2009-08-27, 08:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mw
Ska imorgon iväg på kräftskiva & hade tänkt testa havskräftor och undrar hur man bäst tillagar dom?

Hade tänkt steka på dom i en wokpanna med chili & vitlök, funkar det & kan man isf göra det i förväg tex fräser på dom vid 5 och äter dom vid 7? Hur lång tid ska man då steka dom små djuren(om man nu kan/ska göra på det sättet)
Det är m a o råa kräftor du tänker köpa? I de flesta fallen är kräftorna (i fiskbilen t ex) redan kokta.

Får du trots allt tag i råa så kan du förståss laga till dem på samma sätt som man lagar hummer, dvs antingen på termidor-vis eller grillade.

Om du envisas att steka dem i panna så bör du dela dem på längden, steka dem på den öppna sidan och sedan vända en kort stund också på den andra. Tiden är svår att ange eftersom den är beroende av värmekällan, effekten och storleken på kräftorna. Men runt 5 min sammanlagt för en normalstor kräfta och snäppet under maxnivå på plattan borde vara i närheten.

~Paul~
Citera
2009-08-27, 09:01
Medlem
YouAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är m a o råa kräftor du tänker köpa? I de flesta fallen är kräftorna (i fiskbilen t ex) redan kokta.

Får du trots allt tag i råa så kan du förståss laga till dem på samma sätt som man lagar hummer, dvs antingen på termidor-vis eller grillade.

Om du envisas att steka dem i panna så bör du dela dem på längden, steka dem på den öppna sidan och sedan vända en kort stund också på den andra. Tiden är svår att ange eftersom den är beroende av värmekällan, effekten och storleken på kräftorna. Men runt 5 min sammanlagt för en normalstor kräfta och snäppet under maxnivå på plattan borde vara i närheten.

~Paul~

Hmm.. 5 minuter låter väl lång tid.

Små kräftor kokar vi i 1 minut och de stora 3-4 minuter så om man skall steka dem i wok borde väl tiden på stor delad kräfta ligga på 3-4 minuter max.
Citera
2009-08-27, 09:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouAgain
Hmm.. 5 minuter låter väl lång tid.

Små kräftor kokar vi i 1 minut och de stora 3-4 minuter så om man skall steka dem i wok borde väl tiden på stor delad kräfta ligga på 3-4 minuter max.
Som sagt, beror på värmen/värmekällan och tekniken. Men visst, det kanske är för lång tid. Man måste testa sig fram. Det gör man lättast genom att försiktigt lyfta på köttet och kolla om det är s a s genomskinligt eller om det har en mjölkaktig färg rakt igenom. I det senare fallet är kräftan färdig.

~Paul~
Citera
2009-08-27, 10:18
Medlem
Octavianuss avatar
förstår mig inte på sådana som säger att havskräfter är det ända alternativet. Speciellt inte när de jämför med frysta sötvattenskräfter från kina.

Själv älskar jag skaldjur, även havskräfter, dock e de lite trista, lite smak helt enkelt. Medan färska signalkräfter som e kokade på rätt sätt (dvs när jag gjort dem), är så förbannat goda att man storknar.

Hur jag kokar mina:
Till att börja med måste de ha legat i ca 2 dygn under rent vatten, med god syretillsättning, byt vattnet ofta.

Dagen innan kokning gör du en lag på överdrivet mkt dill, ca 1dl salt per 3 liter vatten (kanske lite mer salt, farsan kör med 1,5dl salt men det tycker jag blir för mkt). Socker efter behag, och porter.
Låt stå i kylen till dagen efter.
Koka ihop en lika dan till lag, men denna gången kokar du kräftorna i denna lagen, ca 8-12 minuter. Vattnet ska stormkoka hela tiden.
Ta upp kräfterna, lägg i en bunke, varva med färska dillkroner. Slå på lagen från dagen innan. Låt stå i kylen i ca 3 dygn. Avnjut.

Gör man så, så finns det inte en havskräfta i världen som slår den smaken. Fy sator vad gott.
Det bästa är att jag har ca 3 kilo precis nyfiskade kräfter som väntar på att få kokas.
Citera
2009-08-27, 10:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Gör man så, så finns det inte en havskräfta i världen som slår den smaken. Fy sator vad gott.
Alltså ärligt talat så går det inte jämföra havskräfta och signal/flodkräfta eftersom dessa är så olika i sin grundsmak.

Havskräftan är nära besläktad med hummern och liksom den senare så har den en mycket mild, något sötaktig och diskret smak som är totalt olik den fränare smaken hos en insjökräfta.

Av denna anledning är det således inte på sin plats att jämföra dessa två arter med tanke på en enda tillagningsmetod (i det här fallet kokning). Saken blir helt annan när man gratinerar dessa två arter, alt. grillar! Där finns liksom ingen konkurrens. Havskräftan vinner med hästlängder. En havskräfta Termidor är i stort sett lika delikat som originalet, dvs hummer Termidor.

Egentligen är det internationella namnet "langoustine" bättre än den svenska "havskräfta" eftersom det på ett effektivt sätt särskiljer insjökräftan från sin kusin i havet, som snarare har sin närmaste släkting i hummern.

~Paul~
Citera
2009-08-27, 10:46
Medlem
YouAgains avatar
Citat:
Egentligen är det internationella namnet "langoustine" bättre än den svenska "havskräfta" eftersom det på ett effektivt sätt särskiljer insjökräftan från sin kusin i havet, som snarare har sin närmaste släkting i hummern.

~Paul~

Förr så var det svårt att sälja kräftor från havet till andra än västkustbor därför så kom något snille på namnet kejsarhummer och efter det så har försäljninen bara ökat

För övrigt finns det inga havskräftor utan det finns kräftor, flodkräfta och signalkräfta.

Citera
2009-08-27, 10:49
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Alltså ärligt talat så går det inte jämföra havskräfta och signal/flodkräfta eftersom dessa är så olika i sin grundsmak.

Havskräftan är nära besläktad med hummern och liksom den senare så har den en mycket mild, något sötaktig och diskret smak som är totalt olik den fränare smaken hos en insjökräfta.

Av denna anledning är det således inte på sin plats att jämföra dessa två arter med tanke på en enda tillagningsmetod (i det här fallet kokning). Saken blir helt annan när man gratinerar dessa två arter, alt. grillar! Där finns liksom ingen konkurrens. Havskräftan vinner med hästlängder. En havskräfta Termidor är i stort sett lika delikat som originalet, dvs hummer Termidor.

~Paul~

Om man nu inte ska gämföra de tu, varför skriver du i denna tråden då?
Den handlar ju trots allt om vilket som är godast, havskräfter eller sötvattenskräfter.

Jag gav mitt svar vad jag tyckte, inte om det går att jämföra eller inte.
Citera
2009-08-27, 11:19
Medlem
mws avatar
Citat:

~Paul~

Ok, tack för svar, men skulle gissa på att det tyvär inte är råa jag kan köpa.
Skulle ändå vilja göra något lite annorlunda med dom, så dom inte bara smakar dill.
Kan man koka upp en ny lag med chilli och andra kryddor och sedan köra i kräftorna i den i någon minut och låta dom ligga i spadet i ett par timmar?
Tips och recept uppskattas!
Citera
2009-08-27, 11:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Om man nu inte ska gämföra de tu, varför skriver du i denna tråden då?
Den handlar ju trots allt om vilket som är godast, havskräfter eller sötvattenskräfter.

Jag gav mitt svar vad jag tyckte, inte om det går att jämföra eller inte.
Du missförstår mig. Jag kritiserar inte dina åsikter. Snarare ville jag styra upp det hela.

Min poäng är att det är svårt att diskutera smak, framför allt när det handlar om så olika arter .

I det här fallet är det som att jämföra renfilé med kyckling (grovt draget).

~Paul~
Citera
2009-08-27, 11:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mw
Ok, tack för svar, men skulle gissa på att det tyvär inte är råa jag kan köpa.
Skulle ändå vilja göra något lite annorlunda med dom, så dom inte bara smakar dill.
Kan man koka upp en ny lag med chilli och andra kryddor och sedan köra i kräftorna i den i någon minut och låta dom ligga i spadet i ett par timmar?
Tips och recept uppskattas!
Du blir inte av med grundsmaken, hur du än gör. Acceptera det i stället, är mitt råd .

~Paul
Citera
2009-08-27, 15:34
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

~Paul~

Håller helt med dig där - inget slår grillade havskräftor - jag tycker tom att de slår hummer med det tillagningssättet. Sötman som kan vara lite störande i kokta havskräftor kommer verkligen till sin rätt om man grillar dem.

Men minst lika viktigt som tillagningssättet är om man kan få tag på råa (levande) kräftor eller om man måste nöja sig med färdigkokta - min erfarenhet är att sannolikheten för att kokta kräftor ska vara överkokta är över 90% och det gäller bägge sorterna. I Stockholm är utbudet riktigt uselt: alltid bara kokta och alltid till överpris.
Citera
2009-08-27, 16:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Men minst lika viktigt som tillagningssättet är om man kan få tag på råa (levande) kräftor
Det är kanske något lättare att få tag på dem här på V-kusten. Precis som du skriver så är grillade havskräftor en av mina sensommardelikatesser . Det finns en del varianter med limesmör, vitlök, chili, ingefära osv som skulle platsa på vilken kunglig bankett som helst .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in