Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-18, 16:21
  #1033
Medlem
IRMEs avatar
Finns väl något kul med att ta en som representerar ens hemort, men det spelar inte så stor roll faktiskt. Någon som brukade jobba på Norrlands brukade säga "Norrland is a state of mind". Vet en som vart 1q på en nation och kom inte därifrån. Alla nationer är ganska bra på sitt sätt skulle jag säga. Jag har dock inte varit aktiv alls, men man behöver ju vara med i någon för att kunna gå ut och dricka öl.
Citera
2022-12-20, 02:04
  #1034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Gå med i den nation som representerar det landskap och den geografi som du är bördig från. Grejen med nationer är den sociala gemenskapen, och att du där kommer att träffa några personer som blir dina bästa vänner genom hela ditt liv, och som du kommer att ha kontakt med tills du är 80-90 år gammal. Några kommer du kanske också att jobba ihop med och bygga företag tillsammans med. Och det är inte osannolikt att du på nationen kommer att träffa den du kommer att gifta dig med.

Lycka till!
Tack för hjälpen! Låter lite sjukt att man möter sin framtida sociala krets där- men vad står de olika nationerna för? Det kan väl inte bara vara där man kommer ifrån? Har de liksom nått de utmärker sig för? Har sett att några skriver typ att stockholms nation är snobbiga mm. Men allt det är för typ 7 år sen. Stämmer det verkligen nu? Efter pandemi och allt
Citera
2022-12-20, 02:09
  #1035
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trutlymadlydeeply
Gå med i nationen du kommer hänga mest på eftersom det ofta ger gratis inträde och förköp till gasquer, ingen bryr sig om vilken du är med i.
Jag tycker snerikes är roligast att gå ut på, men det är enda nationen som man måste ha en koppling till stället för att få vara med i. Kan du gå med där så gör det.
Och grejen med nationer - billig alkohol och hänga med vänner och träffa nya (hitta folk att ligga med är ju också ett plus...).
Men hur vet man vilken man kommer hänga mest på? Finns det några säkra kort förutom snerikes (har ej koppling:/)? Finns det någon guide till nationslivet eller är det bara att börja simma och hoppas att man kommer i hamn? Också vad är en gasque?
PS. Känner mig så clueless i dethär sorry för frågespam
Citera
2022-12-20, 08:32
  #1036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groole
Men hur vet man vilken man kommer hänga mest på? Finns det några säkra kort förutom snerikes (har ej koppling:/)? Finns det någon guide till nationslivet eller är det bara att börja simma och hoppas att man kommer i hamn? Också vad är en gasque?
PS. Känner mig så clueless i dethär sorry för frågespam

Ta det bara lugnt! Allt spelar roll, visst är det kul att gå med i den man kommer ifrån, och många gör så, därför kanske Stockholms verkar lite snobbigare eftersom det är många stockholmare, men inte alls lika mycket som det var förut. Vänta och se var dina kursare skriver in sig, det är de viktigaste. Sen kan jag verkligen rekommendera att engagera dig, har verkligen förgyllt min studietid. Du kan dock alltid byta så det spelar inte jättestorroll vart du skriver in dig först.

Har för mig att jag skrivit en guide i en tidigare tråd som du kanske kan kolla in? Och en gasque är en middag med 100-300 personer där man festar och sen blir det klubb.
Citera
2022-12-20, 12:10
  #1037
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groole
Tack för hjälpen! Låter lite sjukt att man möter sin framtida sociala krets där- men vad står de olika nationerna för? Det kan väl inte bara vara där man kommer ifrån? Har de liksom nått de utmärker sig för? Har sett att några skriver typ att stockholms nation är snobbiga mm. Men allt det är för typ 7 år sen. Stämmer det verkligen nu? Efter pandemi och allt
Nationerna var ursprungligen studenternas enda sociala gemenskap när de kom resande helt ensamma från olika landskap och skulle studera i Uppsala. Därför samlades man landskapsvis och de äldsta nationerna är från 1600-talet.

Det som är kul med nationslivet, till skillnad från kårlivet på t.ex Tekniska högskolan i Stockholm, är att man i samma förening (alltså nationen) träffar folk som pluggar helt olika ämnen. Om du t.ex hade gått med Juridiska föreningen vid Stockholms universitet, så träffar du bara juriststudenter. Men på nationerna kan du möta jurister, agronomer, litteraturvetare och dataprogrammerare i samma förening, eftersom det är landskapet som är den gemensamma nämnaren.

Om du är med i en nation får du automatiskt tillgång till alla nationers verksamhet, undantaget de nationsspecifika balerna och festerna.
Citera
2022-12-21, 12:02
  #1038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groole
Men hur vet man vilken man kommer hänga mest på? Finns det några säkra kort förutom snerikes (har ej koppling:/)? Finns det någon guide till nationslivet eller är det bara att börja simma och hoppas att man kommer i hamn? Också vad är en gasque?
PS. Känner mig så clueless i dethär sorry för frågespam

Ta bara någon första terminen och sen märker du. Beror lite vilken utbildning du gör också.

Gasque är en sittning med trerätters och sen fest. Är oftast kavaj som klädkod. Superroligt med sånger och härligt umgänge. Rekommenderar starkt att du går på det om du har möjlighet (och roligast är det att gå med sina vänner).
Citera
2022-12-21, 16:41
  #1039
Medlem
Tack för bra svar allihopa! Känns mycket bättre nu!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback