Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-16, 19:20
  #1
Medlem
Hej,

Sitter just nu och titttar på på friidrotts VM och la märke till att i alla löp o sprint grenar så är det nästan uteslutande mörkhyade som deltar och vinner.

Varför är det så, har mörkhyade en genetisk fördel när det gäller löpning och styrka?
2009-08-16, 19:22
  #2
Medlem
thefisks avatar
Och i princip alla duktiga hockeyspelare är vita.
2009-08-16, 19:24
  #3
Avstängd
Boldenones avatar
Självklart! Dom svarta i afrika springer hela tiden vart dom än ska, när dom bestämt sej för bli tränade till löpare! De så de ligger till i världen. så att säga.!

Dem är lixom vana vid sina soliga dagar i varm hetta, så dom lär sej anpassa sej till det hela. sen är dom svarta till för löpande risk moment inom eu departementen. WTF
2009-08-16, 19:24
  #4
Medlem
perberts avatar
selektion

afroamerikaner härstammar ju från slavar som vart upplockade från Afrika. när man plockade slavar så tog man ju bara de som såg starka ut.
2009-08-16, 19:24
  #5
Medlem
egon02362s avatar
Människor som har sitt ursprung i västra Afrika har en genetisk fördel när det kommer till kortdistans och östafrikaner detsamma fast för långdistans, därför är det väldigt speciellt att se Jason Wariner på 400 m som känns som en liten outsider i det hela.
2009-08-16, 19:26
  #6
Medlem
egon02362s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefisk
Och i princip alla duktiga hockeyspelare är vita.
Det har inte så mycket med genetik att göra
2009-08-16, 19:30
  #7
Medlem
thefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon02362
Det har inte så mycket med genetik att göra

Precis!
2009-08-16, 19:40
  #8
Medlem
egon02362s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefisk
Precis!

Hahaha, sorry men jag fattade inte ironin faktiskt , för löparfrågan handlar ju om genetik och ursprung, medan is-hockeyn mer handlar om klimat och ekonomi.
2009-08-16, 19:43
  #9
Medlem
omigals avatar
Varför är inte svarta stora i simning? Det är väl lika atletiskt som löpning.
2009-08-16, 19:51
  #10
Medlem
KurKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omigal
Varför är inte svarta stora i simning? Det är väl lika atletiskt som löpning.

Dem simmar väl inte på savannen förstår du väl?!
2009-08-16, 19:52
  #11
Medlem
dom jagar antiloper å sånt skit hela dagarna hemma
2009-08-16, 20:08
  #12
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddls
Bättre att man lär sig springa ordentligt. Teknologin ska anpassas efter människan, inte tvärt om. Man ska inte slå ned med hälen först. Därför ska man inte löparskor ha en uppbyggd och dämpad häl. Här är en mycket bra bok om löpteknik:

http://www.scribd.com/doc/13695/Gord...nd-Injury-Free
Såhär springer man: http://www.youtube.com/watch?v=5x6V48IIQRQ

För den som inte orkar läsa hela artikeln så kan jag lite snabbt kommentera varför citatet ovan passar så bra in i denna tråden. Just för att folk som lär sig springa utan skor, lär sig oftast en mycket bättre teknik än de som inte gör det. Man behöver egentligen inte ha skor med bra dämpning för att inte skada sig.

Fan nu har jag suttit och försökt formulera mig i 10 minuter.. skrivit - tagit bort - skrivit - tagit bort... bah! Hoppas någon förstår vart jag vill komma eller fullfölja.. peace!
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback