Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-21, 08:23
Medlem
sfdangers avatar
Hej, igår när jag satt och åt ostbågar så var allt normalt när jag helt plöttsligt bara fick svårt att svälja dem och det såtter kvar nu på morgonen med vätska får bra men all form av fast föda har jag svårt för (men går), känns liksom att det inne vill åka ner fast att jag sväler.
Har hatt problem med att jag inte har ätit så mycket de senaste dagarna.

Någon som vet vad det kan bero på och om jag borde besöka en läkare

edit: Har aldrig hatt någon form av allargi så vitt jag vet.
Senast redigerad av sfdanger 2009-08-21 kl. 08:25.
Citera
2009-08-21, 09:13
Medlem
[quote=sfdanger]Hej, igår när jag satt och åt ostbågar så var allt normalt när jag helt plöttsligt bara fick svårt att svälja dem och det såtter kvar nu på morgonen med vätska får bra men all form av fast föda har jag svårt för (men går), känns liksom att det inne vill åka ner fast att jag sväler.

edit: Har aldrig hatt någon form av allargi så vitt jag vet.[/QU

En fråga innan. Röker du cb ? Har själv samma problem då ja under en längre tid inte ätit regelbundet alls. Se till att fortsätta äta så ofta du kan ! Går inte maten ner så är de bara tugga i med vatten och svälj. som en milkshake nästan !
Citera
2009-08-21, 12:15
Medlem
sfdangers avatar
[quote=P-addan]
Citat:
Ursprungligen postat av sfdanger
Hej, igår när jag satt och åt ostbågar så var allt normalt när jag helt plöttsligt bara fick svårt att svälja dem och det såtter kvar nu på morgonen med vätska får bra men all form av fast föda har jag svårt för (men går), känns liksom att det inne vill åka ner fast att jag sväler.

edit: Har aldrig hatt någon form av allargi så vitt jag vet.[/QU

En fråga innan. Röker du cb ? Har själv samma problem då ja under en längre tid inte ätit regelbundet alls. Se till att fortsätta äta så ofta du kan ! Går inte maten ner så är de bara tugga i med vatten och svälj. som en milkshake nästan !
Nej jag röker inte, hur länge har du gått med ditt problem då?
Citera
2009-08-21, 13:20
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag tycker du ska beställa tid på vårdcentralen. Är kanske inget att oroa sej för men du bör i alla fall kolla upp det!
För lite mat och näringsämnen sänker immunförsvaret snabbt och kan säkert ha en mängd andra problem med sej.
Lycka till!
Mvh
Citera
2009-08-21, 14:03
Medlem
Harikiriis avatar
Du kan ju mixa ner maten och äta den i vätskeform. Problem solved!
Citera
2009-08-21, 15:23
Medlem
sfdangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harikirii
Du kan ju mixa ner maten och äta den i vätskeform. Problem solved!
Hade jag varit 80 år kanske det inte hade stört mig så mycket men nu e jag tyvärr inte över 19 så det är tyvärr lite tidigt o börja med det
Citera
2009-08-21, 17:24
Medlem
Harikiriis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfdanger
Hade jag varit 80 år kanske det inte hade stört mig så mycket men nu e jag tyvärr inte över 19 så det är tyvärr lite tidigt o börja med det

Skämt åsido..

Är du torr i halsen? Trång i halsen?
Citera
2009-08-21, 17:50
Medlem
sfdangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harikirii
Skämt åsido..

Är du torr i halsen? Trång i halsen?
för någon timme sedan kände jag att det började kännas konstigt i halsen, vid adamsäpplet. Men inte torr...

Nu när jag googlade så hittar man något om "Dysfagi" vet du/någon här vad det är och om det bara kan komma på 1 sec?
Senast redigerad av sfdanger 2009-08-21 kl. 17:57.
Citera
2009-11-05, 21:59
Medlem
Det är inte ett fysiskt fenomen utan ett psykiskt. Det är nog vanligare än man tror. Man blir plötsligt medveten om sväljreflexen och ju mer man tänker på det desto mer låser det sig och stressen blir mer påtaglig. Detta kommer förmodligen under en tid där man kanske känner sig lite nere eller deprimerad.
Citera
2009-11-05, 22:38
Medlem
Eliza CTs avatar
Hur har det gått TS?
Mvh
Citera
2009-11-06, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Det är inte ett fysiskt fenomen utan ett psykiskt. Det är nog vanligare än man tror. Man blir plötsligt medveten om sväljreflexen och ju mer man tänker på det desto mer låser det sig och stressen blir mer påtaglig. Detta kommer förmodligen under en tid där man kanske känner sig lite nere eller deprimerad.

Att bli medveten om sväljreflexen är lite intressant. Testa svälja (med tom mun) så många gånger du kan på så kort tid som möjligt. Blir ju tvärstopp efter några sväljningar.
Citera
2010-12-20, 19:11
Medlem
echelonxs avatar
Jag har samma problem vilket återkommer så fort jag slutar med min två veckor Omeprazol behandling.

Jag vill inte stå på Omeprazol i evighet och jag tror inte jag ska det heller. Jag brukar ta en 20mg på morgonen i två veckor men så fort jag slutar blir det som om maten fastnar i strupen och det är väldigt obekvämt. Jag kan försöka spy från halsen men det dröjer ett tag innan det kommer ut.

Läkaren sa att detta beror på att syra från magen går upp och skadar strupen. Men jag förstår inte hur jag får detta då jag varken röker eller dricker kaffe. Jag hade magkatarr för längesedan men jag känner inte de besvären jag hade då nu. Jag stressar inte något heller.

Jag fruktar att det kan vara dags för gastroskopi. Jag undrar om ni vet vad detta kan bero på? Varför är jag så sur i magen? Det enda jag kan tänka på är att jag äter snabbt. Är det bättre att gå över till Gaviscon?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback