Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-08-17, 22:41
Medlem
Jag har nyligen fått en enorm lust att skaffa mej en Les Paul-gura och har kollat igenom flera olika märken på kopior.

Har kommit fram till att BaCH verkar vara bland de bästa alternativen och sen fick jag syn på det här
http://www.helgeshala.com/guitar/ind...rticle&aid=341

Tydligen så är helge på semester för närvarande, så jag kan ju passa på att fråga här vad ni har för erfarenheter av helges håla? Står att de är "superjusterade", är det bra gjort? Är det någon som vet om han kan skicka insrument? (Växjö är lite långt).

Någon som vet nåt?
Citera
2009-08-18, 00:21
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flip.
Jag har nyligen fått en enorm lust att skaffa mej en Les Paul-gura och har kollat igenom flera olika märken på kopior.

Har kommit fram till att BaCH verkar vara bland de bästa alternativen och sen fick jag syn på det här
http://www.helgeshala.com/guitar/ind...rticle&aid=341

Tydligen så är helge på semester för närvarande, så jag kan ju passa på att fråga här vad ni har för erfarenheter av helges håla? Står att de är "superjusterade", är det bra gjort? Är det någon som vet om han kan skicka insrument? (Växjö är lite långt).

Någon som vet nåt?
Spara och köp en riktig i USA istället?

Annars duger epiphones budget LPs.
Citera
2009-08-18, 11:44
Medlem
krysz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Spara och köp en riktig i USA istället?

Annars duger epiphones budget LPs.

BaCHs LPs är mycket bättre epiphones, för det mesta. Epiphone är så ojämna och har man riktigt otur kan man få ett riktigt skit exemplar. Och visst kan man få en riktigt bra också. Men BaCHs lp är ganska jämna och billigare en en skyst epiphone. Det som måste göras på BaCHen är dock att byta mickar då de som sitter på är ganska kassa. Annars är det en riktigt sjyst gura och jag gillar de. Tänkte själv köpa en explorer modell men de hade ingen inne just vid tillfället så orkade inte vänta. Sen kan du titta på http://www.edgaraudio.se/ där det har ett större utbud av BaCH gitarrer och Sixten där är mycket trevligt med att göra.

Lycka till med ditt köp!
Citera
2009-08-18, 12:29
Medlem
Antimatters avatar
Bach är otroligt mycket bättre kvalitets och spelmässigt än Epifån.
Så för priset är Bach riktigt bra grejor. Men inget jag själv hade köpt.
Helges håla är bra förövrigt. Tycker han tar in greco och burny gitarrer lite dyrt än vad andra inköpare gör dock.
Citera
2009-08-18, 13:45
Medlem
Helges Håla är bra skit! Han är snabb på att svara via mail, han gör det han ska, och han gör det bra.
Citera
2009-08-18, 15:50
Medlem
Ja, det där men att BaCH är bättre än epiphones i samma prisklass var så jag fattat det också. Att jag väljer en kopia istället för en riktig gibson är för att jag fortfarande inte är tillräckligt säker på att jag kommer att fortsätta spela ett tag till för att lägga så mycket pengar.

Har spelat i ett par år men inget seriöst hitills, har en strata-kopia + akustiska. Vill dock kunna lira lite "hårdare" grejer och bestämt mej för en les paul

Kryzz: Japp, sett den sidan också, och vill ha en vit eller en svart custom med kromdelar... och det var ju exakt vad som hade kommit in till kanonpris på helges håla !

En fråga kvarstår, skickar han instrument? Vad skulle ni uppskatta att det kostar att skicka en gitarr från Växjö till Stockholm? Tror det blir en sån här

Tack för hjälpen !
Citera
2009-08-18, 16:01
Medlem
Antimatters avatar
Annars om du vill ha en bättre gitarr som inte kostar allt för mycket så ska du köpa en Greco eller Burny. Fantastiska Gibson kopior tillverkade i slutet av 70 till slutet av 80 talet. Jag älskar Greco, de är i klar klass med Gibson fast ligger runt 6000-9000 kr.
Citera
2009-08-18, 19:26
Medlem
Citat:
Annars om du vill ha en bättre gitarr som inte kostar allt för mycket så ska du köpa en Greco eller Burny. Fantastiska Gibson kopior tillverkade i slutet av 70 till slutet av 80 talet. Jag älskar Greco, de är i klar klass med Gibson fast ligger runt 6000-9000 kr.

Hmm det verkar ju också vara ett bra alternativ..

Är det stor skillnad mellan gitarrerna kvalitetsmässigt/ljudmässigt? (Bach och greco då)

http://jam.se/produkt/Gitarr-el/A445...Stockholm-.jam

Verkar bra tycker jag... Har du nån åsikt?
Har någon nåt tips på andra ställen än jam att kolla Greco-gitarrer på i stockholm? Det tråkiga med Helges håla är ju att jag inte kan provspela
Citera
2009-08-18, 20:25
Medlem
Antimatters avatar
Greco är mycket bättre kvalitets och spelmässigt! Mickarna är kalas med fast ofta väldigt varierande sorter på grund utav att de är några år haft många ägare. De är byggda i samma fabrik som Ibanez byggs i Japan med. Ett av de få gitarrmärken som Gibson stämt med. Greco blev för bra! Finns några privatpersoner som köper in och säljer på internet. Annars är det väl helges håla och andra musik affärer som inte ingår i kedjor antar jag.
Citera
2009-08-18, 23:24
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antimatter
Ber att få instämma med det. En Greco är en betydligt bättre investering.
Citera
2009-08-19, 06:39
Medlem
Don Fadäsos avatar
Helges Håla är en bra affär. Helgé är riktigt bra på att justera guror.

För övrigt har alla som tror att Greco och Burny är lika bra som Gibson fel. Koppla in en Gibson direkt efter så fattar ni vad jag menar.
Citera
2009-08-19, 09:26
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Helges Håla är en bra affär. Helgé är riktigt bra på att justera guror.

För övrigt har alla som tror att Greco och Burny är lika bra som Gibson fel. Koppla in en Gibson direkt efter så fattar ni vad jag menar.
Självklart är en gibson bättre, men TS verkar inte riktigt ha den budgeten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in