2009-08-07, 21:22
Bannlyst
Känner en del invandrare som är beredda att göra vad som helst för vilken lön som helst i princip. Hur skulle man kunna tjäna något på detta? Hyra ut svart arbetskraft? Hur i sådana fall? Typ besöka macdonalds osv? Höra med den lokala pizzabagare om dom behöver en extra skalle?
Senast redigerad av RödaBaronen 2009-08-07 kl. 21:26.
Citera
2009-08-07, 21:27
Medlem
Bjorlins avatar
Har ett gäng polacker som strir omkring i mitt område. De knackar dörr helt enkelt och frågar om de behöver hjälp med något. De gör nästan vad som helst för 50 kr/h. De skrapade bort all färg på min grannes hus och målade om hela skiten på 4 dagar. Helt sjukt.

Det är nog enda sättet man kan göra om man inte känner någon som har firma eller liknande. Inte direkt så att man sätter ut en annons i tidningen "Utför svartjobb billigt!".
Citera
2009-08-07, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorlin
Har ett gäng polacker som strir omkring i mitt område. De knackar dörr helt enkelt och frågar om de behöver hjälp med något. De gör nästan vad som helst för 50 kr/h. De skrapade bort all färg på min grannes hus och målade om hela skiten på 4 dagar. Helt sjukt.

Det är nog enda sättet man kan göra om man inte känner någon som har firma eller liknande. Inte direkt så att man sätter ut en annons i tidningen "Utför svartjobb billigt!".

Har funderat på att starta en firma som ett roligt sidoprojekt. Om man nu har en bemanningsfirma är det enkelt att ha att göra med svart arbetskraft?
Citera
2009-08-08, 00:32
Bannlyst
Pssft 50 kr/h. Det är normallön.

Jag tänker inte namnge, men det finns en företagare i Malmö som använder sig av flyktingar i princip. De är här olagligt och jobbar såklart svart. De får 200 kronor för 9 timmar, om inte mindre.

Jag tänkte också ett tag på "fan va roligt att starta något med så billig arbetskraft", men jag kom fram till en sak.
Jag är seriös och vill man göra nåt seriöst klarar man inte av det med sådant skit och ständigt springande från myndigheterna. Sedan så är förmodligen omsättningen på sådan arbetskraft stor och du kommer aldrig få in en rutin, öka produktivitet och helt enkelt skapa know-how i ditt företag.

Ibland är en värdefull, ärlig, produktiv och rutinerad arbetare för 100 kr/h värd mer än 2 stycken outbildade flyktingar för 50 kr/h.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in