Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-04, 15:03
  #13
Medlem
gó tråd
Jag har lirat lite till och från men aldrig på nån högre nivå än för motionens skull. Lirar lite med polare och har vart ifrån det nu på ett tag, men är sugen på att ta upp igen. Körde i förra veckan med ett gäng vänner och blir ju påmind om att den en gång hyfsade smashen är helt borta
Var på sportex och inhandlade handgrips, som påstått ska stärka underarmarna/handleder, funkar de eller? Klart jag behöver öva teknik, inget snack om saken, men tycker det är gött om man kan "hjälpa till lite" med träning hemma på specifika muskelgrupper
Lirar med ett "Prince warrior" kört med det länge och tycker de tär ett grymt rack, vanliga inomhusfotbollsskor med bra fäste. Är inte så orolig över utrustningen som tekniken eller konditionen

tl;dr
fixar handgrips att träna upp underarmar / handleder för hårdare slag?
Citera
2011-01-30, 01:53
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miasma
gó tråd
Jag har lirat lite till och från men aldrig på nån högre nivå än för motionens skull. Lirar lite med polare och har vart ifrån det nu på ett tag, men är sugen på att ta upp igen. Körde i förra veckan med ett gäng vänner och blir ju påmind om att den en gång hyfsade smashen är helt borta
Var på sportex och inhandlade handgrips, som påstått ska stärka underarmarna/handleder, funkar de eller? Klart jag behöver öva teknik, inget snack om saken, men tycker det är gött om man kan "hjälpa till lite" med träning hemma på specifika muskelgrupper
Lirar med ett "Prince warrior" kört med det länge och tycker de tär ett grymt rack, vanliga inomhusfotbollsskor med bra fäste. Är inte så orolig över utrustningen som tekniken eller konditionen

tl;dr
fixar handgrips att träna upp underarmar / handleder för hårdare slag?

Jag brukade köra med en 7kg hantel i ett snöre runt en rundstav.
Dvs snurra upp tills hanten nådde stången och sen tillbaka ner.
(och varierade med snöret på in och utsidan av staven från kroppen sett)
Det tar ganska bra på underarmarna i de muskler du använder när du lappar till bollen på rätt sätt.
Citera
2011-01-30, 01:59
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broskbulle
Ett grundtips från en gammal badmintonlirare.
Se till att ha bra längd på slagen, dvs servar eller slår du clear mitt i banan så blir det enklare för ståndaren att smasha eller att pressa dig bakåt. Samt att motståndaren då redan står i bra position inför kommande slag. Får han slå bollen från bakplan så måste han sen röra sig mot mitten för att vara förbered på en drop från dig. Dvs han får mindre tid på sig att förebereda nästa slag.

Sen finns det olika steg att använda sig av för att på snabbast sätt komma till bollen, så som chasésteg och kinahopp när du rör dig bakåt och typ utfall som fäktare gör, när du ska fram på nät och gräva upp en drop.
Men skit i dem. Träna grundslag, dvs clear, drop, smach och framför allt serven...som är viktig så inte motståndaren får ett enkelt anfallsläge.

Lycka till!
Några andra tips:

1. försök hålla serven lång längs mittlinjen. Dvs servar inte så mycket mot hörnen.
Håller du den mittlinjen så blir det svårare för motståndaren att slå bollen så du får lång väg till den.


2. Bygg spelet på raka slag och låt diagonala slag komma som en överraskning.
Anl till det är att om du inte får bra längd på slagen och spelar diagonalt så
passerar bollen spelcentrum för motståndaren. Dvs han får tex lättare att nypa till med en smash osv
om du inte får till bra längd på dem.
Om du istället slår en rak boll längs linjen när du är pressad långt bak så måste motståndaren röra sig ut mot linjen för att nå den. Det blir inte lika kritiskt om du inte får till ett bra slag.
Citera
2011-01-30, 11:29
  #16
Medlem
Strollass avatar
Tänkte att jag skulle låna tråden till en snabb fråga då det verkar vara mycket vettiga svar här. Det är så att jag har spelat badminton lite grann när jag var yngre (i 13-15årsåldern, är nu 20+) och har nu börjat spela lite igen (typ 2 ggr i veckan med jämnbra motstånd på en helt ok nivå).

Mitt problem är att jag får "känningar" i höger hälsena efter bara någon halvtimmes spel. Vet inte varför jag får det och har inte pratat med någon läkare eller något sånt om det men jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde ge några bra tips på saker att tänka på för att minimera risken för att hälsenan ska gå av.

Jag såg bl a att någon tidigare i tråden nämnt att man inte ska använda löparskor vilket jag ju självklart gör (kör med mina Asics Kayano). Vilka skor ska man då köra med undrar jag, för att vara så snäll mot kroppen som möjligt?
Citera
2011-04-15, 13:53
  #17
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strollas
Tänkte att jag skulle låna tråden till en snabb fråga då det verkar vara mycket vettiga svar här. Det är så att jag har spelat badminton lite grann när jag var yngre (i 13-15årsåldern, är nu 20+) och har nu börjat spela lite igen (typ 2 ggr i veckan med jämnbra motstånd på en helt ok nivå).

Mitt problem är att jag får "känningar" i höger hälsena efter bara någon halvtimmes spel. Vet inte varför jag får det och har inte pratat med någon läkare eller något sånt om det men jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde ge några bra tips på saker att tänka på för att minimera risken för att hälsenan ska gå av.

Jag såg bl a att någon tidigare i tråden nämnt att man inte ska använda löparskor vilket jag ju självklart gör (kör med mina Asics Kayano). Vilka skor ska man då köra med undrar jag, för att vara så snäll mot kroppen som möjligt?

Som sagt ska man absolut inte köra med löpardojor mtp skaderisk och att de ofta missfärgar golven i hallen. Nästan alla hallar säljer skor, fråga där vilken typ man ska ha. De flesta är av typen http://www.milletsports.co.uk/racket...td-mens-shoes/ . Just denna modell har jag för badminton/squash och de är riktigt sköna, men det finns en uppsjö av skor som är bra. Vanliga märken är Yonex, ASICS, Karakal, Wilson, Hi-Tec, HEAD och möjligen också Adidas..
Citera
2011-09-27, 08:33
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strollas
Tänkte att jag skulle låna tråden till en snabb fråga då det verkar vara mycket vettiga svar här. Det är så att jag har spelat badminton lite grann när jag var yngre (i 13-15årsåldern, är nu 20+) och har nu börjat spela lite igen (typ 2 ggr i veckan med jämnbra motstånd på en helt ok nivå).

Mitt problem är att jag får "känningar" i höger hälsena efter bara någon halvtimmes spel. Vet inte varför jag får det och har inte pratat med någon läkare eller något sånt om det men jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde ge några bra tips på saker att tänka på för att minimera risken för att hälsenan ska gå av.

Jag såg bl a att någon tidigare i tråden nämnt att man inte ska använda löparskor vilket jag ju självklart gör (kör med mina Asics Kayano). Vilka skor ska man då köra med undrar jag, för att vara så snäll mot kroppen som möjligt?


Tjena strollas, det var väldigt längesen du skrev detta och jag har ingen aning om du har samma problem fortfarande. Fast något som inte kostar något och vilket är väldigt bra för badminton om du inte vill ha ont i hälsenorna är att du först och främst vilar, men det vi ALLTID har gjort på våran badmintonträning nu under 10 år är att vi joggar fem varv med olika övningar, typ följa John. Efter det samlas vi i en ring där vi stretchar ut alla våra muskler, men den mest fundamentala och mest viktigaste stretchen du behöver göra är hälsenan. Du sätter din fot emot en vägg och bara pressar. Du kommer känna tänjningar i foten.
Citera
2011-12-16, 11:10
  #19
Medlem
Roxburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strollas
Tänkte att jag skulle låna tråden till en snabb fråga då det verkar vara mycket vettiga svar här. Det är så att jag har spelat badminton lite grann när jag var yngre (i 13-15årsåldern, är nu 20+) och har nu börjat spela lite igen (typ 2 ggr i veckan med jämnbra motstånd på en helt ok nivå).

Mitt problem är att jag får "känningar" i höger hälsena efter bara någon halvtimmes spel. Vet inte varför jag får det och har inte pratat med någon läkare eller något sånt om det men jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde ge några bra tips på saker att tänka på för att minimera risken för att hälsenan ska gå av.

Jag såg bl a att någon tidigare i tråden nämnt att man inte ska använda löparskor vilket jag ju självklart gör (kör med mina Asics Kayano). Vilka skor ska man då köra med undrar jag, för att vara så snäll mot kroppen som möjligt?

Enu en grej om hälsenan för att minska stretcha som personen innan sa men sen när du spelar så gissar jag på att du riktar fotel fel när du kommer till bakplanse till så hälsenan är inåt hela tiden inget överdrivet men vinkla foten mer ut mot väggen. Stannar man med hälsenan mot väggen så märker du att dettar stopp vilket det inte gör till slut då man kommer med fort(kraft) och då är det bye bye hälsena.
Citera
2017-02-24, 11:22
  #20
Medlem
udons avatar
Hej!

Onödigt att skapa ny tråd så jag hugger in.

Spelar badminton ca 1 gång i veckan mot lite olika kollegor. Jag är väl knappast någon talang, men jag gör hyfsat i från mig. Mina styrkor är att jag är snabb, står ofta rätt och slår bra, korta placeringsbollar. Tycker också att jag kan pressa ganska bra.

Det stora problemet jag har är att möta spelare som är lika långa eller längre än mig (180cm) och som är starkare. Om dom är smarta upptäcker dom ganska snabbt att bara mata långbollar på mig. Jag orkar helt enkelt inte kontra med samma mynt i längden. Jag försöker då placera bollarna istället för att vända trenden men det blir ju en del misslyckanden.

Någon som känner igen sig och kan tipsa? Jag vet att ja borde träna styrka och att smasha ned bättre när dom kör sitt "tjong-spel" men det tar ju sån tid :P
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback