Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
Nu finns det risk att jag byter ämnet ganska rejält.
Jag kommer förmodligen börja plugga i Lund till hösten och har lite funderingar kring resan dit och hem under diverse sommarlov och liknande.
Jag var inne och spanade på tågresor från Lund till hemorten. Resan skulle ta omkring 6/h (vid minsta byten) för en summa på ca 550 kr.
Att flyga från Köpenhamn till hemorten kostade runt 450 kr och tar 1/h.
Nu har jag mest i förbifarten kollat upp dessa siffror utan hänsyn studentrabatter/sista minuten. Sen är ju frågan hur ofta bussar går från Lund till Köpenhamn och vad summan blir för den resan. Lägg där till extra resetid i väntan på flygplatsen mm..
Jag undrar främst hur vanligt det är att studenter flyger hem från Lund (om man bor runt stockholmstrakten) och vad som är enklast. Jag kan tänka mig att stockholmarna då eventuellt föredrar malmö flygplats men för mig blir det isf Köpenhamn som gäller.
Är jag helt vimsig just nu eller kan flygalternativet vara att föredra?
Det absolut vanligaste är att de som ska till Stockholm tar tåget, och bokar via Veolia. Det blir lite obekväma åktider, men det är generellt sett billigare, och därmed också vanligare. Att åka tåg är ju larvigt enkelt: du tar dig till Lund C och hoppar på ett tåg, och stiger sedan av mitt i Stockholm och har enkelt att få tag på vidare transport därifrån.
De jag känner som flyger tar sig vanligtvis till Malmös flygplats. Jag är nästan helt säker på att det finns studentrabatter. Dit tar du dig enklast med buss. Ska du flyga från Köpenhamn åker du tåg över. Resan från Lund C till Kastrup tar 45 minuter och kostar 100 kr enkel resa för den som fyllt 20 (halva priset för de under 20).
Kolla upp priser, men ofta är det trevligt att åka tåg. Jag mötte upp en polare på stationen i påskas och jag vet inte hur många jag kände som satt på samma tåg. Alltid träffar man någon man känner.
Dock har du helt rätt i att det här är ot, så vill du föra en djupare diskussion tas det med fördel i reseforumet.