2009-08-12, 21:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta fall är det mycket svårt att hitta några uppgifter om idag, vilket kanske inte är så konstigt. När detta dubbelmord skedde för ca 25 år sedan, så skrevs det otroligt mycket om det.

Vartofta är en liten ort som ligger söder om Falköping, när man kör mot Mullsjö och Jönköping. Dock ligger denna lilla ort ganska isolerad för man får köra av från stora vägen.

Denna familjetragedi begicks någon gång åren 1984-86 .

Dottern i huset sade sig ha hört skottlossning under morgontimmarna, och därefter sett GM fly från familjens hus över ett stort fält. Om jag nu inte minns helt fel så berättade dottern att hon hade krypit under en säng, och på så sätt klarat sig.

Efter ingående förhör så erkände hon, att hon hade dödat sina föräldrar med ett kraftigt handeldvapen. Varför bl.a. polisen blev misstänksamma var att det var ganska djup snö, och det fanns inga andra fotspår än hennes egna.

Med detta kraftiga handeldvapen, som skall ha funnits i huset, så avrättade dottern mer eller mindre sina föräldrar. Hon var vid tillfället 15-16 år.

Även huset där detta hända, låg också ganska isololerat i Vartofta. Några hus ligger inte så långt från "mordhuset".

Har varit där ett par gånger själv och har sett bl.a. detta fält som den påstådde GM skulle ha gått över. Det är en bra bit att gå från huset upp till vägen.

Familjen var utåt sett en respektabel familj, men det fanns mycket mörka sidor. Det är nu länge sedan jag läste om fallet, men är ganska säker på att det begicks p.g.a. sexuella övergrepp.

Pappan skall ha utfört dem och mamman visste om detta, men gjorde inget för att stoppa dem.

Jag tror inte att det fanns flera barn i denna mycket tragiska familj.

Vet ej vad som hände med henne sedan, men troligtvis blev hon omhändertagen av de sociala myndigheterna i Falköping.

Jag hoppas att hon idag lever och har hälsan i behåll och kanske har en egen familj. Jag hoppas också att hon till en viss grad har kunnat lägga detta enormt tragiska och vidriga bakom sig?

Är det någon annan som har hört talats om detta dubbelmord?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-12 kl. 21:05.
Citera
2009-08-12, 23:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Drev rörelse i Falköping.

Läste precis på nätet intressant information om fallet som en uppgiftslämnare hade lämnat.

Tydligen skulle flickans pappa ha drivit en golvfirma som hette Svenssons golv på S:t Olofsgatan i Falköping. Rörelsen drevs vidare tills den gick i konkurs för några år sedan.

Dottern lär ha dömts mycket lindrigt. Dels p.g.a. sin låga ålder men framför allt p.g.a. de sexuella övergreppen.

Vad som verkligen var glädjande att läsa, var att hon idag tydligen skall leva ett vanligt Svenssonliv på en mindre ort i Skaraborg.
Citera
2009-08-13, 04:32
Medlem
Det ska väl finnas en broder.. hmm.. ska kolla upp detta, men har för mej det iaf..
Citera
2009-08-13, 07:17
Medlem
sexuella övergreppen

Vilket stöd fanns för dotterns påståenden om sexuella övergrepp??, sådant stöd måste ju ha kommit från en närstående, till exempel ett syskon. I och för sig så inträffade ju detta under en tid då "alla" som uppvisade det minsta underliga beteende ansågs som bevisat utsatta för övergrepp så det vore intressant att veta vad som stödde flickans berättelse.
Citera
2009-08-13, 12:51
Medlem
svartblods avatar
En liten rättelse...Golv-Karlsson eller Karlssons Golv hette företaget.
Citera
2009-08-13, 15:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartblod
En liten rättelse...Golv-Karlsson eller Karlssons Golv hette företaget.

Läste precis vad du hade skrivit på annat forum, där du hade gjort ändringen.

Såg att hon hade hamnat på en enhet för sexualoffer utanför Stockholm. Sedan via fosterhem ut till ett normalt liv.

Jag undrar också som svenne-i-viken om du vet, om det fanns något stöd för dessa sexuella övergrepp?
Citera
2009-08-13, 23:27
Medlem
oboyglass avatar
Jag som trodde att detta bara var en skröna som går runt i vartofta.

Men ja, hon hade en lillebror och enligt honom var det pappan som hade utfört dubbelmorden.

Huset där det skedde är ju bebott, fyfan för att bo där.
Citera
2009-08-14, 00:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Jag som trodde att detta bara var en skröna som går runt i vartofta.

Men ja, hon hade en lillebror och enligt honom var det pappan som hade utfört dubbelmorden.

Huset där det skedde är ju bebott, fyfan för att bo där.

Tack för info ang. familjen oboyglas.

Nej detta är absolut ingen skröna som har gått runt i Vartofta. Det skrevs mycket om detta.

En sak jag inte förstår riktigt? Du skrev: "hon hade en lillebror och enligt honom var det pappan som hade utfört dubbelmordet, men pappan blev ju också dödad eller hur?
Citera
2009-08-14, 22:36
Medlem
oboyglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för info ang. familjen oboyglas.

Nej detta är absolut ingen skröna som har gått runt i Vartofta. Det skrevs mycket om detta.

En sak jag inte förstår riktigt? Du skrev: "hon hade en lillebror och enligt honom var det pappan som hade utfört dubbelmordet, men pappan blev ju också dödad eller hur?
Oj, det blev helt fel! Jag menade att det var pappan som hade utfört övergreppen. Man blir lite trött på natten
Citera
2009-08-14, 22:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Oj, det blev helt fel! Jag menade att det var pappan som hade utfört övergreppen. Man blir lite trött på natten

Ja jag trodde att det var på detta sätt du menade, men måste ändå fråga.
Citera
2009-08-14, 23:07
Medlem
oboyglass avatar
Har för mig att det har varit ännu ett mord i Vartofta, en mor som dödade sitt barn. Har dock ingen källa eller så, utan det är något jag bara har hört.
Citera
2009-08-14, 23:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Har för mig att det har varit ännu ett mord i Vartofta, en mor som dödade sitt barn. Har dock ingen källa eller så, utan det är något jag bara har hört.

Jaså. Ja det tror jag inte att jag känner till?

Gå gärna in och läs om "Mordbrandligan" i Börstig. De fick sina domar i Vartofta och Frökinds häradsrätt 1965.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in