2010-04-28, 19:43
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobSacamano
Jag tror det är rätt svårt att komma med i Lundaekonomernas (eller andra kårer för de stora programmen ö.h.t.), i alla fall så har jag hört att folk har blivit "busted" när de har försökt göra det. Själv hade jag tänkt försöka komma med i nollningen i någon annan nation (gbg eller malmö), då min nations nollning sög dase.

Btw, pernil, vilken nollningsgrupp var du i? Wall st? Italienarna? Gotarna? etc

Aha, aja. Får väl skriva ett långt snyfftbrev till Novischeriet och höra vad dem säger. Jag var utspökad till gothare, vad du också md eller?

Du kan svara i PM, blir väl lite väl OT annars.
Citera
2010-04-28, 19:58
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Det är ju en bit kvar men jag frågar av ren nyfikenhet. Började i Lund i vintras och var med på nollningen. I höst är det ju nollning igen, är det någonting som förbjuder mig att vara med på denna också (som nolla då, inte som fadder).

Har en kompis som pluggar läkare, och hon säger att det är alltid någon som försöker ta sig in på nollningen som inte hör hemma där. Men för det mesta åker de fast då det är någon som har koll, eller så råkar personen försäga sig och blir publikt förödmjukad på olika sätt...
Citera
2010-04-28, 23:36
Medlem
cali2nas avatar
Lund Is The Shit! Ta Det Och Njut
Citera
2010-04-29, 05:43
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Aha, aja. Får väl skriva ett långt snyfftbrev till Novischeriet och höra vad dem säger. Jag var utspökad till gothare, vad du också md eller?

Du kan svara i PM, blir väl lite väl OT annars.

Skillnad mellan höst och vårnollningen är att eran nollning var det massvis med lediga platser på. Dock var flera kursare med i Ghotarna och jag var själv på besök. Missade själv min höstnollning pga att den blev fulltecknad innan jag ens fått informationen om den. Men du kan ju alltid testa höra med lundaekonomerna men har de begränsat antal platser som senast är du troligen körd.
Senast redigerad av _slipknot1_ 2010-04-29 kl. 06:04.
Citera
2010-04-29, 13:05
Medlem
Har inte riktigt förstått poängen med nationerna, men är man bunden till en eller kan man vandra mellan alla och fortfarande inte behöva ha ett medlemsskap?
Citera
2010-04-29, 14:27
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Har inte riktigt förstått poängen med nationerna, men är man bunden till en eller kan man vandra mellan alla och fortfarande inte behöva ha ett medlemsskap?
Du måste vara medlem i en nation och är du medlem i någon (bortsett från Smålands) har du tillträde till i stort sett allt som händer på alla nationer.

Fram till 1 juli är det obligatoriskt att vara medlem i nation, men i o m att kårobligatoriet försvinner har Lunds kårer, nationer och Akademiska föreningen utarbetat ett gemensamt avtal som säger att den som vill vara medlem i en del måste gå med i alla.

Hur som: vill du vara med i en nation finns det inget som hindrar dig att besöka alla.
Citera
2010-04-29, 14:50
Medlem
Men vad tjänar man på att vara med i en nation? Fler vänner?
Citera
2010-04-29, 15:05
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Men vad tjänar man på att vara med i en nation? Fler vänner?
Bland annat. Sen håller nationerna i klubbar, pubar, fotbollslag, körer och annat.
Citera
2010-05-03, 00:35
Medlem
redbet111s avatar
Nu finns det risk att jag byter ämnet ganska rejält.

Jag kommer förmodligen börja plugga i Lund till hösten och har lite funderingar kring resan dit och hem under diverse sommarlov och liknande.

Jag var inne och spanade på tågresor från Lund till hemorten. Resan skulle ta omkring 6/h (vid minsta byten) för en summa på ca 550 kr.

Att flyga från Köpenhamn till hemorten kostade runt 450 kr och tar 1/h.

Nu har jag mest i förbifarten kollat upp dessa siffror utan hänsyn studentrabatter/sista minuten. Sen är ju frågan hur ofta bussar går från Lund till Köpenhamn och vad summan blir för den resan. Lägg där till extra resetid i väntan på flygplatsen mm..

Jag undrar främst hur vanligt det är att studenter flyger hem från Lund (om man bor runt stockholmstrakten) och vad som är enklast. Jag kan tänka mig att stockholmarna då eventuellt föredrar malmö flygplats men för mig blir det isf Köpenhamn som gäller.

Är jag helt vimsig just nu eller kan flygalternativet vara att föredra?
Citera
2010-05-03, 00:46
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111

Jag kommer förmodligen börja plugga i Lund till hösten och har lite funderingar kring resan dit och hem under diverse sommarlov och liknande.

Jag var inne och spanade på tågresor från Lund till hemorten. Resan skulle ta omkring 6/h (vid minsta byten) för en summa på ca 550 kr.

Nu har jag mest i förbifarten kollat upp dessa siffror utan hänsyn studentrabatter/sista minuten. Sen är ju frågan hur ofta bussar går från Lund till Köpenhamn och vad summan blir för den resan. Lägg där till extra resetid i väntan på flygplatsen mm..

Jag undrar främst hur vanligt det är att studenter flyger hem från Lund (om man bor runt stockholmstrakten) och vad som är enklast. Jag kan tänka mig att stockholmarna då eventuellt föredrar malmö flygplats men för mig blir det isf Köpenhamn som gäller.

Det absolut vanligaste är att de som ska till Stockholm tar tåget, och bokar via Veolia. Det blir lite obekväma åktider, men det är generellt sett billigare, och därmed också vanligare. Att åka tåg är ju larvigt enkelt: du tar dig till Lund C och hoppar på ett tåg, och stiger sedan av mitt i Stockholm och har enkelt att få tag på vidare transport därifrån.

De jag känner som flyger tar sig vanligtvis till Malmös flygplats. Jag är nästan helt säker på att det finns studentrabatter. Dit tar du dig enklast med buss. Ska du flyga från Köpenhamn åker du tåg över. Resan från Lund C till Kastrup tar 45 minuter och kostar 100 kr enkel resa för den som fyllt 20 (halva priset för de under 20).

Kolla upp priser, men ofta är det trevligt att åka tåg. Jag mötte upp en polare på stationen i påskas och jag vet inte hur många jag kände som satt på samma tåg. Alltid träffar man någon man känner.

Dock har du helt rätt i att det här är ot, så vill du föra en djupare diskussion tas det med fördel i reseforumet.
Citera
2010-05-03, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111

Öresundstågen går direkt från Lund C via Malmö till Kastrup, kostar typ 100 kr och är sjukt smidiga!
Citera
2010-05-03, 19:50
Medlem
Pilfinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
De jag känner som flyger tar sig vanligtvis till Malmös flygplats. Jag är nästan helt säker på att det finns studentrabatter. Dit tar du dig enklast med buss. Ska du flyga från Köpenhamn åker du tåg över. Resan från Lund C till Kastrup tar 45 minuter och kostar 100 kr enkel resa för den som fyllt 20 (halva priset för de under 20).
Jag tänkte bara påpeka att det över öresundsbron gäller danska regler så man blir vuxen när man är över 16.

De flesta jag känner åker tåg hem, sen kan det vara för att de är från de avgränsande landskapen.
Flyger man nånstans gör man det vanligen från Kastrup iaf i mina kretsar där det är mest flyg till andra länder än Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in