Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-04-10, 07:56
  #37
Medlem
yvdois avatar
Vart jagade av en grävling för några sommrar sen. Var på väg hem från en kompis och vid en liten skogsdunge som ligger på sida av gångvägen så hörde jag något som morrade så ja gick fram för att kolla vad de var för något och då springer en stor elak jävel fram från dungen och jagar mig ett 10 tal meter.
Citera
2015-04-10, 08:06
  #38
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yvdoi
Vart jagade av en grävling för några sommrar sen. Var på väg hem från en kompis och vid en liten skogsdunge som ligger på sida av gångvägen så hörde jag något som morrade så ja gick fram för att kolla vad de var för något och då springer en stor elak jävel fram från dungen och jagar mig ett 10 tal meter.

"Knakade" det?
Citera
2015-04-10, 20:04
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
"Knakade" det?

Nej för det är bara en myt vettu
Citera
2015-04-11, 11:21
  #40
Medlem
talgtrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Håller med, grävlingar äter maskar och sånt, skulle aldrig kunna skada fot/ben!

Edit: Mötte en gång en grävling, gick i skymningen, plötsligt väste det otäckt framför mig!
Visst blir man skraj!

Aldrig KUNNA skada?
Kolla in i en grävlingkäft så förstår du nog att den skulle kunna bita halsen av dig, men det kommer aldrig hända.
Citera
2015-04-11, 11:55
  #41
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twix1
Nej för det är bara en myt vettu

E-type hävdar annorlunda!
Citera
2015-04-11, 16:42
  #42
Medlem
Theomans avatar
Jag har två vorstehhundar och de tar grävling på löpande band, ett bett i nacken och de dör direkt.

Jagar mycket grävling i Augusti och då på natten med hund, det är riktigt roligt om man har en duktig ställande hund.

Men att de biter tills det knakar? Haha nej. Sparka den i huvudet eller stampa den i nacken så ger den sig.
Citera
2015-04-11, 17:34
  #43
Medlem
c.showalters avatar
Så här går man omkring med knäckebröd i stövlarna helt i onödan alltså...
Nåja, får väl mata fåglarna.
__________________
Senast redigerad av c.showalter 2015-04-11 kl. 17:37.
Citera
2015-04-12, 10:54
  #44
Medlem
Jag har faktiskt pratat med och klappat en livs levande grävling utan något som helst blodvite.
En resemontör hade nämligen tagit hand om en grävlingunge, sedan honan blivit överkörd. Ungen växte upp till ett trevligt, heltamt husdjur, som levde med familjen i drygt 15 år och lystrade till namnet Evert.
Han uppförde sig ungefär som en hund. Ville bekanta sig med allt och alla, var rumsren och väldigt tillgiven. Badade gärna och åt varierad kost.
Jag läste flera tidningsreportage om den tama grävlingen. När jag fick se den i verkligheten - Evert åkte gärna bil med husse resemontören på olika jobb - fick jag tillfälle att titta lite närmre på den glada krabaten. Enligt husse hade den aldrig försökt bita någon.
I gamla bokverket "Djurens liv" av professor Brehm skildras faktiskt tama grävlingar. Strängt taget är det numera förbjudet att göra husdjur av grävlingar och annat vilt. Men inte på Brehms tid.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback