Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-08-20, 11:37
  #109
Medlem
Concubines avatar
Blev runt 13-årsåldern då jag hörde Detroit Rock City för första gången, nu är jag dock inget fan av Kiss numera utan det gick över via Maiden, Priest, Mercyful Fate osv till black/death.

Numera lyssnar jag på allt möjligt och inte längre intresserad av att tillhöra någon specifik subkultur men visst blir det fortfarande en hel del metal, mest då black/death och doom men händer att man slår på Maiden och dylikt, ett band som är omöjligt att tröttna på och alltid bäst på sin grej.
Citera
2017-08-20, 23:27
  #110
Medlem
flaess avatar
Min pappa har nog bidragit till att hårdrock/metal är min favoritgenre.

Under hela min uppväxt så var hemmet fyllt av musik från morgon till kväll. Pappa har en imponerade musiksamling från i princip alla musikgenrer och han kan spela gitarr (något även jag har lärt mig traktera) och även piano. På ett tidigt stadium så kom jag underfund med att det var något som slog an hos mig när pappa lyssnade på band som Deep Purple, Led Zeppelin, tidiga Genesis, Pink Floyd och Black Sabbath. Det var storslaget, hårt, energiskt och komplext. Alldeles enastående musik!

När jag trädde in i tonåren något år innan millennieskiftet så började jag utforska metalgenrens omfattande träd med alla dess grenar. Började lyssna på klassisk metal som Iron Maiden (som jag än idag fullkomligt älskar), Judas Priest och Hammerfall som då precis hade slagit igenom. Gick sedan i rask takt över till allt mer extrema band och det var i synnerhet två band som beredde vägen: Metallica och Slipknot.

Jag hade precis börjat lyssna på Metallicas senare skivor när jag en dag såg bandets konsert med San Franciscos symfoniorkester på TV. Deras äldre thrash-låtar var som att få en rejäl jävla örfil! Köpte därefter deras fyra första album, läste på om thrash metal ute på nätet och kom den vägen samt genom vänner i kontakt med andra thrashband som Slayer, Megadeth, Anthrax och Kreator.

I samma veva så dök niomanna-bandet Slipknot upp från ingenstans. Jag blev fullständigt golvad! Musiken var bara så sjukt brutal, aggressiv, tung, kaotisk, snabb och galen! Efter den upptäckten så lyssnade jag under en period nästan uteslutande på death och black metal samt närliggande subgenrer.

Nuförtiden så lyssnar jag på praktiskt taget alla subgenrer som faller under benämningen hårdrock/metal. Från gammal hederlig 70-talshårdrock till de mest brutala och progressiva metalbanden ni kan tänka er.
Citera
2017-08-21, 03:08
  #111
Medlem
Jag kom i kontakt med musik som Guns 'N Roses när jag var en ung påg runt 2006/2007 (född i slutet på 90-talet), då jag hörde det på radion. Reagerade annorlunda till det än vad som annars brukade spelas och tjatade på föräldrarna för att de skulle köpa en el-gitarr till mig. Började lyssna smått på Slayer, Judas Priest, Black Sabbath, osv.

Började hos en lärare som var väldigt inne på Opeth, ett band som föll mig väldigt i smaken efter ett tag. Hittade sedan Bloodbaths ''Nightmares Made Flesh'' efter lite Googlande, eftersom Mikael Åkerfeldt från Opeth hade spelat i det bandet tidigare. Sen gick det i nedstigande led till alla klassiska dödsmetall band och hamnade till slut i black metal-nichén.
Citera
2017-08-21, 04:56
  #112
Medlem
75190255508s avatar
Kommer ihåg att morsan ibland spelade Bon Jovi och jag kopierade några skivor som barn. Sedan var det nån i klassen som tipsade om Smash och Ixnay med The Offspring vilket jag tog till mig väldigt fort.

Sen hittade jag S & M...
Det har gått uför sen dess...

Nämen, Metallicas symfoniorkesterliveskiva har spelats tusentals gånger och det var det första jag hade hört från dem. Jobbade mig snabbt genom deras diskografi bakifrån. Läste om de däringa Slipknot som tydligen skulle vara jätteballa, och det var dom. Fler band blev det, håret blev längre, hålen i jeansen blev större, t-shirtarna blev bandigare, men jag gick fortfarande i kyrkan (?!).

Introduktionen till death metal var Bury Me an Angel med Arch Enemy, första låten på första plattan. Köpte skivan någon vecka senare, och sedan körde jag genom hela "Gothenburg sound".

Det fortsätte så tills mitten på 2000-talet. Då upptäckte jag mongolsk folkmusik och blev besatt av det istället. Fast hårdrocken ligger fortfarande varmast om hjärtat. Går fortfarande inte en dag utan hårdrock. Jag var i princip den enda hårdrockaren i min vänskapskrets, vilket troligtvis gjorde mig lite till en utböling. Men musiken var skön och jag gillade utseendet så jag sket i vad folk tyckte.

Kommer ihåg att jag satt hemma och lyssnade på Origin och morfar undrade vem det var som stekte ägg i högtalaren.
Citera
2017-08-21, 06:39
  #113
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Intressant fråga.
När jag växte upp lyssnade min far mycket på Kenneth & The Knutters och Dire Straits. Knappast hårdrock i ordets rätta bemärkelse, men ingredienserna fanns ju där.

I tidiga skolan fanns i princip inte rock, kommer ihåg att vi lyssnade på KISS hemma hos någon vän (som för övrigt var populär "hip-hopare") och att någon annan polares farsa som var "tuff" - läderstuk, moped i vardagsrummet o.s.v. körde rock dagarna i ända.
Någon gång körde de Highway to Hell på Sikta mot Stjärnorna också

I sjätte klass gick jag runt ung och oskyldig utan någon som helst identitet när det kom till musik, det var allt från Sean Paul till Dr. Bombay (!) som lirades hos mig.
Då blev jag introducerad till Rock n roll från det mest osannolika hållet ever, en svensk pakistanier i min klass (riktig skäggbabbe och sedermera en av mina bästa vänner) introducerade mig till AC/DC och sedan gick det snabbt.
Han upptäckte nya låtar hela tiden och föreslog nästan dagligen nytt jag skulle ladda ner på Limewire eller vad det var man använde sig av då. Scorpions, Ted Nugent, Budgie, Led Zeppelin, Frank Zappa, Hendrix... och såld var jag. Från sjunde klass och uppåt gick jag nog med undantag avslutningar och julafton enbart klädd i jeans och band-tshirts.

Fastnade aldrig riktigt för "tyngre" hårdrock, så In Flames, Megadeth, Hammerfall och liknande passerade obemärkt.

Förstår inte heller all hysteri kring Metallicas "symfoni-album", jag menar - har ingen lyssnat på Rhapsody någon gång?
Citera
2017-09-07, 20:33
  #114
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Intressant fråga.
När jag växte upp lyssnade min far mycket på Kenneth & The Knutters och Dire Straits. Knappast hårdrock i ordets rätta bemärkelse, men ingredienserna fanns ju där.

I tidiga skolan fanns i princip inte rock, kommer ihåg att vi lyssnade på KISS hemma hos någon vän (som för övrigt var populär "hip-hopare") och att någon annan polares farsa som var "tuff" - läderstuk, moped i vardagsrummet o.s.v. körde rock dagarna i ända.
Någon gång körde de Highway to Hell på Sikta mot Stjärnorna också

I sjätte klass gick jag runt ung och oskyldig utan någon som helst identitet när det kom till musik, det var allt från Sean Paul till Dr. Bombay (!) som lirades hos mig.
Då blev jag introducerad till Rock n roll från det mest osannolika hållet ever, en svensk pakistanier i min klass (riktig skäggbabbe och sedermera en av mina bästa vänner) introducerade mig till AC/DC och sedan gick det snabbt.
Han upptäckte nya låtar hela tiden och föreslog nästan dagligen nytt jag skulle ladda ner på Limewire eller vad det var man använde sig av då. Scorpions, Ted Nugent, Budgie, Led Zeppelin, Frank Zappa, Hendrix... och såld var jag. Från sjunde klass och uppåt gick jag nog med undantag avslutningar och julafton enbart klädd i jeans och band-tshirts.

Fastnade aldrig riktigt för "tyngre" hårdrock, så In Flames, Megadeth, Hammerfall och liknande passerade obemärkt.

Förstår inte heller all hysteri kring Metallicas "symfoni-album", jag menar - har ingen lyssnat på Rhapsody någon gång?

Bästa hittills: moped i vardagsrummet! 10 av 10 plektrum för den.

Nej jag förstår din motvilja när det gäller viss musik. Men om du står ut med Dr Bombay borde du klara av en platta med tex Iron Maiden, förslagsvis albumet Killers? Bara ett tips.
Citera
2017-09-07, 23:10
  #115
Medlem
Var väl först när jag var 12 år som jag hörde en Iron Maiden låt som jag lyssna på tills jag blev 16 år som jag började lyssna på band som Judas Priest, Metallica, Kiss mm och därmed så fastande jag för hårdrocken!

När jag såg på Napalm Death live 2009 så började utforska den lite mer extrema hårdrocken!
Citera
2017-09-07, 23:35
  #116
Medlem
Demetrioss avatar
Jag fick höra ett radioprogram om Yngwe Malmsten när jag var en tonåring. "Seventh Sign" hette den där låten som förvandlat mig i en hårdrockare för evigt.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback