Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-22, 21:19
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GP
Genom att inte schablonmässigt ange att brottslingar är invandrare, eller deras nationalitet, vill man motverka fördomar och främlingsfientliga eller rasistiska strömningar i samhället.
'
Genom att aktivt dölja sanningen vill man motverka "rasistiska störmningar".

Vad man i klarspråk säger sig vilja här är alltså att man vet att rasisterna har rätt men det ska allmänheten inte få veta för dom tycker inte som media?

Är det inte att underminera allmänheten rätt kraftigt? Att tycka att folk är som småbarn som inte kan hantera den hemska sanningen för då kan dom kissa i sängen?

På vilket sätt jag än tänker på det kan jag bara hitta fler och fler fel i deras ruttna system.
Citera
2009-08-22, 22:21
  #14
Medlem
BagarenBs avatar
Har allmänt varit skeptisk mot allt snack om vitpixling och självcensur. Ofta har det handlat om redan dömda män och då kan jag tycka att utseende och etnisk härkomst är rätt irrelevant. Men i ett sånt här fall där polisen behöver hjälp med identifiering av gärningsmännen är det skandal att man inte skriver ett utförligare signalement än så. Vill de inte att polisen ska få tag i dem?
Citera
2009-08-23, 02:59
  #15
Medlem
urquinaonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagarenB
Har allmänt varit skeptisk mot allt snack om vitpixling och självcensur. Ofta har det handlat om redan dömda män och då kan jag tycka att utseende och etnisk härkomst är rätt irrelevant. Men i ett sånt här fall där polisen behöver hjälp med identifiering av gärningsmännen är det skandal att man inte skriver ett utförligare signalement än så. Vill de inte att polisen ska få tag i dem?

Frågan är ju varför man anser att det är irrelevant. Nu förhåller det ju så att de svenska politikerna öppnat upp gränserna och plånböckerna för allehanda människor från främmande länder, så långt inget fel om det hade fungerat i praktiken.

Om sedan dessa människor begår våldsbrott mot i synnerhet svenskar så borde ju kanske detta framgå i mediernas rapportering. De ska väl beskriva verkligheten och inte försköna den för att passa in i den utopi vi kallar mångkultur? Då skulle man ju på ett konstruktivt och sakligt sätt kunna diskutera hur man ska komma tillrätta med problemen som invandringspolitiken de facto medfört.

Men nej, det är inte aktuellt i PK-Sverige. Istället basunerar man ut signalemen främst när det rör sig om svenska förövare samtidigt som man precis som i detta fall mörkar eller vitpixlar när det rör sig om invandrare. Man skyddar hellre brottslingen än offret. Tänk om man skulle spela främlingsfientliga krafter i händerna?

Att vara konsekvent är inget man strävar efter som svensk journalist. Man vill motverka rasismen genom att bete sig just rasistiskt men mot majoritetsbefolkningen. Man vill få svenskarna att framstå som onda och invandrarna som goda för att på så sätt radera minsta lilla tecken på rasism, som för övrigt endast kan uppstå hos svenskarna enligt kultureliten. Den dagen jag ser den första svartpixlingen äter jag upp mina insvettade skateskor tillsammans med morgonkaffet!
Citera
2009-08-23, 03:03
  #16
Medlem
pjalles avatar
Polisen är tacksam om vittnen kan höra av sig på 114 14.

Rätt lätt också
Citera
2009-08-23, 20:16
  #17
Medlem
roels avatar
Jag kommenterade artikeln på eskilstunakurirens hemsida och ställde frågan varför de inte lämnar ut hela signalamentet. OBS jag nämde ingenting om arabiskt utseende.
Men de väljer tydligen att inte ta in min kommentar.
Det är tydligt att de betraktar läsarna som idioter.
suck
Men min sommarprenumation går ut nu,och det blir ingen
förlängning.
Att jag orkar bry mig beror på att jag bor i det mångkulturella
nyfors-eskilstuna 150 meter från gärningsplatsen.
__________________
Senast redigerad av roel 2009-08-23 kl. 20:43.
Citera
2009-08-25, 01:40
  #18
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roel
Jag kommenterade artikeln på eskilstunakurirens hemsida och ställde frågan varför de inte lämnar ut hela signalamentet. OBS jag nämde ingenting om arabiskt utseende.
Men de väljer tydligen att inte ta in min kommentar.
Det är tydligt att de betraktar läsarna som idioter.
suck
Men min sommarprenumation går ut nu,och det blir ingen
förlängning.
Att jag orkar bry mig beror på att jag bor i det mångkulturella
nyfors-eskilstuna 150 meter från gärningsplatsen.

Man blir bara äcklad av journalister, vilket jävla pack.
Citera
2010-08-23, 12:03
  #19
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Två versioner av samma händelse, båda från Västerbottenstidningar, men med olika PK-filter.
Citat:
Ursprungligen postat av VF
Gärningsmannen, som bar en svart tröja är av utländsk härkomst. Han beskrivs som ungefär 170 cm lång och mellan 25-30 år. Han lämnade platsen på cykel.
http://www.folkbladet.nu/?p=179684

Citat:
Ursprungligen postat av Norran
Det var där som mannen i 25-30 års åldern hoppade fram emot kvinnan och antastade henne.
http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article1079923.ece
Citera
2010-08-23, 17:12
  #20
Medlem
MoLoKs avatar
Här är ett mycket bra exempel på hur konstigt det kan bli när media PK-filtrerar.

Citat:
NWT, Värmlands andra stora tidning, rapporterade igår om en far som misshandlade sin son då han inte läste koranen på önskvärt sätt. De rapporterar i samma artikel att åklagaren yrkar på utvisning och att pojken är från ett muslimskt land. Värmlands Folkblad däremot ersätter koranen med ”den heliga skriften” och undviker nämna något om straffet som yrkas. Absolut inget i Värmlands Folkblads artikel tyder på något annat än att det handlade om en svensk kristen man och att det är bibeln som avses.


SvD tolkar tillrättalagd nyhet 20100303 (Brigaden tackar JudgeDredd på Flashback för bilden)
Att ovan är hur en läsare skulle tolka artikeln exemplifieras av att man i dagens Svenska Dagbladet (papperstidningen) kan läsa en artikel med rubriken ”Slog sonen som läste Bibeln fel”.

SvDs "tolkning" av Värmlands Folkblads PK-filtrerade nyhet: http://brigaden.files.wordpress.com/...-201003031.jpg

http://brigaden.wordpress.com/2010/0...ev-till-bibel/
Citera
2012-07-20, 08:19
  #21
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Man blir bara äcklad av journalister, vilket jävla pack.
Säg inte det. Ludvig Cederblad på en av landets mesta PK tidningar Katrineholmskuriren vågar minnsan gå mot strömmen och ta bladet från munnen. "Mannen var blond och pratade svenska utan brytning"
http://kkuriren.se/nyheter/katrineholm/1.1497869
Citera
2012-07-20, 12:51
  #22
Medlem
White Christmass avatar
Metro tillhör också detta pack.

Den enda gången jag har sett att de visade fantombilder var när det var nån med blåa ögon, vilket är bra. Alla våldtäktsmän ska hängas ut så fler liv kan räddas.

När jag mejlade och påpekade att vad händer med alla fantombilder där personen har svart hår och bruna ögon så blev svaret att vi publicerar alla fantombilder som polisen skickar till oss.

Efter att ha varit i kontakt med polisen så bekräftade de att det har skickat många fantombilder till Metro men endast den som hade blå ögon fick vara med.

Sen kan det ju vara en tillfällighet och inget annat vad vet jag att han som gjorde artikeln om den blåögde har ett judiskt efternamn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback