2009-08-05, 16:35
Medlem
BridgeRocks avatar
Svenska flodkräftor är en riktig favorit

Dock så är det sällan man får tag på det, eftersom det oftast är privata områden där det går att fiska sånna och att köpa är riktigt dyrt.
Citera
2009-08-05, 16:37
Medlem
LadyTieras avatar
Helt skilda saker för mig.

Äter vanliga kräftor men kokar ny lag med öl, dill socker och salt som jag lägger dom i, äter dom gärna ljumna med traditionella tillbehör
Citera
2009-08-05, 16:41
Medlem
Bajsfacistens avatar
Kräftor så klart, inga sumpkräftor från någon tjärn.
Citera
2009-08-05, 23:12
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Flodkräftan har en aning mer nyanserad smak. Därför lite godare. Skillnaden är dock inte stor. Det har snarare att göra med hur man har kokat kräftorna och vilken kvalité det är på respektive art.

~Paul~

Det har i min mening till stor del att göra med att flodkräftan är den "finare" inhemska medan signalkräftan är utbölingen som förde med sig pesten. Är ingen jätteälskare av kräftor eller skaldjur öht men som du säger är det framförallt tillagningen och storleken som kan göra skillnad. Jag föredrar signal framför havskräftor men det beror troligen till stor del på att jag har fiskat signalkräftor sedan jag var liten och hela biten med fisket, ön vi är på och hela skivan är så klassisk för mig.
Citera
2009-08-05, 23:28
Bannlyst
Havskräftor alla dar i veckan.
Citera
2009-08-13, 13:04
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Som sagt, vilket föredrar ni och varför?

Själv är jag stor förespråkare av havskräftor. Kan iofs bero på att jag är västkustbo. Tycker att de kräftor man köper frysta smakar sump och är sega.

Havskräftor är bäst.
Citera
2009-08-13, 21:01
Medlem
Anroras avatar
Är det någon större smakskillnad på havskräftor och signal/flodkräftor?
Citera
2009-08-13, 23:49
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anrora
Är det någon större smakskillnad på havskräftor och signal/flodkräftor?

Jadå, visst är det det. De förra smakar renare än de senare, inte lika dyigt och blött papper. Skillnaden är mycket stor.
Citera
2009-08-14, 16:55
Medlem
Nido6s avatar
Nephrops norvegicus
http://sv.wikipedia.org/wiki/Havskr%C3%A4fta

Är närmare besläktad med hummern än kräftan, vilket kan vara en orsak till att den har en trevligare smak än sin avlägsne kusin

Astacus astacus
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flodkr%C3%A4fta

Sen ska man ju inte glömma att havskräftan lever i saltvatten och flodkräftan i sötvatten.

hur som helst så kan jag hålla med om att havskräftan är ett trevligare skaldjur än sötvattenskräftan. Men att koka sina egna svenska kräftor, efter att ha lekt med dom lite i vasken är ju en tradition som åtminstonde inte jag kan lämna bakom mig såhär i augusti.

Men snart är det ju surströmmingspremiär, och då jävlar smäller det!
Citera
2009-08-14, 20:24
Medlem
Nr19UtanBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thessprincess
De enda kräftor som är värda att kallas kräftor är naturligtvis:

HAVSKRÄFTOR

Om jag ska på kräftskiva och inte får tag i havskräftor så köper
jag hellre räkor eller krabbor.
Det andra insjökraffset får ni ha för er själva.

Håller fullständigt med dig kamrat!
Havskräftor is the shit!
Citera
2009-08-26, 23:43
Medlem
mws avatar
Ska imorgon iväg på kräftskiva & hade tänkt testa havskräftor och undrar hur man bäst tillagar dom?

Hade tänkt steka på dom i en wokpanna med chili & vitlök, funkar det & kan man isf göra det i förväg tex fräser på dom vid 5 och äter dom vid 7? Hur lång tid ska man då steka dom små djuren(om man nu kan/ska göra på det sättet)
Citera
2009-08-27, 01:00
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Jadå, visst är det det. De förra smakar renare än de senare, inte lika dyigt och blött papper. Skillnaden är mycket stor.
Jag har aldrig ätit kräftor som smakat dy eller blött papper. Och jag har ätit mycket kräftor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in