Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-20, 10:27
  #481
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Intressant frågeställning.
Är det verkligen så att butikerna tjänar mer för att de har dessa långsträckta öppettider eller är det som i flygbranschen att butikerna trissar varandra mot allt sämre lönsamhet?
Om butik A har öppet 7-23 så tror butik B att de måste ha det också.
För butiker med mycket höga lokalhyror är det kanske lönsamt att ha öppet men med minimibemanning morgon o kväll och då få några enstaka kunder.
Handlare är oftast rätt slipade, så de har nog koll på kalkylen och när de får störst netto.
Har aldrig hört om en ICA-butik som gått i konkurs.

Klart de vet vad som lönar sig men sen är det också denna tävling att man alltid ska ha öppet. Skulle Ica välja att ha öppet mellan 08-20:00 så skulle kunderna istället gå till butiken bredvid som fortfarande har öppet mellan 06-23:00. Skulle man ändra tänket hos människorna så behöver alla butiker göra denna förändring samtidigt och det kommer naturligtvis aldrig hända.

Att vara ICA-handlare är nog ett av de säkraste jobben man kan ha då de ska mycket till om dessa ska göra förlust. Har hört att de har rätt så hårda krav på sina leverantörer och hinner produkters datumstämpel gå ut så är det mer eller mindre inte ICA-butikens fel utan leverantören som har en dålig produkt och ska tillbaka och då kreditera beloppet som produkten kostade. Vet inte om detta är sant.
Citera
2023-07-20, 10:31
  #482
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik
När mam har semester och kommer till ica/coop tidigt en vardag ser man nästan bara butiksanställda traska runt. Hur har som råd att betala löner till folk som inget producerar?

I min butik brukar de plocka upp varor på hyllorna vid den tiden.
Citera
2023-09-27, 12:57
  #483
Medlem
zombie-nations avatar
Jag lånar tråden. Vad tjänar man idag om man börjar från ingenting? Får man något extra, får man ta mat med sig hem? Min kompis som har jobbat på matindustri fick ta med sig då. Det vore bra om hon fick ett nytt bra jobb.
Citera
2023-11-28, 10:35
  #484
Medlem
explorerss avatar
Coop drar ner 100 tjänster vid huvudkontoret i Solna, ställer om organisationen för att öka medlemsnyttan.

Coop Sverige AB gör nu en omställning av organisationen för att öka konkurrenskraften och kunna
ge bättre priser och erbjudanden till Coop i Sveriges över 3,9 miljoner medlemmar. Förändringen
innebär en neddragning på cirka 100 tjänster vid kontoret i Solna som tillsammans med andra
åtgärder ger en kostnadsminskning om drygt 300 miljoner kronor.

Den nya organisationen börjar gälla från 1 januari 2024.
https://pressrum.coop.se/coop-sverig...medlemsnyttan/
Citera
2024-01-01, 16:27
  #485
Medlem
Det finns väl massa hemköp i stockholm typ tusentals asså det måste ju finnas hur många som helst?
Citera
2024-01-01, 20:54
  #486
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-01-03, 17:27
  #487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag lånar tråden. Vad tjänar man idag om man börjar från ingenting? Får man något extra, får man ta mat med sig hem? Min kompis som har jobbat på matindustri fick ta med sig då. Det vore bra om hon fick ett nytt bra jobb.
Ingångslönen baseras på ålder men skulle säga runt 120-130kr/h . Efter 3 års erfarenhet i handels får man en rätt stor löneökning. På Lidl var min heltidslön som säljledare cirka 26500kr efter skatt, och det är med 12 års erfarenhet. En kollega med cirka 3 års erfarenhet men i samma tjänst hade nästan samma lön. Så löneökningen är fruktansvärd efter 3 år.

Man får inte ta med sig något hem. Fast vår BC sa att det var på egen risk och blev man haffad så riskerade man kicken direkt och han hade inte försvarat en om det kom en hemgångskontrollant. Dock så har man ju möjligheten att snabbt köpa upp rabatterat kött och liknande då man är där på plats så i längden sparar man en hel del. Nu har ju alla chefer blivit extra dryga och vi tillåts inte handla och lägga undan varor till oss själva längre på arbetsstid så det blir att man på sin rast går och handlar.

Sen har man 5% personal rabatt och de brukar bjuda på presentkort och större rabatter vid högtider. Nu under sommaren fick personalen 20% rabatt på allt en helg i månaden pga Lidls 20 års jubileum.
Citera
2024-01-03, 17:49
  #488
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappisF
Ingångslönen baseras på ålder men skulle säga runt 120-130kr/h . Efter 3 års erfarenhet i handels får man en rätt stor löneökning. På Lidl var min heltidslön som säljledare cirka 26500kr efter skatt, och det är med 12 års erfarenhet. En kollega med cirka 3 års erfarenhet men i samma tjänst hade nästan samma lön. Så löneökningen är fruktansvärd efter 3 år.

Man får inte ta med sig något hem. Fast vår BC sa att det var på egen risk och blev man haffad så riskerade man kicken direkt och han hade inte försvarat en om det kom en hemgångskontrollant. Dock så har man ju möjligheten att snabbt köpa upp rabatterat kött och liknande då man är där på plats så i längden sparar man en hel del. Nu har ju alla chefer blivit extra dryga och vi tillåts inte handla och lägga undan varor till oss själva längre på arbetsstid så det blir att man på sin rast går och handlar.

Sen har man 5% personal rabatt och de brukar bjuda på presentkort och större rabatter vid högtider. Nu under sommaren fick personalen 20% rabatt på allt en helg i månaden pga Lidls 20 års jubileum.

Åh, stort tack för svar. Hade glömt jag frågat. Tycker ändå det låter som ett OK jobb, lönen dock en bra bit mindre vad hon tjänade innan inom livsmedelsindustri (mycket OB) och de fick ta med sig hem.

Nu ligger fokus på att få jobb alls, blivit lite avslagen av att fått nej på andra ("finare") jobb, men jag peppar.
Citera
2024-01-05, 18:38
  #489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Åh, stort tack för svar. Hade glömt jag frågat. Tycker ändå det låter som ett OK jobb, lönen dock en bra bit mindre vad hon tjänade innan inom livsmedelsindustri (mycket OB) och de fick ta med sig hem.

Nu ligger fokus på att få jobb alls, blivit lite avslagen av att fått nej på andra ("finare") jobb, men jag peppar.
Det är ett helt ok jobb i Sverige. Ok lön trots inget krav på utbildning och en del förmåner. Vill man jobba så lovar jag det finns pengar att tjäna. Folk i butiksbranschen är sjuka hela tiden så det finns hur mycket extra pass att plocka som helst. Där är Lidl fördel jämfört med Ica: mindre personal per butik så chansen att plocka extratimmar och OB-pass är högre. På Ica har de fler anställda och pass delas ut enligt LAS så därför är det bättre på mindre butiker.
__________________
Senast redigerad av HappisF 2024-01-05 kl. 18:41.
Citera
2024-01-05, 19:58
  #490
Medlem
hejsannn

Är ute efter jobb i matbutik då jag pluggar och är ute efter ett välbetalt extrajobb. Handelsavtal är ju väldigt bra men jag har så svårt att få jobb. Extratjänster som ligger ute får jag inte för att jag behöver kryssa i att jag ej har erfarenhet av detaljhandel.

Jag har kassavana från restaurangbranchen samt att jag jobbat mycket med kundservice, någon som har tips på vad jag kan skriva i en ansökan eller liknande som gör att mina chanser ökar.
Citera
2024-01-07, 09:07
  #491
Medlem
Finns det någon som jobbar på ica nära här?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback