Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-14, 03:31
  #1
Medlem
BengtZzs avatar
Inledning:
Mycket HDL-C är som bekant positivt för för hälsan och allmän kardiovaskulär risk och minskad risk för kransartade sjukdomar.

http://annonc.oxfordjournals.org/cgi...act/16/10/1632
Citat:
Comparative effects of anastrozole, tamoxifen alone and in combination on plasma lipids and bone-derived resorption during neoadjuvant therapy in the impact trial

Background: The comparative effects of these treatments on serum lipids and bone resorption were assessed.

Patiens and Methods: the bone resorption marker CTx and lipid profiles [total cholesterol (TC), high density lipoprotein cholesterol (HDL-C) and non-HDL cholesterol (N-HDL-C)].

Results: After 12 weeks, tamoxifen was associated with a significant increase in HDL-C (26.5%), and a decrease in TC (6.5%) and N-HDL-C (12.3%). Anastrozole was associated with a significant increase in HDL-C (11.2%), and a non-significant increase in TC (2.9%) and N-HDL-C (3.4%), both of which were significantly different from tamoxifen. The combination was associated with a significant increase in HDL-C (9.4%), and a decrease in TC (10.9%) and N-HDL-C (13.9%). For tamoxifen and the combination, there were non-significant decreases in CTx compared with a significant increase (45.6%) with anastrozole. No correlation between serum estradiol and CTx was seen in any of the treatment groups.

Conclusion: Anastrozole did not have a detrimental effect on lipid profiles following 3 months of therapy. There was a significant increase in CTx with anastrozole in contrast to tamoxifen.

Slutsats:
Arimidex(Anastrozole) och Tamoxifen, ensamt och i kombination, förbättrade lipidprofilerna i alla fallen. Arimidex påverkade dock skelettnedbrytningen negativt, då östrogen är viktigt för uppbyggnad av skelettvävnad. Det verkar som om Tamoxifen i många fall ersätter och verkar som östrogen i benvävnad, då Tamoxifen+Arimidex inte var speciellt negativt inverkande på benvävnaden.

Diskussion:
Kanske en annan syn på Arimidex i hur det påverkar blodfetterna. Av alla studier jag har sett nu är Arimidex utav de tre stora AI(Letrozole, Aromasin och Arimidex) den som är bäst utav de tre i hälsosynpunkt. Roligt nog var det till och med positivt för blodlidpidprofilen, finns många fler studier som säger samma sak.
Citera
2009-08-14, 03:36
  #2
Medlem
BengtZzs avatar
Bestämde mig för att söka runt lite, då jag fortfarande aldrig sett något vetenskapligt bevis för att Arimidex skulle vara negativt för blodfetterna. Nu har jag till och med sett att det är positivt. Tamoxifen var med i bilden också. Riktigt fina "upptäckter" tycker jag ändå!
Citera
2009-08-14, 04:34
  #3
Medlem
Glomgolds avatar
Fint!

Men vad gör du uppe nu?
Citera
2009-08-14, 09:03
  #4
Medlem
epiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Bestämde mig för att söka runt lite, då jag fortfarande aldrig sett något vetenskapligt bevis för att Arimidex skulle vara negativt för blodfetterna. Nu har jag till och med sett att det är positivt. Tamoxifen var med i bilden också. Riktigt fina "upptäckter" tycker jag ändå!


Så arimidex under kur ?
Citera
2009-08-14, 09:04
  #5
Medlem
epiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glomgold
Fint!

Men vad gör du uppe nu?

du då?
Citera
2009-08-14, 13:26
  #6
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiq
Så arimidex under kur ?
Du riskerar inte hälsan i vilket fall, tvärtom. Vilket är bra!
Citera
2009-08-14, 13:34
  #7
Medlem
Kalleballe1234s avatar
Problemet med såna här studier är att dom använder klinisk dos, vilket inte alltid är relevant för kroppsbyggare.

T.ex görs letrozole i 2,5 mg tabs, vilket är alldeles för starkt för en kroppsbyggare.
Sen är det tvärtom med AAS, där kan man göra studier på runt 100-200 mg testo i veckan och sedan komma fram till att AAS inte bygger någon muskelmassa. Vilket ju är helt felaktigt.
Citera
2009-08-14, 13:37
  #8
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleballe1234
Problemet med såna här studier är att dom använder klinisk dos, vilket inte alltid är relevant för kroppsbyggare.

T.ex görs letrozole i 2,5 mg tabs, vilket är alldeles för starkt för en kroppsbyggare.
Sen är det tvärtom med AAS, där kan man göra studier på runt 100-200 mg testo i veckan och sedan komma fram till att AAS inte bygger någon muskelmassa. Vilket ju är helt felaktigt.
Citerar den andra studien. Inte speciellt små doser imo.
Citat:
Tamoxifen was given at 20 mg and toremifene at 60 mg orally per day for 3 years.
Citera
2009-08-14, 13:40
  #9
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxford Journals
Patients were randomised 1:1:1 to receive a daily dose of anastrozole 1 mg and tamoxifen placebo, or tamoxifen 20 mg and anastrozole placebo, or a combination of tamoxifen 20 mg and anastrozole 1 mg for 12 weeks
Citerat ifrån samma artikels abstract som jag länkade.
Citera
2009-08-14, 13:47
  #10
Medlem
epiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Citerat ifrån samma artikels abstract som jag länkade.


Bengtzz det var nått annat med AI också förutom blodfetterna, det var att man skulle få känsligare östrogen receptorer. Läste jag nånstans,
Kommer inte ihåg var men om du inte känner igen ska jag försöka hitta
Citera
2009-08-14, 13:49
  #11
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiq
Bengtzz det var nått annat med AI också förutom blodfetterna, det var att man skulle få känsligare östrogen receptorer. Läste jag nånstans,
Kommer inte ihåg var men om du inte känner igen ska jag försöka hitta
Ja, östrogenreceptorns aktivtet förhöjs om du inte har tillgång till östrogen. Samma med androgenreceptorns aktivitet om du inte har tillgång till androgener.
Citera
2009-08-14, 13:51
  #12
Medlem
epiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Ja, östrogenreceptorns aktivtet förhöjs om du inte har tillgång till östrogen. Samma med androgenreceptorns aktivitet om du inte har tillgång till androgener.

Ok tack, då endast under behandling eller kan östrogenreceptorerna's ökade aktivitet bli bestående efter avslut.

ps. Bengtzz kan du kolla in min fråga på Turinabol tråden, ang dosering på dbol+ tbol

https://www.flashback.org/showpost....4&postcount=32
__________________
Senast redigerad av epiq 2009-08-14 kl. 13:59.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback