Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-10-09, 19:29
Medlem
Sister Nancys avatar
Håller för tillfället på att arbeta med en tavla men jag har ett litet problem. Jag vill trycka ett foto på en tavelduk men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Har försökt den simpla metoden att skriva ut på "tröjtrycks papper" och trycka på men de ville inte fästa. Är det nån därute som har någon idé? Ska man kankse använda ett lakan och spänna över en pannå, eller finns det något bättre sätt att trycka?
Citera
2006-10-09, 19:53
Medlem
Hispers avatar
Är det en duk i bemärkelsen en bild på tyg som du sedan skall göra något med, tex spänna upp på en ram, eller är det en utskriven bild som ser ut som om den vore på en duk?

Gäller det det senare så finns ju papper för bläckstråleskrivare med just en sådan tygstruktur. Om det verkligen tyg du vill skriva ut på så kan du kanske vända dig någon firma som trycker/skriver ut stora reklambaderoller. Dessa är väl gjorda på någon form av väv - tygliknande material?
Citera
2006-10-09, 21:39
Medlem
Jag kan rekommendera att trycka på canvas hos proformat.se
Det kostar en slant men resultatet blir grymt bra!
Citera
2006-10-12, 20:28
Medlem
Sister Nancys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Är det en duk i bemärkelsen en bild på tyg som du sedan skall göra något med, tex spänna upp på en ram, eller är det en utskriven bild som ser ut som om den vore på en duk?

Gäller det det senare så finns ju papper för bläckstråleskrivare med just en sådan tygstruktur. Om det verkligen tyg du vill skriva ut på så kan du kanske vända dig någon firma som trycker/skriver ut stora reklambaderoller. Dessa är väl gjorda på någon form av väv - tygliknande material?

jag ska skriva ut ett foto på datan (vilket inte är något problem) och sen ska jag på något vis få över det på en tavelduk för att sedan måla på den. Krånglig förklaring kankse Kan man kanske trycka på typ ett lakan och sen spänna över på en pannå?
Citera
2006-10-13, 21:34
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sister Nancy
jag ska skriva ut ett foto på datan (vilket inte är något problem) och sen ska jag på något vis få över det på en tavelduk för att sedan måla på den. Krånglig förklaring kankse Kan man kanske trycka på typ ett lakan och sen spänna över på en pannå?

Om det är så att det är konturerna av ditt motiv du vill få upp på duken för att sedan fylla med färg så kanske du skulle du kunna spänna upp en rejält stor duk på kilram, hänga den på väggen och sedan med hjälp av en tv-projektor (kopplad till dator) projecera din bild på duken. Sedan är du där med din kolkrita/penna och skissar upp motivet.

Detta förutsätter att du har tillgång till projektor men det kanske finns någon bekantskapskretsen som kan ställa upp?
Citera
2006-10-27, 10:45
Medlem
Sister Nancys avatar
Ja, det är en cool idé, inte min ursprungliga tanke men definitivt något kul att prova! Tror att jag har hittat en lösning dock har vart en del krångel men nu är jag på g! Tack så hemskt mycket för all hjälp
Citera
2006-11-16, 13:01
Bannlyst
CANVAS, Den stora, och kanske enda, tråden om utskrifter på canvas.

Har sett att korthuset gör canvastryck från 199:-
Någon som testat?
Citera
2006-11-16, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arena
Har sett att korthuset gör canvastryck från 199:-
Någon som testat?

Jag har testat på proformat.se och tycker det blir galet snyggt.
Var en bild på mig och min bror som vi sedan gav i present till mor.

Är lite dyrare där dock(från 256:-).

Hur som helst så tycker jag du ska testa, tror inte du blir besviken!
Citera
2006-11-16, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MysT
Jag har testat på proformat.se och tycker det blir galet snyggt.
Var en bild på mig och min bror som vi sedan gav i present till mor.

Är lite dyrare där dock(från 256:-).

Hur som helst så tycker jag du ska testa, tror inte du blir besviken!

ska jag göra, perfekt julklapp
Citera
2006-11-27, 14:52
Bannlyst
Citat:
ska jag göra, perfekt julklapp

För info....

Det blev riktigt bra, jag är toppennöjd!
Citera
2006-11-27, 16:19
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
För info....

Det blev riktigt bra, jag är toppennöjd!
Kan man få se en bild på hur det blev?
Citera
2006-12-04, 02:00
Medlem
Squalos avatar
CANVAS, Den stora, och kanske enda, tråden om utskrifter på canvas.

Kul topic va?

Frågan är, om jag kan köpa en billig canvas på ram, plocka duken från ramen, stoppa duken i en plotter modell större, och helt enkelt plotta en bild. Sen montera duken på ramen igen.

Det finns flera tjänster på internet där man kan skicka in sina bilder. Mitt krav på resultatet är inte så högt. Förmodligen blir det bara plottning i svart, eller gråskala.

Funkar det?
Någon som prövat?
Ska man föredra bläck eller laser?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in