Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-09, 19:54
  #1
Medlem
Maajkas avatar
Hej!

När jag var i Tyskland så lyckades jag av en slump ratta in en riktigt skön radiokanal. Tyvärr minns jag inte namnet på kanalen men dem hade en skön mix av olika låtar. Nu är det säkert omöjligt att lista ut vilken kanal det ev. kan ha varit då det säkert finns 1000-tals radiokanaler i Tyskland, men tanken slog mig ändå att det skulle vara lite fräckt om man kunde ratta in en tysk radio kanal i bilen via AM. Främst för att hålla mina tyska-kunskaper levande!

Men...!!! eftersom jag är helt kunskapslös när det gäller detta så frågar jag här. Är det möjligt? Finns det någon "lista" på alla frekvenser eller hur funkar det? Jag hörde att vissa kanaler bara funkar på nätter osv, stämmer det? Någon som känner till någon frekvens där det finns en tysk kanal? Jag drog en manuel sökning i bilen och jag fick inte fram en ända kanal nämligen..?

som ni märker kan jag ingenting om detta, så vill någon dumförklara mig eller kanske förklara hur allt ligger till med detta så "varsego"
Citera
2009-08-09, 20:23
  #2
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maajka
Hej!

När jag var i Tyskland så lyckades jag av en slump ratta in en riktigt skön radiokanal. Tyvärr minns jag inte namnet på kanalen men dem hade en skön mix av olika låtar. Nu är det säkert omöjligt att lista ut vilken kanal det ev. kan ha varit då det säkert finns 1000-tals radiokanaler i Tyskland, men tanken slog mig ändå att det skulle vara lite fräckt om man kunde ratta in en tysk radio kanal i bilen via AM. Främst för att hålla mina tyska-kunskaper levande!

Men...!!! eftersom jag är helt kunskapslös när det gäller detta så frågar jag här. Är det möjligt? Finns det någon "lista" på alla frekvenser eller hur funkar det? Jag hörde att vissa kanaler bara funkar på nätter osv, stämmer det? Någon som känner till någon frekvens där det finns en tysk kanal? Jag drog en manuel sökning i bilen och jag fick inte fram en ända kanal nämligen..?

som ni märker kan jag ingenting om detta, så vill någon dumförklara mig eller kanske förklara hur allt ligger till med detta så "varsego"

Problemet är viss mån beroende på den teknik som används AM.

AM innebär att mottagningen är bättre nattetid, avståndet till radiostation gör att det är svårt att ta in stationer som exempelvis Tyskland i Sverige om det var din avsikt
Citera
2009-08-09, 20:26
  #3
Medlem
Maajkas avatar
Hmm ok, då är det ganska kört med andra ord? Och det finns ingen teknik som man kan köpa för att få in dem eller är det svindyrt?
Citera
2009-08-09, 20:44
  #4
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maajka
Hmm ok, då är det ganska kört med andra ord? Och det finns ingen teknik som man kan köpa för att få in dem eller är det svindyrt?
Kan hända att jag är dåligt uppdaterad just när det handlar om bilradio, jag vet dock att det finns sk världsradio där man kan ta in utländska stationer hur dessa fungerar i avseendet mottagning kan jag dock inte uttala mig om. Webbradio ä ju en variant men mobiliteten begränsas ju i form av tillgången på dator med internetåtkomst.

Avvakta svar från fler personer, det kan ju hända att jag bara är väldigt dåligt uppdaterad
Citera
2009-08-09, 20:54
  #5
Medlem
Maajkas avatar
he he ok ok jag tackar ändå för ditt svar!
Citera
2009-08-10, 09:43
  #6
Medlem
gammgubbes avatar
Mellanvåg som du lyssnade på var riktigt poppis när jag var ung. Då fanns dock inte satellittv eller internet. Numera används mellanvågen nästan inte alls förutom i USA (förmodligen för att landet är så stort och svårt att täcka in via FM). Vet ej var i Sverige du bor - i södra borde det inte vara några problem få in mellanvågen. Chanserna minskar dock ju längre norrut du kommer.

DX-are (som har radiolyssnandet som hobby) brukar slänga ut tiotals kanske hundra meter kopplingstråd som antenn för att fånga upp mellanvågssändningar. Chanserna att höra något ökar som nämnts på natten då solen inte skiner. Vill du höra något är det alltså detta som gäller eller skaffa dig en kortvågsradio men där kan det vara svårt hitta vad du söker, speciellt som du inte vet vad du söker efter.

Vill du slipa upp din tyska skulle jag hellre föreslå du skaffar ett enkelt parabolpaket och riktar det mot Astra 19 gr öst. Där finns en mängd tyska kanaler som sänder okodat och de dubbar allt så du kan nog se din favoritfilm dubbad till tyska.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback