Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-14, 13:45
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dessa mängder av pyromandåd kommer nog de flesta ihåg, som antingen var barn eller vuxna vid denna tid. Även i rikspressen skrevs det mycket.

Börstig är en liten by som ligger söder om Falköping i riktning mot Ulricehamn.

Det var en stor mängd, framförallt ladugårdar och uthus som sattes i brand. Även i Trädets prästgård hade det brunnit. Detta var en mordbrännarliga vars kärna bestod av tre (3) 19-åriga ynglingar (1965).

Tisdagen den 24 augusti grep polisen dessa tre personer, som länge hade intresserat dem. De erkände och anledningen till alla dessa mängder av bränder berodde på att de vill hämnas på Börstig-borna därför att "de hade pratat för mycket om dem".

Torsdagen den 23 september kom domarna mot Andersson, Gustavsson och Ivarsson. Förhandlingarna mot de åtalade hade ägt rum i Vartofta och Frökinds häradsrätt. Trion åtalades för skadegörelse och mordbränder i sin hemort Börstig.

Strafflängden sattes lika för alla tre, som blev fängelse i 2½ år.

Därefter slutade denna envisa mordbrandsliga med sin kriminalitet.

Är det kanske någon annan som har mera information om dessa händelser?
Citera
2009-08-14, 17:00
  #2
Medlem
Spännande läsning. Hur säkra är uppgifterna att de upphörde med kriminella aktiviteter.
Citera
2009-08-14, 17:14
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shri
Spännande läsning. Hur säkra är uppgifterna att de upphörde med kriminella aktiviteter.
Gustavsson erkände detta med en gång när han blev gripen. Ivarsson under utredningens gång. Genom dessa bådas ekännande ansågs det styrkt att Andesson också hade deltagit.

Det fanns åtminstone ytterligare en person, men gentemot denne fanns det inte tillräckliga bevis.

Deras erkännanden finns bl.a. i ett tidningsreferat i GP, fredagen den 24 september 1965.
Citera
2009-08-14, 18:41
  #4
Medlem
Skaraborg2s avatar
Glömde svaret på din fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av shri
Spännande läsning. Hur säkra är uppgifterna att de upphörde med kriminella aktiviteter.

Åtminstone upphörde de med dessa pyromandåd i Börstig med omnejd. Detta är jag säker på iaf.

Om någon eller några, skulle sedemera ha fortsatt på annat håll vet jag dock inte säkert.
Citera
2009-09-15, 16:59
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bränderna fortsatte även 1966.

Hittade en artikel i G-P lördagen den 20 augusti 1966. Har saxat en del ur denna.

En 45-årig kvinna hade anhållits starkt misstänkt för att tillsammans med en 60-årig lantbrukare ligga bakom de senaste fyra (4) mordbränderna i Börstig.

Den 45-åriga kvinnan var mor till en av de dömda ynglingarna i Börstig. Hon har genom att anlägga bränderna försökt att rentvå sin son.

Kvinnan hade varit hushållerska hos den lantbrukare, som också satt anhållen.

Hon erkände att natten till fredag hade de tillsammans planerat och genomfört pyromandåden. I samtliga fall hade duon placerat stearinljus i de med hö fyllda ladorna. Mannen nekade dock till det hela.

Lantbrukaren satt anhållen i Falköping medans kvinnan förvarades på polisstationen i Stenstorp. Det var i Stenstorp som kvinnan erkände.

Det var verkligen mycket nitiska pyromaner i den lilla byn Börstig.
Citera
2009-12-02, 14:17
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bränderna fortsätter i Börstig.

De segdragna bränderna i Börstig fortsatte.

Detta är hämtat från GP den 8 september, 9 september, 15 september samt den 22 september alla för år 1966.

På kvällen onsdagen den 7 september 1966 började det åter brinna i det lilla samhället Börstig mellan Falköping och Ulricehamn. Då brann en ladugård i Storegården ner till grunden. Larmet kom kl. 21.45 till brandkåren i Falköping.

Kl. 16.00 på torsdagen den 8 september anhölls två (2) personer från Börstig skäligen misstänkta för mordbrand. Dessa anhållanden försegicks av ett vilt slagsmål framför bostadshuset.

De anhållna var en 57-årig lantbrukare samt hans hustru. Paret är föräldrar till en av de tidigare dömda unga männen.

57-åringen förklarades häktadfredagen den 16 september medans kvinnan blev försatt på fri fot. Den 23 september släpptes även 57-åringen på fri fot.

Det gick så långt att att stora mängder turister började att besöka den svårt eldhärjade lilla byn.
Citera
2010-11-09, 22:00
  #7
Medlem
Såg ni reportaget om bränderna i Börstig i "Veckans Brott" på Svt1 idag?
Postar en länk när det är uppe på Svtplay sen.
Citera
2010-11-10, 21:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
Såg ni reportaget om bränderna i Börstig i "Veckans Brott" på Svt1 idag?
Postar en länk när det är uppe på Svtplay sen.
http://svtplay.se/t/143571/veckans_brott
Citera
2010-11-13, 13:45
  #9
Medlem
Intressant inslag i Veckans Brott. Berättade mer saker om bränderna än vad jag hört (bor i närheten).

Ingen som har mer info om vad Andersson, Gustavsson och Ivarsson gör nu för tiden?
57-årige lantbrukaren samt hans hustru lär väl vara döda.
Citera
2010-11-15, 09:52
  #10
Medlem
Som ni kanske förstått av svt's inslag var det endast en av de tre som fälldes som erkände brotten, så vitt jag vet har de andra två inte fått reda på varför han också angav dem. Ivarsson och Andersson nekade alltså till brott och fälldes mot sitt nekande.

Vad Andersson och Gustavsson gör idag vet jag inte men Ivarsson avled något år efter frikännandet -74 eller -75 han var då 27- 28 år gammal nånting.
Citera
2010-12-05, 04:47
  #11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stora rubriker i media.

Citat:
Ursprungligen postat av Nissa
Som ni kanske förstått av svt's inslag var det endast en av de tre som fälldes som erkände brotten, så vitt jag vet har de andra två inte fått reda på varför han också angav dem. Ivarsson och Andersson nekade alltså till brott och fälldes mot sitt nekande.

Vad Andersson och Gustavsson gör idag vet jag inte men Ivarsson avled något år efter frikännandet -74 eller -75 han var då 27- 28 år gammal nånting.

Hade ingen möjlighet att se programmet själv så stort tack för denna information.

Svårt att säga varför den person som erkände angav de båda övriga? I vilket fall som helst så brann det stup i ett dessa år runt Börstig. Ständigt stora rubriker i tidningarna.
Citera
2010-12-12, 18:13
  #12
Medlem
Det var intressant att se repotaget! Det var en spännande tid här i börstig.
Har hört en hel del historier från människor häromkring som berättat spännande saker kring mordbränderna, bl.a. har jag hört berättas om att det köptes diesel av samma okända man vid olika tillfällen innan bränder i byns lanthandel, och såvitt jag förstår trodde man att han hade något att göra med bränderna, inget vet vem han var.
En hemsk tid i Börstig iallafall.
Har någon nåt mer att berätta kring händelserna?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback