• 1
  • 2
2009-08-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloakdykare
Även metadiskussionerna falerar tyvärr. De utgår ifrån att barn kan fatta informerade beslut om t.ex sin egen sexualitet (och det räcker med att man inte kan påstå att alla världens 12-åringar är oförmögna till detta, och vem skulle vilja påstå något sånt? Vi är snart 7 miljarder människor på planeten),

Man får helt enkelt kräva ett grundläggande mått av förnuft och intelligens i diskussionen. Om man ska tala normer, etik och i längden juridik, så handlar det om generella överenskommelser i samhället. Det är alltså inte lönt att någon förvirrad stackare börjar peta och stirra sig blind på vissa påstådda eller verkligt förekommande undantag.

Citat:
Ursprungligen postat av kloakdykare
Knappast något läge för en debatt med skarpa argument.

Nej, en diskussion kan aldrig bli bättre eller hederligare än den andra parten väljer att föra den. Jag talade om en generell princip i mitt förra inlägg.
Citera
2009-08-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleada
Man får helt enkelt kräva ett grundläggande mått av förnuft och intelligens i diskussionen. Om man ska tala normer, etik och i längden juridik, så handlar det om generella överenskommelser i samhället. Det är alltså inte lönt att någon förvirrad stackare börjar peta och stirra sig blind på vissa påstådda eller verkligt förekommande undantag.
Jag antar att poängen med att peka på teoretiska eller praktiska undantag är att det visar på en relativism. Men det är ju ganska meningslöst egentligen, eftersom det är per definition så att sociala system är kulturellt relativa.
Citera
2009-08-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Men det är ju ganska meningslöst egentligen, eftersom det är per definition så att sociala system är kulturellt relativa.

Hur menar du, att det är just eftersom sociala system är relativa som vi behöver dessa överenskommelser? Det är jag med på.

Fast jag utgår ifrån att den här frågan inte är helt relativ Prepubertala barn är inte mogna för sex varken fysiskt eller psykiskt, och har inte omdöme att kunna handskas med eller förstå en situation där en vuxen manipulerar eller tvingar fram sex med dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in