Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-13, 23:25
  #1
Medlem
Jag har kommit in på juristlinjen på Köpenhamns Universitet samt Lunds Universitet.

Jag står inför ett dilemma då jag inte vet vilken skola jag skall välja, hör hört från folk att jag bör ta Lund då det blir lättare för mig, men jag gillar utmaningar och tycker det kan vara kul och plugga juridik utomlands och lära mig ett nytt språk och se andra människor än svenskar.

Så hur är det att plugga juridik i Köpenhamn, kan man arbeta som jurist i Sverige då? Måste man komplettera och hur krångligt är det? Är min examen värd nått om jag gratuate från KU?

Hur är skolan är det en pinsam skola eller har den ett ok rykte?

Alla tips och svar uppskattas!
Citera
2009-08-14, 04:13
  #2
Medlem
Ingen som kan hjälpa mig med lite åsikter och tips?

tex. Om man kan jobba som jurist i Sverige om man är utbildad i Danmark?
Citera
2009-08-15, 11:43
  #3
Medlem
Hälsan Självs avatar
Gratulerar till de glädjande intagningsbeskeden!
Om jag var du skulle jag, på båda sidor av sundet, förhöra mig med advokatbyråers HR ansvariga hur de ställer sig till de båda utbildningarna. Många byråer presenterar sina juristers cv på hemsidan.
Jag skulle också stämma av vilken policy domstolsverket har för sökande med utländsk juristutbildning till notarieutbildningen.
Citera
2009-08-15, 15:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hälsan Själv
Gratulerar till de glädjande intagningsbeskeden!
Om jag var du skulle jag, på båda sidor av sundet, förhöra mig med advokatbyråers HR ansvariga hur de ställer sig till de båda utbildningarna. Många byråer presenterar sina juristers cv på hemsidan.
Jag skulle också stämma av vilken policy domstolsverket har för sökande med utländsk juristutbildning till notarieutbildningen.

Jag skall höra runt, tack för tipsen! Det uppskattas.


Har hört runt angående KU's rykte och det är enligt världens universitetsrankning Skandinaviens bästa universitet samt 8:e i Europa. Helt OK enligt mig, men och andra sidan är jag ingen expert på universitet.
Citera
2009-08-15, 15:26
  #5
Medlem
Kleivs avatar
Minns jag rätt så sa en av våra lärare att man får läsa tre år i Sverige om man har en juristexamen från ett annat land än Sverige
Citera
2009-08-15, 16:21
  #6
Moderator
Semesters avatar
Det finns en tvåårig kompletteringsutbildning för de med utländsk juristexamen. Det ligger tyvär ri ämnets natur att det är aningen låst till ett land.
Citera
2009-08-15, 17:25
  #7
Medlem
Jurist utbildningarna är ganska lokala.

Så läser du i danmark, blir det för de danska förhållanden.

Och när det gäller jobb, då är det ju inget som hindra att du gör karriär i danmark.

Det är också vanligt att man jobbar under tiden man studerar.

ofta med något som relaterar till ens utbildning

Vad hade du tänkt att använda jurist-utbildningen till?

Vad är ditt mål?
Citera
2009-08-15, 18:56
  #8
Medlem
Kleivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Det finns en tvåårig kompletteringsutbildning för de med utländsk juristexamen. Det ligger tyvär ri ämnets natur att det är aningen låst till ett land.



Visst är det två år och inte tre som jag tidigare sa: http://www.hgu.gu.se/item.aspx?id=17493
Citera
2009-08-16, 00:42
  #9
Medlem
Tack för alla svar grabbar!

Finns denna kompletteringskurs endast i Göteborg? Då jag bor i Malmö och har väldigt nära till Köpenhamn så hade jag tänkt jobba i Köpenhamn då lönerna där är avsevärt högre samtidigt som jag förmodligen blir attraktivare på den svenska arbetsmarknaden som Svensk med dansk juristexamen.

Jag hade tänkt mig affärsjurist men är egentligen öppen för allt inom juristyrket.

Anledningen att jag sökte juristlinjen? Pengar, status och respekt.

Vet att det är mycket jobb och jag är redo att lägga ner det, så länge jag slipper matematik som är min svaga punkt.

Rätta mig om jag har fel i något i det första stycket. Och alla tips om att plugga utomlands och allt sånt tas emot med öppna armar.
Citera
2009-08-16, 00:54
  #10
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternetToughGuy
Tack för alla svar grabbar!

Finns denna kompletteringskurs endast i Göteborg? Då jag bor i Malmö och har väldigt nära till Köpenhamn så hade jag tänkt jobba i Köpenhamn då lönerna där är avsevärt högre samtidigt som jag förmodligen blir attraktivare på den svenska arbetsmarknaden som Svensk med dansk juristexamen.

Jag hade tänkt mig affärsjurist men är egentligen öppen för allt inom juristyrket.

Anledningen att jag sökte juristlinjen? Pengar, status och respekt.

Vet att det är mycket jobb och jag är redo att lägga ner det, så länge jag slipper matematik som är min svaga punkt.

Rätta mig om jag har fel i något i det första stycket. Och alla tips om att plugga utomlands och allt sånt tas emot med öppna armar.

Rätt vanligt att man väljer sin utbildning efter pengar, status och respekt. Alla tre faktorerna finns där i varierande grad hos alla människor. Jag tror du kan få fram ett intresse för juridik efter hand. Se bara till att välja något du är bra på eller i enlighet med du har tänkt (matematik) något du inte är dålig på.
Vänner jag har på juristlinjen har berättat att professorer ofta ursäktar sig inför exempelvis föreläsningar i skatterätt. "Det blir tyvärr lite matematik idag, men det är väldigt enkelt"

Kompletteringsutbildningen finns även i Stockholm. F.ö. är lönerna för seniora affärsjurister väldigt bra i Sverige.
Citera
2009-08-16, 01:01
  #11
Medlem
Ursäkta om jag går lite OT, men vad har du för snittbetyg? Personligen överväger jag seriöst att läsa i Lund/Uppsala därav frågan.
Citera
2009-08-16, 03:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Rätt vanligt att man väljer sin utbildning efter pengar, status och respekt. Alla tre faktorerna finns där i varierande grad hos alla människor. Jag tror du kan få fram ett intresse för juridik efter hand. Se bara till att välja något du är bra på eller i enlighet med du har tänkt (matematik) något du inte är dålig på.
Vänner jag har på juristlinjen har berättat att professorer ofta ursäktar sig inför exempelvis föreläsningar i skatterätt. "Det blir tyvärr lite matematik idag, men det är väldigt enkelt"

Kompletteringsutbildningen finns även i Stockholm. F.ö. är lönerna för seniora affärsjurister väldigt bra i Sverige.

Låter, bra matematik är verkligen min akilleshäl. Vet du om det involverar mycket matematik inom affärsjuristsinriktningen?

Har redan fått kontakt med en ansedd juristbyrå i Malmö, där min farsa känner en som jobbat där länge, han sa att han skulle hjälpa mig när jag tagit examen.

Men det är en lång väg att gå, är det någon som kan rekommendera någon litteratur som gör det lättare att ta sig genom law school, har hört mycket om psykfall som river ut sidor i böcker och skit, låter inte hälsosamt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback