Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-13, 23:41
  #1
Medlem
Hej!

Jag tänkte på om någon har lite information om visum-ansökan. Jag hade tänkt åka i början av oktober och skicka in visumet på måndag. Men jag läste på lite olika forum att det hade tagit onödigt lång tid för de att få tillbaka det. Dock ringde jag imorse, hon sa att det inte var någon fara att skicka in i även september men hon lät lite vimsig. Om... det skulle visa sig att man inte fått passet/visumet innan jag måste åka. Kan jag skynda på processen eller kommer de bara schasa iväg mig.

Undviker helst att åka upp eftersom jag bor såpass långt bort men om det knasar kan man åka upp några dagar innan för att få det? Som en sista utväg.

Förstår inte riktigt vad som är problemet, varför tar det så lång tid?

Jag har inte bokat resan än. Behöver de även kopior på bokningen/biljetter?
(Deras hemsida funkar inte för mig)
__________________
Senast redigerad av Chiba 2009-08-13 kl. 23:53.
Citera
2009-08-14, 03:18
  #2
Medlem
knivurs avatar
ring en gång till och fråga om du är osäker
Citera
2009-08-14, 09:57
  #3
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiba
Hej!

Jag tänkte på om någon har lite information om visum-ansökan. Jag hade tänkt åka i början av oktober och skicka in visumet på måndag. Men jag läste på lite olika forum att det hade tagit onödigt lång tid för de att få tillbaka det. Dock ringde jag imorse, hon sa att det inte var någon fara att skicka in i även september men hon lät lite vimsig. Om... det skulle visa sig att man inte fått passet/visumet innan jag måste åka. Kan jag skynda på processen eller kommer de bara schasa iväg mig.

Undviker helst att åka upp eftersom jag bor såpass långt bort men om det knasar kan man åka upp några dagar innan för att få det? Som en sista utväg.

Förstår inte riktigt vad som är problemet, varför tar det så lång tid?

Jag har inte bokat resan än. Behöver de även kopior på bokningen/biljetter?
(Deras hemsida funkar inte för mig)

Om du lämnar in passet på plats så tar det 2-3 dagar normalt enligt mina uppgifter. Skickar du det via post så tar det upp till 25 arbetsdagar.
Detta antar jag beror på att de prioriterar de manuellt inlämnade passen av någon anledning eller så samlar de ihop pass inskickade via post och skeppar över dem till ambassaden i större omgångar så har man otur så blir ens pass liggandes ett tag.

Du behöver inte ha någon biljett bokad men man måste ju uppge inreseort och en "kontakt" i Indien så det är ju bra om du vet vilken flygplats du kommer att landa på samt ta reda på ett hotells adress och telefonnummer som du KANSKE tänker bo på så du har något att skriva på blanketten.

Ska du åka i början av oktober så KAN det bli tajt för dig att skicka ansökan nu men förmodligen inte, det är ju inte direkt högsäsong än.
Skulle du få ont om tid så ska du INTE räkna med att du kan skynda på ärendet. Personalen på ambassaden och TT services skiter högaktningsfullt i om du kommer iväg eller inte.

Ska själv iväg till Indien i början av december och stanna där i en månad lite drygt. Jag och mitt resesällskap kommer lämna in våra pass någon gång under oktober bara för att vara på säkra sidan även fast vi lämnar dem på plats.

Better safe than sorry
Citera
2009-08-14, 10:04
  #4
Medlem
Min och min frus visum tog riktigt lång tid att få.
Men det roligaste var att vi fick dom på rekomenderad post. På uthämtningsavin
stod båda våra namn. Fast kraftigt felstavade. Dom hade lyckats felstava bådas förnamn och efternamn.. som tur är lyckades jag fjäska med ica-tanten och fick hämta ut dom ändå. Själva visumen var dock rättstavade.
Citera
2009-08-14, 10:17
  #5
Medlem
Varnims avatar
Hur länge ska du vara borta? Är det bara någon månad har du ju marginal och kan skicka in det på en gång. Annars har jag hört att de snäppt upp sig på sista tiden och blivit mycket snabbare.
Citera
2012-02-11, 02:41
  #6
Medlem
ctheys avatar
bumpar denna tråden då jag har en fråga ang visum

Referens nummer som man ska skriva in i visum ansökan både för I indien och hemma i sverige.

Vad ska jag skriva i ?? jag har ingen referens i indien :S
Citera
2012-11-25, 19:33
  #7
Medlem
Conells avatar
Jag håller också på att fylla i ansökan om visum till Indien. Jag blir verkligen inte klok på det hela. Jag har inte ena föräldern i liv eller ens namn på denne.
Jag har heller ingen direkt kontakt med någon som jag kan välja som referens i Sverige.

Om jag tänkte stanna i 6 månader. Hur fungerar det då?
Verkar ju bara gå att stanna i 60 dagar.

Detta var ju verkligen asjobbigt.

Tacksam för support.
Citera
2012-11-25, 19:52
  #8
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conell
Jag håller också på att fylla i ansökan om visum till Indien. Jag blir verkligen inte klok på det hela. Jag har inte ena föräldern i liv eller ens namn på denne.
Fyll då i N/A.

Citat:
Ursprungligen postat av Conell
Jag har heller ingen direkt kontakt med någon som jag kan välja som referens i Sverige.
Nån kompis har du säkert du kan skriva dit. De vill typ veta var de skall skicka liket om du dör.

Citat:
Ursprungligen postat av Conell
Om jag tänkte stanna i 6 månader. Hur fungerar det då?
Visumet börjar gälla samma dag det utfärdas på ambassaden och gäller sedan i sex månader. Du kan alltså inte vara i Indien så länge som sex månader. Turistvisum går inte att förlänga.

Citat:
Ursprungligen postat av Conell
Verkar ju bara gå att stanna i 60 dagar.
Nej du kan stanna i drygt fem månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Conell
Detta var ju verkligen asjobbigt.
Följ instruktionerna och fyll i.

Citat:
Ursprungligen postat av Conell
Tacksam för support.
Det tar just nu 10-15 arbetsdagar att få visum
__________________
Senast redigerad av Matsism 2012-11-25 kl. 20:46.
Citera
2012-11-25, 22:21
  #9
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Matsism, vet du hur det ligger till just nu med att ansöka visum med enkelresa?
Citera
2012-11-25, 23:21
  #10
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Matsism, vet du hur det ligger till just nu med att ansöka visum med enkelresa?
Inga problem.

Däremot är det extremt krångligt att vara i Indien den dagen visumet slutar gälla. Inte värt besväret.
Citera
2012-11-26, 00:59
  #11
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
Inga problem.

Däremot är det extremt krångligt att vara i Indien den dagen visumet slutar gälla. Inte värt besväret.

Tackar.
Kommer nog inte vara i Indien så länge, blir väl 3-4 månader sen tar jag mig till Nepal och flyger därifrån alternativt utökar resan och ansöker om ny visum i Nepal efter några månader där.

Tack igen, nu kan jag lugnt boka enkelresan.
Citera
2012-12-02, 16:27
  #12
Medlem
Någon annan som har problem med sin visumansökan här? Jag skickade in passet och alla papprena den 7 November, nu står det på hemsidan som så här :

Applicant Status Passport Ready For Collection
Date of Status 21-Nov-2012

Jag la i ett kuvert med min adress på, fyllde i blanketten att dom skulle skicka passet till mig med rek brev och betalade 603 kr till deras konto (455 kr avgift + 58 kr för CKGS Admin Fees + 90 kr för porto). Men jag har fortfarande inte fått något brev än, som jag tolkar det ska jag hämta passet i Stockholm. Jag har skickat mail till dem den 26 Nov men har inte fått svar än. Någon som vet vad som gäller? Står det på hemsidan ifall dom har skickat iväg passet?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f979423

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback