Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-08, 16:10
  #1
Medlem
Izunis avatar
Hej!

Nästan alltid när jag är inne och läser på 4chans food and cooking forum så hör jag talas om denna smått legendariska sås som tydligen ska vara god till det mesta. Såklart blir man sugen på att smaka men har personligen aldrig sett denna sås i Sverige, finns det någon som har till exempel tillgång till en affär som säljer amerikanska varor eller thailändska varor så skulle det kunna hända att den finns där, efterlyser alla rapporter om observationer av denna sås.

Såsen som brukar omnämnas ser ut såhär och produceras i USA, dock så kommer originalet från Thailand men jag tror att det är lättare att få tag på den amerikanska versionen.

Har sökt på forumet men inte hittat nåt relaterat, inte heller när jag googlade.



Hoppas att nån sitter på information!

Mvh
Izuni

p.s hittade en quote på ett annat forum


detta måste ju vara något som alla vill smaka?
Citera
2009-08-08, 16:21
  #2
Avstängd
Alkohols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izuni
Hej!

Nästan alltid när jag är inne och läser på 4chans food and cooking forum så hör jag talas om denna smått legendariska sås som tydligen ska vara god till det mesta. Såklart blir man sugen på att smaka men har personligen aldrig sett denna sås i Sverige, finns det någon som har till exempel tillgång till en affär som säljer amerikanska varor eller thailändska varor så skulle det kunna hända att den finns där, efterlyser alla rapporter om observationer av denna sås.

Såsen som brukar omnämnas ser ut såhär och produceras i USA, dock så kommer originalet från Thailand men jag tror att det är lättare att få tag på den amerikanska versionen.

Har sökt på forumet men inte hittat nåt relaterat, inte heller när jag googlade.



Hoppas att nån sitter på information!

Mvh
Izuni

p.s hittade en quote på ett annat forum


detta måste ju vara något som alla vill smaka?

Här verkar du kunna beställa den, dock verkar det bara som du kan få paket med 12 eller 24 i. http://www.chinamarket.nu/pages/xpag...sp?kat=S%E5ser
Citera
2009-08-08, 16:27
  #3
Medlem
quaertys avatar
Jag tror bestämt att såsen finns på Daglivs vid Fridhemsplan.
Citera
2009-08-08, 16:28
  #4
Medlem
Finns i en massa invandrarbutiker, och även i välsorterade stormarknader. Leta bland ketchup och chilisås.

Förekommer oftast i en "spetsig" flaska med grön topp, håll utkik efter den. Själva såsen är röd som ketchup.

Om du, Izuni, inte bor i typ norrlands inland så lär du kunna hitta en ganska enkelt. Måste varna dej dock, det är ju ingen gudomlig sås utan det smakar mest starkt.
Citera
2009-08-08, 16:30
  #5
Medlem
Santa Maria sålde tidigare en produkt under namnet Sriracha, helt fakking awesome.

Nytt recept nu och heter typ Vitlöks- och chilisås.

Sriracha finns dock kvar i mindre exklusiv flaska och märke, spana ordentligt i större mataffärer.
Citera
2009-08-08, 16:39
  #6
Medlem
ap47s avatar
http://www.santamaria.se/servlet/se....=4&co=3&id=284
Citera
2009-08-08, 18:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ap47
http://www.santamaria.se/servlet/se....=4&co=3&id=284

^^Eller så kan det varit så den hette nu
Citera
2009-08-08, 19:52
  #8
Medlem
Scientologens avatar
Jag köpte 2 flaskor i en affär i Malmö för något halvår sen efter att jag hittat den hos min dåvarande flickvän. Fantastiskt god, framför allt till kyckling, och stark som en oxe. Fast i flytande form.
Citera
2009-08-08, 20:08
  #9
Medlem
Izunis avatar
Ser man på massor av svar, bor i skåne, inte så långt till malmö så om det finns i vissa invandrarbutiker så lär det inte va svårt att hitta

Får se om det stämmer om den inte smakar mycket annat än starkt men det verkar ju finnas delade meningar om det, gillar ju visserligen stark mat så det ska nog gå bra.

Tack för alla svar

Mvh

Izuni
Citera
2009-08-09, 11:53
  #10
Medlem
dePauls avatar
Om du inte hittar Sriracha så är Harissa en god ersättare. Båda borde dock finnas i normalsorterade invandrarbutiker. Harissan är något tjockare i konsistensen men efter utspädning så är skillnaden i smak inte så stor.

~Paul~
Citera
2009-08-09, 13:44
  #11
Medlem
StigAllans avatar
Köpte min senaste Srirachaflaska hos Thai Supermarket och flaskan innan hos Asian Trading.
Det borde väl bara vara att traska in på random asiatbutik och om den inte finns be att de beställer hem.
Senaste flaskan är på 482 g och kostade 48 kr.
Håller på att ta det sista ur en större flaska 793 g, minns inte vad jag gav för den, tror det var nåt liknande ca 50 kr.
Fabrikatet är Huy Fong Foods, INC

http://www.huyfong.com
Citera
2009-08-09, 13:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izuni
Ser man på massor av svar, bor i skåne, inte så långt till malmö så om det finns i vissa invandrarbutiker så lär det inte va svårt att hitta

Får se om det stämmer om den inte smakar mycket annat än starkt men det verkar ju finnas delade meningar om det, gillar ju visserligen stark mat så det ska nog gå bra.

Tack för alla svar

Mvh

Izuni

Den finns garanterat inne på de asiatiska affärerna på möllan.
*Har sett den därinne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback