Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-04-11, 14:37
  #49
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM en mycket farlig person.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
GM "muckade" i mars 1987. Han tog då ett banklån för att starta upp en en semesteranläggning i norra Dalarna, som enligt planer skulle inhysa båda hotell och kursgård. Dessa planer fick dock ett abrupt slut redan samma sommar. Den dömde mördaren häktades i juli vid Mora tingsrätt misstänkt för dråpförsök, alt försök till grov misshandel och olaga hot.
BO var en ur GM:s egen personalstyrka, och hade i uppgift att röja marken på den tilltänkta semesteranläggningen. Det uppstod dock en dispyt mellan anställd och chef, varpå GM skulle ha greppat en yxa och sagt; "Nu skall jag lära dig hur man klyver skallen på folk!" innan han började hugga mot den vettskrämde skogshuggaren.
Under polisutredningen kom det fram att GM hotat ytterligare en man i trakten. Den drabbade i det fallet hade känt sig så pass hotad att han bl a låtit installera speciallarm i hemmet.

Tack för den här mycket intressanta informationen om den här personen.

Visar verkligen på hur farlig den "Tigande piraten" var. När Montheli steg ombord på sin båt tillsammans med sin blivande mördare hade han inte en chans. Märkligt att GM "bara" mördade en person. Han var ju annars ett ämne för att ha kunnat bli en svensk seriemördare.
Citera
2022-11-24, 23:35
  #50
Medlem
Kollade "Efterlyst" idag. Funderade då över hur lite jag sett i media om att en f.d. granne till mig blev dömd för att ha kört ihjäl en båtsäljare i Göteborg och sedan gömt sig i en norsk fjord innan planerad färd med den stulna båten över till Amerika. Han greps i Norge. Jag såg några artiklar i kvällspressen när fallet var aktuellt. Sedan inget mer.

Började kolla på nätet och hittade snabbt en del jag inte visste. Intressant. Kan fylla på lite i tråden.

Denne Roland Sjöbäck bodde på Linero i Lund. Ingen charmknutte precis men familjen i övrigt var helt som vanligt folk och stack alltså inte ut. Vad han försörjde sig på vet jag inte. Roland var ingen man ville vara mer bekant med - lite knepig framtoning. Han körde lite hård raggarstil med bakåtkammat hår och hade en svart stylad Chevrolet Chevelle SS. Inte precis normalt bilval för boende i HSB-området vi båda bodde i. (Ska jag säga - körde själv vid den tiden Valiant Signet .
__________________
Senast redigerad av Oldgoat41 2022-11-25 kl. 00:05. Anledning: onödig info
Citera
2022-11-25, 19:28
  #51
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Den tigande piraten".

Citat:
Ursprungligen postat av Oldgoat41
Kollade "Efterlyst" idag. Funderade då över hur lite jag sett i media om att en f.d. granne till mig blev dömd för att ha kört ihjäl en båtsäljare i Göteborg och sedan gömt sig i en norsk fjord innan planerad färd med den stulna båten över till Amerika. Han greps i Norge. Jag såg några artiklar i kvällspressen när fallet var aktuellt. Sedan inget mer.

Började kolla på nätet och hittade snabbt en del jag inte visste. Intressant. Kan fylla på lite i tråden.

Denne Roland Sjöbäck bodde på Linero i Lund. Ingen charmknutte precis men familjen i övrigt var helt som vanligt folk och stack alltså inte ut. Vad han försörjde sig på vet jag inte. Roland var ingen man ville vara mer bekant med - lite knepig framtoning. Han körde lite hård raggarstil med bakåtkammat hår och hade en svart stylad Chevrolet Chevelle SS. Inte precis normalt bilval för boende i HSB-området vi båda bodde i. (Ska jag säga - körde själv vid den tiden Valiant Signet .

Tack för dessa uppgifter.

Ja fallet med "den tigande piraten" visar återigen på en mycket farlig och obehaglig person.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback