• 1
  • 2
2009-08-10, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Fast man ska nog passa sig fr att stirra sig blind p det dr med 24 bitar. Visst knns det som att resultatet borde bli bttre, men man ska inte utg ifrn att man faktiskt fr 24-bitars precision. Lser man datablad p DAC:ar s r det ganska s bra att hlla koll p brusniv och den typen av parametrar,.
Ja, men det r ju i hg grad ett resultat med den hga samplingsfrekvensen som du sen nedan motsgelsefullt sger r "ett spel fr galleriet"
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
men man ska ven komma ihg att det i princip r lgn att spela in i mycket mer n sg 20-bitars noggrannhet. Att sen sampla i 192 kHz r mer ett spel fr galleriet alternativt ett fult knep att anvnda billigare filter, fr det finns nd ingen mnniska som hr frekvenser ens i nrheten av vad det dr kan ta in.
Hur vet du det? Jag vill ha ett ljud som r s korrekt som mjligt, och visst r korrektheten en subjektiv upplevelse. Men matematiska tal r nog objektivare n din subjektivitet. Vad fr dig att tro att man anvnder "billiga" filter frresten?
Citera
2009-08-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nkvd
Ja, men det r ju i hg grad ett resultat med den hga samplingsfrekvensen som du sen nedan motsgelsefullt sger r "ett spel fr galleriet"

Hur vet du det? Jag vill ha ett ljud som r s korrekt som mjligt, och visst r korrektheten en subjektiv upplevelse. Men matematiska tal r nog objektivare n din subjektivitet. Vad fr dig att tro att man anvnder "billiga" filter frresten?

En normalt hrande mnniska hr frekvenser upp till runt 20KHz... finns ett teorem som jag givetvis inte minns namnet p just nu som sger att fr att kunna terge alla frekvenser upp till 20KHz s mste du ha dubbelt s hg samplingsfrekven (44.1 KHz, stereo du vet). Sledes finns det inte en enda mnniska som rent hrbarhetsmssigt egentligen har nn egentlig nytta av hgre samplingsfrekvens; vi kan nd inte uppfatta hgre frekvens med hrseln.
Citera
2009-08-10, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
En normalt hrande mnniska hr frekvenser upp till runt 20KHz... finns ett teorem som jag givetvis inte minns namnet p just nu som sger att fr att kunna terge alla frekvenser upp till 20KHz s mste du ha dubbelt s hg samplingsfrekven (44.1 KHz, stereo du vet). Sledes finns det inte en enda mnniska som rent hrbarhetsmssigt egentligen har nn egentlig nytta av hgre samplingsfrekvens; vi kan nd inte uppfatta hgre frekvens med hrseln.

Samplingsteoremet. Men det r bara teoretiskt. Undra hur det r i praktiken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in