Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-08, 08:56
  #1
Medlem
TheStorytellers avatar
Det är ju nåt man fått höra, åtminstone jag. Ni vet, folk som stoppat pinnar eller knäckebröd i stövlarna för att eventuell grävling ska få höra ett knakande ljud innan man själv blir skadad vid en eventuell attack, och vid knaket drar de därifrån.

MEN detta är väl ändå bara snack? Jag har sorterat in påståendet bland övriga faktoider. som t.ex att man får kramp om man badar precis när man ätit.

Jag tänkte vi skulle reda ut detta en gång för alla. Gefle Dagblad har som sommarspecial att utreda gamla myter, och de har snackat med en kille med god erfarenhet av grävlingar:

"Ingvar Sahlberg, grävlingjägare och jaktvårdare i Gysinge med 40 års erfarenhet, svarar:

– Grävlingen har förvisso starka käftar men jag förstår inte hur den skulle kunna åsamka någon större skada på en människa. Gapet är inte tillräckligt stort för att grävlingen ska kunna bita runt benet eller stöveln, så det faller på sin egen orimlighet. Dessutom är grävlingarna skygga och rädda så de sticker så fort en människa närmar sig."

Nu tänker jag dock inte låta detta påstående stå och falla med grävlingsjägarens kommentar ovan. Vad säger den samlade expertisen här? Är det en klockren myt (som så jävla mycket annat) eller finns det någon sanning i det?
Citera
2009-08-08, 08:57
  #2
Medlem
Freedom Fighters avatar
Ja, det där är enbart en seglivad myt.
Citera
2009-08-08, 09:38
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Håller med, grävlingar äter maskar och sånt, skulle aldrig kunna skada fot/ben!

Edit: Mötte en gång en grävling, gick i skymningen, plötsligt väste det otäckt framför mig!
Visst blir man skraj!
__________________
Senast redigerad av sommarlov 2009-08-08 kl. 10:04.
Citera
2009-08-08, 09:40
  #4
Medlem
IRMEs avatar
Äntligen håller någon med mig

Men det är ju inte alls sant att grävlingar alltid springer undan, utan de kan vara tämligen aggresiva om man kommer för nära ibland också.
Citera
2009-08-08, 09:44
  #5
Medlem
GarlicGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Äntligen håller någon med mig

Men det är ju inte alls sant att grävlingar alltid springer undan, utan de kan vara tämligen aggresiva om man kommer för nära ibland också.

Ja, dom kanske ryter till lite. Men biter till det knakar, nja..
Citera
2009-08-08, 10:16
  #6
Medlem
walkaboutss avatar
Som liten fick jag ofta höra om denna "myt" då jag var med min familj på lantstället och måste säga att jag ända tills nu trott på detta. Tänkte göra en liten sökning själv men jag har nu ändrat min tro. återkommer om jag hittar något intressant..

Edit: Efter lite sökande så hittade jag något som troligtvis räcker för att avfärda denna myt. "Han kan direkt avfärda allt skrock och alla skrönor om grävlingen som ett farligt djur. Den biter INTE tills det knakar i ditt ben. Den biter inte alls. Sluta därför gå omkring med koks i skogsstövlarna". detta hittade jag på corren. http://www.corren.se/nYhEteR/?articleId=4555864
__________________
Senast redigerad av walkabouts 2009-08-08 kl. 10:20.
Citera
2009-08-08, 10:32
  #7
Medlem
Däremot kanske grävlingen kan ev. bita ihjäl en hund?
Citera
2009-08-08, 10:40
  #8
Medlem
torrenttobbes avatar
har blivit jagad av en grävling så dom sticker ju inte alltid när människor är i närheten men myten? För det första så är ju munnen för liten. För det andra så har jag faktiskt svårt att se att en grävling ska koppla ihop ett knäckande med att benet har gått av
Citera
2009-08-08, 10:42
  #9
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Stenkol i stövlarna är det enda som hjälper.
Citera
2009-08-08, 11:19
  #10
Medlem
Gått på en del grävlingar genom åren, dom har alltid fräst lite sedan snabbt sprungit undan.
Citera
2009-08-08, 12:20
  #11
Medlem
kallejawbreakers avatar
dom biter nog inte tills de knakar, men vette fan om dom är så skygga heller, jag har blitt jagad 2 gånger av en elak jävel när jag cykla hem för nåra sommrar sen. och grannens hund har fightats med en grävling, va visst ett jävla liv under ladugården, hunden kom tillbaks me lite skrubbsår grävlingen såg man aldrig mer
Citera
2009-08-08, 17:56
  #12
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laichzeit
Däremot kanske grävlingen kan ev. bita ihjäl en hund?

Mycket troligt, grävlingar är stenhårda djur hehe fråga vem som helst som kört på en men vad gäller hund så tror säkert många hundar att det är lek men för grävlingen är det på liv eller död därav förlorar hunden, Sen beror det på ras eller om det är en jakt eller sällskapshund.
Våran staff fick upp ett spår efter en grävling på landet hehe som tur var så kom han tillbaka direkt på rop.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback