Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-08-17, 02:07
Medlem
Dharmas avatar
När kommer vi att få se en mellanformatare från Canon?

Kommer de gamla objektiven att fungera?
Kanske med någon adapter?
Citera
2009-08-17, 03:16
Bannlyst
Ursäkta för OT men är mellanformat en större sensor än APS-C, eller vad det nu heter som är på de flesta systemkameror, men mindre än fullformat?
Citera
2009-08-17, 07:56
Moderator
skunkensunes avatar
Mellanformat. 6x4.5, 6x6, 6x7 (cm).

Proffsformat, steget innan storformat.

Jag tror inte Canon kommer utveckla något sådant. De har väl inte ens haft analoga mellanformatare?
Citera
2009-08-17, 08:45
Medlem
Oanads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Mellanformat. 6x4.5, 6x6, 6x7 (cm).

Proffsformat, steget innan storformat.

Jag tror inte Canon kommer utveckla något sådant. De har väl inte ens haft analoga mellanformatare?

60D'n eller T7(kommer inte ihåg det exakta namnet) ryktas om att ha ett mellanformat.
Citera
2009-08-17, 08:54
Medlem
Cliffaks avatar
Det är väl snarare APS-H (1,3x) den ryktas ha, för annars blir det dyrare än fullframe. Mycket dyrare.
Citera
2009-08-17, 12:44
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oanad
60D'n eller T7(kommer inte ihåg det exakta namnet) ryktas om att ha ett mellanformat.

Snarare så skulle jag sätta pengar på 1Ds Mark IV isånafall
Citera
2009-08-17, 14:19
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oanad

Nej du.. nu får du göra om och göra rätt.
Citera
2009-08-17, 14:28
Medlem
Citat:
Kommer de gamla objektiven att fungera?

De gamla objektiven täcker väl knappast mellanformat? Känns ganska meningslöst för någon att spendera tusentals dollar på en mellanformatare för att sedan beskära ner till 35 mm fullformat...
Citera
2009-08-17, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Ursäkta för OT men är mellanformat en större sensor än APS-C, eller vad det nu heter som är på de flesta systemkameror, men mindre än fullformat?
Här är anledningen att jag inte tycker om termen fullformat. 35mm är inget jätteformat på något sätt. Det är ett av de mindre seriösa filmformaten när det gäller foto. Mycket större är mellanformat och sedan kommer storformat.
Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Medium_format_%28film%29
Citera
2009-08-20, 18:39
Medlem
När var senaste gången ni såg någon med en storformatare? Sånt där sysslar man med bara som hobby.

Fullframe eller MF är det som gäller. Tar man skitbilder (Aftonbladet & co) duger valfri 1.5x
Citera
2009-08-20, 19:56
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
När var senaste gången ni såg någon med en storformatare? Sånt där sysslar man med bara som hobby.

Fullframe eller MF är det som gäller. Tar man skitbilder (Aftonbladet & co) duger valfri 1.5x

Det är kanske bara som hobby men det är väldigt få som kör storformat idag, jag skulle gissa vissa fotografer som fotograferar ur ett mer konstnärligt perspektiv.
Citera
2009-08-20, 20:56
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Det finns en del naturfotografer som använder storformat fortfarande, och som säljer sina bilder eller ger ut böcker. Det är nog snarast så att det är så bökigt att ingen utom de som kan tjäna pengar på det orkar hålla på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in