa till om det skulle vara någon som stjäl din låt.

Lycka till!
Citera
2009-08-23, 10:02
Medlem
spindrifts avatar
Som yowser säger så behöver du inte göra någonting, upphovsrätten tillhör automatiskt skaparen.
För att skaffa bevis att du är skaparen brukar man rekommendera att skicka kopior med till dig själv med rekommenderad post.
Citera
2009-08-23, 10:05
Medlem
Finnss avatar
Okej!

Men det är väl bara att gå med i STIM, inga nackdelar med att göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
För att skaffa bevis att du är skaparen brukar man rekommendera att skicka kopior med till dig själv med rekommenderad post.

Menar du att jag ska maila mina egna låtar till mig själv? Eller menar du fysisk post?
Citera
2009-08-23, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finns
Okej!

Men det är väl bara att gå med i STIM, inga nackdelar med att göra det?

Menar du att jag ska maila mina egna låtar till mig själv? Eller menar du fysisk post?

Han menar såklart att du ska skicka ett brev med posten!(Rekommenderat brev - försäkrat av posten ) Så att du får en datumstämpel på brevet med din låt i.
Citera
2009-08-23, 10:16
Medlem
Finnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurningExample
Han menar såklart att du ska skicka ett brev med posten!(Rekommenderat brev - försäkrat av posten ) Så att du får en datumstämpel på brevet med din låt i.

Okej!
Citera
2009-08-23, 10:17
Medlem
spindrifts avatar
Om du går med i STIM så lämnar du över dina rättigheter för offentliga framföranden för samtliga av dina verk till dem. Det gör att du inte har frihet att använda dina verk som du vill.

Själv har jag inte gått med trots att de har några tusenlappar de inkasserat för min räkning eftersom jag vill släppa musik under en öppen licens. Nu har de åtminstone ändrat så du kan lägga upp dina låtar på din hemsida eller tjänster som myspace och soundcloud utan att betala licensavgifter vilket tidigare var en stor nackdel i min mening.

Rekommenderad post är en form av snigelpost. Du behåller sedan oöppnat kuvert och kvitto som bevismaterial inför eventuell tvist.
Citera
2009-08-23, 14:12
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Om du går med i STIM så lämnar du över dina rättigheter för offentliga framföranden för samtliga av dina verk till dem. Det gör att du inte har frihet att använda dina verk som du vill.

Själv har jag inte gått med trots att de har några tusenlappar de inkasserat för min räkning eftersom jag vill släppa musik under en öppen licens. Nu har de åtminstone ändrat så du kan lägga upp dina låtar på din hemsida eller tjänster som myspace och soundcloud utan att betala licensavgifter vilket tidigare var en stor nackdel i min mening.

Rekommenderad post är en form av snigelpost. Du behåller sedan oöppnat kuvert och kvitto som bevismaterial inför eventuell tvist.

FEL! Du får INTE lägga upp låtar på Myspace, du får endast lägga upp på en egen hemsida som du betalar utrymme för. Detta är under diskussion, att det skall finnas en licens där man kan undanta och öppna rättigheterna för enskilda låtar. Dessa möjligheter finns i andra länder i europa men inte i sverige.

Förövrigt så går det inte att gå med i STIM förrän ett verk har framförts live. Vad gäller copyrighten så räcker din projektfil som bevis, du behöver inte skicka till dig själv vad gäller producerad musik, räcker möjligtvis med att visa upp filen för nån polare, men överlag så är det omöjligt att göra en exakt likadan projektfil på gehör för någon som potentiellt försöker stjäla låten.

Måste dock säga att jag inte riktigt förstår oron med "stjäla din låt"? Det finns ett rättsfall i svensk musikhistoria med plagiat (Drängarna, "Om du vill bli min fru"), och ett flertal tvivelaktiga plagiatfall i USA (en annan diskussion, men jag vill hävda att det inte går att plagiera musik om det inte är en exakt kopia av originalet, därför att i så fall är all musik plagierad eftersom det är baserat på vad man hört tidigare i sitt liv). Ingen kommer stjäla din musik.
Senast redigerad av snattack 2009-08-23 kl. 14:15.
Citera
2009-08-23, 16:20
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
Förövrigt så går det inte att gå med i STIM förrän ett verk har framförts live.

...eller i TV/Radio etc... väl? Eller?
Citera
2009-08-23, 20:12
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
FEL! Du får INTE lägga upp låtar på Myspace, du får endast lägga upp på en egen hemsida som du betalar utrymme för. Detta är under diskussion, att det skall finnas en licens där man kan undanta och öppna rättigheterna för enskilda låtar. Dessa möjligheter finns i andra länder i europa men inte i sverige.
Ok, tack för rättelsen. Det är skönt att höra att det är under diskussion att man inte måste knyta alla sina verk till dem.
Känns ju lite som maffiametoder att de håller inne pengar de inkasserat för min räkning för specifika verk om jag inte ger dem rättighet till allt jag producerar.
Ändras det skulle det kännas intressant att bli medlem.

Citat:
Förövrigt så går det inte att gå med i STIM förrän ett verk har framförts live.
Live eller inte spelar ingen roll, STIM inkasserar för alla typer av offentliga framföranden. Så det kan även vara inspelningar som framförs på radio eller klubbar.
Därav räcker det med att du har släppt musik.
Enligt stim.se:
"Minst ett av dina musikverk ska ha framförts offentligt eller blivit inspelat och utgivet, eller att du har ingått ett musikförlagsavtal. "

Citat:
Vad gäller copyrighten så räcker din projektfil som bevis, du behöver inte skicka till dig själv vad gäller producerad musik, räcker möjligtvis med att visa upp filen för nån polare, men överlag så är det omöjligt att göra en exakt likadan projektfil på gehör för någon som potentiellt försöker stjäla låten.
Problemet är att datera en projektfil. Säg att din projektfil kommer på villovägar...då kommer det vara ord mot ord om vem som skapade verket.

Men som du säger är det vanligen inte någon stor risk att någon snor ens verk...och om de gör det kommer det ofta inte vara värt att driva en process för att hävda sina rättigheter.
Citera
2009-08-24, 02:22
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ok, tack för rättelsen. Det är skönt att höra att det är under diskussion att man inte måste knyta alla sina verk till dem.
Känns ju lite som maffiametoder att de håller inne pengar de inkasserat för min räkning för specifika verk om jag inte ger dem rättighet till allt jag producerar.
Ändras det skulle det kännas intressant att bli medlem.

Det kommer nog inom en snar framtid. Är många artister som hamnar i kläm i "genombrottet" (t.ex. om någon vill göra en samlingsplatta där du skall bli inkluderad och du vill ge upp rättigheterna för spridningen av låten på just det albumet till förmån för gratis PR).

I praktiken så skiter STIM hejvilt i om du lägger upp dina egna låtar på Myspace. Det finns ett antal "hedersområden" som STIM väljer att inte bry sig om (gatumusikanter, begravningar, bröllop, etc). Antar att en Myspace-sida ryms i samma kategori. Dom är inte till för att "sätta dit" sina egna medlemmar. Det är inte ett företag, det är ett kooperativ som har till uppgift att inkassera pengar åt de som är medlemmar med så minimala administrationskostnader som möjligt.

NCB sitter ihop med STIM och kontrollerar mekaniska rättigheter (skivor, dvd, etc). STIM kontrollerar endast live, medier och abonnemang (typ frisörer med stereo).

Citat:
Live eller inte spelar ingen roll, STIM inkasserar för alla typer av offentliga framföranden. Så det kan även vara inspelningar som framförs på radio eller klubbar.
Därav räcker det med att du har släppt musik.
Enligt stim.se:
"Minst ett av dina musikverk ska ha framförts offentligt eller blivit inspelat och utgivet, eller att du har ingått ett musikförlagsavtal. "

Korrekt rättelse på ett sätt, dock räknas inte musik som "utgivet" förrän det är registrerat som ett album hos NCB och Sveriges Radio. Detta kostar pengar att göra. Det räcker alltså inte med att ha producerat och bränt skivan hemma.

Citat:
Problemet är att datera en projektfil. Säg att din projektfil kommer på villovägar...då kommer det vara ord mot ord om vem som skapade verket.

Men som du säger är det vanligen inte någon stor risk att någon snor ens verk...och om de gör det kommer det ofta inte vara värt att driva en process för att hävda sina rättigheter.

Förstår inte riktigt detta. Om man "förlorar" projektfilen (hårddiskkrasch eller dyl) så är det klart att då blir det trassel, men datumet på projektfilen ter sig inte spela någon roll eftersom det är fullkomligt omöjligt för någon att få EXAKT samma sound som originalfilen (beroende på pluggar, gitarrstärkare, etc), vilket gör att sålänge du har projektfilen oavsett datering så bör det räcka som bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in