Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-13, 09:00
  #1189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Svagt streck är = gravid. Men tittar jag på din bild ser jag inget svagt streck alls utan det ser ut som det är negativt. Men säg att du haft ägglossning i samband med din mens, vilket man inte brukar ha då kan det ju stämma något sånär i tid. Ägget fäster 3-5 dagar efter det är befruktat och då kan man få en nidblödning. När hade ni sex?

Och ja, man kan ha olika hormonnivåer.

De är väl 4-10 dagar de fäster sig? Får upp de på internet när jag söker på de iaf.
Varje dag mellan den 19-22 hade vi sex sen den 1 fick jag denna blödning/flytning.
Citera
2017-02-13, 09:06
  #1190
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juliamajs
De är väl 4-10 dagar de fäster sig? Får upp de på internet när jag söker på de iaf.
Varje dag mellan den 19-22 hade vi sex sen den 1 fick jag denna blödning/flytning.
Ja det kan absolut variera men det vanligaste är 3-4 fyra dagar enligt 1177. Men det är ju som sagt fortfarande tidigt så det är inte säkert ett graviditetstest visar det än.

Gällande grav test så är det såhär, visar det positivt, så är du gravid till 100%. Visar det negativt, så kan du vara gravid utan att testet visar det. Mao, ett negativt resultat är inte lika med 100% men ett positivt är alltid 100%. (såvida du inte fått missfall för då kan det ändå visa positivt eftersom det tar ett tag innan hormonerna försvinner ur kroppen)

Men svagt streck är lika med positivt. Så har du fått svagt plus så är du gravid.
Citera
2017-02-13, 18:57
  #1191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintell
För det första så funkar inte ens graviditetstest om de är tagna INNAN förväntad mens. Mensen brukar komma ca 2 veckor efter ägglossningen och om du mot förmodan blivit gravid under ägglossningen har fostret alltså bara varit på gång i mindre än två veckor. Fostret är mindre än ett knapphålshuvud och det finns inte tillräckligt med hormoner i kisset för att ge ett positivt utslag än.

Sen är det inte alls konstigt att din mens är ur balans när du har tagit stora doser hormoner under en längre tid för att sedan plötsligt sluta. Ett spökstreck är väldigt sällan något att oroa sig över. Prova ta ett graviditetstest på någon som helt säkert inte är gravid och strecket kommer se likadant ut. När min mens var endast en vecka sen och jag tog ett graviditetstest var strecket knivskarpt. Tydligare än kontrollstrecket... För att inte tala om alla andra skumma symptom jag hade!

Man får göra medicinsk abort enda upp till vecka vecka 9, efter det är det kirurgisk abort som gäller enda fram till vecka 12 och därefter två-stegs-abort fram till vecka 18. Det är ingen panik. Vänta tills förväntat datum för mensen och ta ett graviditetstest då. Är det negativt väntar du en vecka till och tar ett till test. Även om du skulle vänta till veckan innan NÄSTA förväntade mens skulle du hinna göra abort med den medicinska metoden. Abort anses akut och du kommer högst antagligen få tid på mindre än en vecka. Jag gick till barnmorskan och tog ett test på måndag, abortkliniken ringde på torsdag och jag åkte in för att påbörja aborten på tisdag veckan därpå. Jag bor i Uppsala. Och min abort var inte ens brådskande! Upptäckte den i vecka 5. Observera att man räknar veckor från och med senaste mensen, inte från och med befruktningen. Jag hade alltså hunnit vara gravid i uppskattningsvis mindre än 3 veckor.

Sen är inte kirurgisk abort så illa heller. Ja, du blir nersövd, men själva ingreppet tar 10 minuter, är helt smärtfritt och du får åka hem samma dag. Jag gjorde en medicinsk abort som var otroligt jävla smärtsam och sist och slutligen inte ens fick ut allt av fostret. Fick åka in då jag började störtblöda några veckor senare och genomgick en kirurgisk abort aka skrapning morgonen därpå. Hade jag fått välja hade jag gjort skrapningen från första början.

Ha lite is i magen, det löser sig alltid! Lycka till.
Suck! Det är inte ett foster, det är ett embryo. Det är förresten äggceller som är stort som ett KnappNÅLshuvud.

Dessutom kan man behöva vänta längre än vad du fick göra. Helvete, vad okunniga folk är.
Citera
2017-02-13, 20:17
  #1192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintell
Det kanske stämmer, men på alla graviditetstest står det att man ska ta det på eller efter BIM så för att vara på säkra sidan skulle jag inte rekommendera någon att ta ett test 4 dagar innan BIM och sen lita blint på det. Jag tänker att sånt där kan vara olika från person till person också. Jag är medveten om att hcg-produktionen kickar in direkt, men den är som sagt inte mätbar förrän efter ca 2 veckor.

Förstår inte varför alla har så jävla bråttom att ta test? Om man väntar till åtminstone BIM får man ett säkrare svar. Om någon får ett negativt svar före BIM kommer dom ändå ta ett till nån vecka senare för att vara säker, så varför slösa ett graviditetstest... Jag förstår att barnlängtan är stor (och paniken ifall det är oplanerat), men blir så jävla trött på alla trådar på familjeliv där det ska tolkas spökstreck och tas 10 graviditetstest per mens.
På de flesta vanliga grav test så står det fyra dagar innan BIM kan man testa med ett säkert resultat.

Clearblue har fem dagar på några tester. Så här står det på deras hemsida: "Så om du exempelvis väntar din mens den 15:e i månaden kan du testa så tidigt som den 10:e".
Citera
2017-02-17, 10:45
  #1193
Medlem
Nu har jag gått 2 dagar över tiden sen förväntat mens. Väldigt ömma bröstvårtor men fortfarande negativa tester.. kan jag vara låghormonad?
Citera
2017-02-25, 21:54
  #1194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juliamajs
Nu har jag gått 2 dagar över tiden sen förväntat mens. Väldigt ömma bröstvårtor men fortfarande negativa tester.. kan jag vara låghormonad?

Hur har det gått för dig nu då, en vecka senare?!
Citera
2017-04-01, 21:55
  #1195
Medlem
Hur stor är risken att bli gravid om man blir fingrad av någon som har lite försats på fingrarna? Har haft märkliga symptom de senaste dagarna. Konstant diffus känsla av smärta i livmodern, ömma bröst men inte sådär jätte ömma, utslag av finnar etc.

Gravid eller bara ägglossning/premenstruella symptom?
Citera
2017-04-18, 21:39
  #1196
Medlem
Kanske fel tråd men vet inte var jag ska skriva.
Jag har inte haft något preventivmedel på 6 år, jag tog ut min p-stav då och har inte skaffat något nytt pga att jag är känsligt mot allt. Iallafall, under dessa 6 år har jag inte blivit gravid en endaste gång, och när jag vart i förrhållande har det vart oskyddat. Betyder det att jag inte kan bli med barn eller har jag helt enkelt prickat helt fel(eller rätt) datum? Är det så att kroppen kan stöta bort en graviditet om man inte är "redo" för den som man hört? Jag känner inget behov av att gå och kolla om jag är fertil för jag vet inte ens om jag vill ha barn, det varierar men tänkte bara om någon varit i samma situation och sedan fått bebis?
Citera
2017-05-26, 23:42
  #1197
Medlem
Gravid?

I början på april kom min mens som vanligt, 19 dagar efter det kom en blödning som höll i en och en halv dag. Nu är min mens sen med ca 1 vecka sedan senaste blödningen.

Jag har fått svullen mage som svullnar extremt mycket när jag äter.
Har konstant ont i magen. Humöret kan svänga men det har stabiliserats mer än tidigare.
Ryggvärk och huvudvärk.
Trött men lite piggare än för två tre veckor sedan.

Jag vill tillägga att jag har testat mig flera gånger och fått negativt.
Jag har fått VUL en gång men då skulle jag vara i vecka 3 och tror inte man kan se så mycket då det är för tidigt. Då var dock läkaren väldigt säker på att det inte var någon graviditet överhuvudtaget och det kan endast röra sig om en bråck. Gick till en annan läkare som hänvisade till att det är magkatarr och skrev ut medicin. Men jag känner verkligen inte att det är magkatarr. Jag har inte ont i magsäcken utan mer vid livmodern och längre ner i magen (konstant).

Jag vet inte vad jag ska göra, är det någon som har varit med om liknande? Kan jag vara gravid? Är det missfall? Inbillar jag mig bara?? Snälla hjälp
Citera
2017-05-26, 23:48
  #1198
Medlem
Loliizhs avatar
Eller så både testar du dig igen hemma, och går och testar dig hos läkare. Simple as that. Eller vänta och se.
Citera
2017-05-26, 23:55
  #1199
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loliizh
Eller så både testar du dig igen hemma, och går och testar dig hos läkare. Simple as that. Eller vänta och se.

Va? så du menar att FB inte kan svara på om någon är gravid eller fått missfall? och ger rådet att gå att testa dig hemma!?!?! och sedan ger du rådet att gå till en läkare???

/ironi över

Man kan ibland tappa tro på mänskligheten... (Obs inte på dig dock som jag svara på)...
Citera
2017-05-27, 00:03
  #1200
Medlem
Loliizhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Va? så du menar att FB inte kan svara på om någon är gravid eller fått missfall? och ger rådet att gå att testa dig hemma!?!?! och sedan ger du rådet att gå till en läkare???

/ironi över

Man kan ibland tappa tro på mänskligheten... (Obs inte på dig dock som jag svara på)...
Nej jag förstår.

Och till trådskaparen kan jag bara säga, ursäkta om mitt svar lät väldigt, elakt. Men det är ju simple as that. Du får helt enkelt testa dig fram. Allting är ju helt individuellt. Jag ser inte hur flashback ska kunna fastställa vare sig du är gravid eller ej! Jag var skengravid i 4 månader, visade negativt på tester men jag gick upp 10 kg, ömmade bröst, spydde morgon ut och kväll in. Så fort jag åt spydde jag. Visade helt enkelt tecken på graviditet. Men så var ej fallet, jag var skengravid.

Kan lika gärna vara så att du faktiskt är det. Annars får du inga bättre svar än att ta tester och låta din läkare testa dig.
Enkelt, men givande!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback