Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-12, 21:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta fall r det mycket svrt att hitta ngra uppgifter om idag, vilket kanske inte r s konstigt. Nr detta dubbelmord skedde fr ca 25 r sedan, s skrevs det otroligt mycket om det.

Vartofta r en liten ort som ligger sder om Falkping, nr man kr mot Mullsj och Jnkping. Dock ligger denna lilla ort ganska isolerad fr man fr kra av frn stora vgen.

Denna familjetragedi begicks ngon gng ren 1984-86 .

Dottern i huset sade sig ha hrt skottlossning under morgontimmarna, och drefter sett GM fly frn familjens hus ver ett stort flt. Om jag nu inte minns helt fel s berttade dottern att hon hade krypit under en sng, och p s stt klarat sig.

Efter ingende frhr s erknde hon, att hon hade ddat sina frldrar med ett kraftigt handeldvapen. Varfr bl.a. polisen blev misstnksamma var att det var ganska djup sn, och det fanns inga andra fotspr n hennes egna.

Med detta kraftiga handeldvapen, som skall ha funnits i huset, s avrttade dottern mer eller mindre sina frldrar. Hon var vid tillfllet 15-16 r.

ven huset dr detta hnda, lg ocks ganska isololerat i Vartofta. Ngra hus ligger inte s lngt frn "mordhuset".

Har varit dr ett par gnger sjlv och har sett bl.a. detta flt som den pstdde GM skulle ha gtt ver. Det r en bra bit att g frn huset upp till vgen.

Familjen var utt sett en respektabel familj, men det fanns mycket mrka sidor. Det r nu lnge sedan jag lste om fallet, men r ganska sker p att det begicks p.g.a. sexuella vergrepp.

Pappan skall ha utfrt dem och mamman visste om detta, men gjorde inget fr att stoppa dem.

Jag tror inte att det fanns flera barn i denna mycket tragiska familj.

Vet ej vad som hnde med henne sedan, men troligtvis blev hon omhndertagen av de sociala myndigheterna i Falkping.

Jag hoppas att hon idag lever och har hlsan i behll och kanske har en egen familj. Jag hoppas ocks att hon till en viss grad har kunnat lgga detta enormt tragiska och vidriga bakom sig?

r det ngon annan som har hrt talats om detta dubbelmord?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-12 kl. 21:05.
Citera
2009-08-12, 23:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Drev rrelse i Falkping.

Lste precis p ntet intressant information om fallet som en uppgiftslmnare hade lmnat.

Tydligen skulle flickans pappa ha drivit en golvfirma som hette Svenssons golv p S:t Olofsgatan i Falkping. Rrelsen drevs vidare tills den gick i konkurs fr ngra r sedan.

Dottern lr ha dmts mycket lindrigt. Dels p.g.a. sin lga lder men framfr allt p.g.a. de sexuella vergreppen.

Vad som verkligen var gldjande att lsa, var att hon idag tydligen skall leva ett vanligt Svenssonliv p en mindre ort i Skaraborg.
Citera
2009-08-13, 04:32
Medlem
Det ska vl finnas en broder.. hmm.. ska kolla upp detta, men har fr mej det iaf..
Citera
2009-08-13, 07:17
Medlem
sexuella vergreppen

Vilket std fanns fr dotterns pstenden om sexuella vergrepp??, sdant std mste ju ha kommit frn en nrstende, till exempel ett syskon. I och fr sig s intrffade ju detta under en tid d "alla" som uppvisade det minsta underliga beteende ansgs som bevisat utsatta fr vergrepp s det vore intressant att veta vad som stdde flickans berttelse.
Citera
2009-08-13, 12:51
Medlem
svartblods avatar
En liten rttelse...Golv-Karlsson eller Karlssons Golv hette fretaget.
Citera
2009-08-13, 15:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartblod
En liten rttelse...Golv-Karlsson eller Karlssons Golv hette fretaget.

Lste precis vad du hade skrivit p annat forum, dr du hade gjort ndringen.

Sg att hon hade hamnat p en enhet fr sexualoffer utanfr Stockholm. Sedan via fosterhem ut till ett normalt liv.

Jag undrar ocks som svenne-i-viken om du vet, om det fanns ngot std fr dessa sexuella vergrepp?
Citera
2009-08-13, 23:27
Medlem
oboyglass avatar
Jag som trodde att detta bara var en skrna som gr runt i vartofta.

Men ja, hon hade en lillebror och enligt honom var det pappan som hade utfrt dubbelmorden.

Huset dr det skedde r ju bebott, fyfan fr att bo dr.
Citera
2009-08-14, 00:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Jag som trodde att detta bara var en skrna som gr runt i vartofta.

Men ja, hon hade en lillebror och enligt honom var det pappan som hade utfrt dubbelmorden.

Huset dr det skedde r ju bebott, fyfan fr att bo dr.

Tack fr info ang. familjen oboyglas.

Nej detta r absolut ingen skrna som har gtt runt i Vartofta. Det skrevs mycket om detta.

En sak jag inte frstr riktigt? Du skrev: "hon hade en lillebror och enligt honom var det pappan som hade utfrt dubbelmordet, men pappan blev ju ocks ddad eller hur?
Citera
2009-08-14, 22:36
Medlem
oboyglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack fr info ang. familjen oboyglas.

Nej detta r absolut ingen skrna som har gtt runt i Vartofta. Det skrevs mycket om detta.

En sak jag inte frstr riktigt? Du skrev: "hon hade en lillebror och enligt honom var det pappan som hade utfrt dubbelmordet, men pappan blev ju ocks ddad eller hur?
Oj, det blev helt fel! Jag menade att det var pappan som hade utfrt vergreppen. Man blir lite trtt p natten
Citera
2009-08-14, 22:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Oj, det blev helt fel! Jag menade att det var pappan som hade utfrt vergreppen. Man blir lite trtt p natten

Ja jag trodde att det var p detta stt du menade, men mste nd frga.
Citera
2009-08-14, 23:07
Medlem
oboyglass avatar
Har fr mig att det har varit nnu ett mord i Vartofta, en mor som ddade sitt barn. Har dock ingen klla eller s, utan det r ngot jag bara har hrt.
Citera
2009-08-14, 23:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Har fr mig att det har varit nnu ett mord i Vartofta, en mor som ddade sitt barn. Har dock ingen klla eller s, utan det r ngot jag bara har hrt.

Jas. Ja det tror jag inte att jag knner till?

G grna in och ls om "Mordbrandligan" i Brstig. De fick sina domar i Vartofta och Frkinds hradsrtt 1965.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in