2009-08-18, 17:03
Medlem
Norfairs avatar
Vi är i stort behov av ett nytt boende då vi har 2 barn och ett tredje på väg och bor i en lägenhet med 3 rum. Jag har hittat många billiga hus och bostadsrättervilket enligt beräkningar med lån, månadsavgift, drift osv. blir billigare än hyran vi har i hyresrätten vi bor i nu. En 5:a hyresrätt skulle gå på över 7-8000 och att köpa ett hus för 0.75-1M eller en bostadsrätt för 250000 inte skulle kosta mer än 5-6000 i månaden.
Detta är helt sjukt enligt mig att vi får hyra en lägenhet som är bra mycket dyrare men inte betala ett billigare lån (inkl. drift)

Nu till min fråga då, vi har kollat med Swedbank och dom nekade eftersom ingen av oss har fast arbete och jag är student så mitt studielån räknas inte som inkomst. Min sambo har A-kassa. Vi har gjort snabba ansökningar på andra banker med men ingen låter os ens skicka iväg det när båda är arbetslösa/studerande. Detta var inget vi förväntade oss heller men saken är den att min pappa (som är egen företagare och har tillgångar så det räcker) gjärna ställer upp som borgensman. Enligt swedbank som vi var inne och pratade med så ville dom inte ha hans uppgifter alls utan "Det är till 99% är själva det hänger på, borgensman kan vara en extra säkerhet om ni redan är beviljade"...
Innebär inte en borgensman att han betalar allt som skulle bli obetalt?? Vet ni någon bank som är lite mer överseende och kan bevilja ett lån med borgen som säkerhet?
Citera
2009-08-18, 18:19
Medlem
bernankes avatar
En borgensman är knappast intressant i ert fall, säkerhet (i form av fastighet/lägenhet) får ni ju i samband med köpet. Att ha en medlåntagare är däremot någonting banken sannolikt uppskattar, givet att bostadskostnadskalkylen är stark nog.

Varför tycker du det är helt sjukt att två vuxna utan riktiga inkomster med två barn nekas lån?
Citera
2009-08-18, 20:29
Medlem
Norfairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
En borgensman är knappast intressant i ert fall, säkerhet (i form av fastighet/lägenhet) får ni ju i samband med köpet. Att ha en medlåntagare är däremot någonting banken sannolikt uppskattar, givet att bostadskostnadskalkylen är stark nog.

Varför tycker du det är helt sjukt att två vuxna utan riktiga inkomster med två barn nekas lån?

Ska diskutera med honom imorgon ifall han kan stå på lånet själv och skriva över det på oss när vi fått fasta jobb osv. Ska även kolla med de andra bankerna i stan vad de säger.

Nej jag förstår att dom inte vill låna ut pengar till två arbetslösa föräldrar men tycker också de borde se att utgifterna blir lägre i hus och klarar vi hyran som vi har nu klarar vi en likadan (fast lån då ist.) när man inte har några betalningsanmärkningar/skulder. Huset i sig borde vara en stor säkerhet sen en borgensman.?
Citera
2009-08-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norfair
de borde se att utgifterna blir lägre i hus och klarar vi hyran

Hur klarar ni en ränta på 7%? Hur klarar ni en trasig varmvattenberedare? Hur klarar ni ett läckande tak? Vad händer om du inte klarar tentorna?
Att äga hus innebär oerhört mycket större risker och oförutsedda kostnader, så du kan inte jämföra rakt av med kostnaden för en hyresrätt som alltid kostar lika mycket varje månad. Två barn och ett tredje på väg när den ena går på a-kassa, den andre pluggar och ni plötsligt upptäcker att nog snart blir lite trångt kanske sänder signaler som banken inte gillar.
Citera
2009-08-18, 22:37
Medlem
Whiteliess avatar
Ja jävlar, tre barn, ett huslån på 1 miljon och på det två föräldrar utan inkomster. Det klingar inte bra alltså... jag tjänar 360k om året, men har lite för många UC-ansökningar så jag får inte ens ett lånelöfte. I mitt fall behöver jag en borgensman, men i ditt fall behöver ni båda fast anställning.

Ni borde tänkt till lite innan ni skaffade en tredje unge. Hur är det tänkt att barnen ska ha det bra med era inkomster? Jag skriver inte det här för att låta dryg och dum, men innan nästa unge så föreslår jag starkt att du köper dig ett packe kondomer. När ni skaffat jobb och kan försörja er själva och era barn ni föder upp kan ni tänka på att fixa fler.
Citera
2009-08-19, 10:20
Medlem
Norfairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
Hur klarar ni en ränta på 7%? Hur klarar ni en trasig varmvattenberedare? Hur klarar ni ett läckande tak? Vad händer om du inte klarar tentorna?
Att äga hus innebär oerhört mycket större risker och oförutsedda kostnader, så du kan inte jämföra rakt av med kostnaden för en hyresrätt som alltid kostar lika mycket varje månad. Två barn och ett tredje på väg när den ena går på a-kassa, den andre pluggar och ni plötsligt upptäcker att nog snart blir lite trångt kanske sänder signaler som banken inte gillar.

Det är räknat med att man låser räntan i dagsläget.

Nu är det en bostadsrätt vi vill köpa och föreningen betalar allt material (inte arbetet), samt att det är en summa på 240 000. 1M hade vi inte räknat med att få låna heller...

Whitelies:
Två av barnen är växelvis boende (inte mina barn), och vi hade båda jobb till nygligen när fabriken vi jobbade på lade ner så det var inte mycket som gick som planerat... (förutom graviditeten då )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in