2009-08-03, 01:03
Medlem
parskis avatar
Jag har smällt ihop en server av lite hårddiskar och en gammal dator som ingen använde. Problemet är att hårddiskarna är så varma att man nästan bränner sig på dom om man vidrör dem. Det känns inte helt hälsosamt för datorn... Hur ska jag bära mig åt för att kyla dem? De sitter så nära varandra att de rör varandra i nuläget och jag kör med öppet chassi för tillfället. Blir det bättre när chassit är stängt? Kan man klocka ner en Compaq i Ubuntu?
Citera
2009-08-03, 01:06
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parski
Blir det bättre när chassit är stängt?

Ja, om du har fläktar i lådan.
Citera
2009-08-03, 01:08
Medlem
parskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Ja, om du har fläktar i lådan.

Jodå, den har fläktar. Man tycker ju att den ska få mera luft om chassit är öppet, men samtidigt förstår jag att man sabbar cirkulationen... Jag testar att skruva på sidan igen.

[Edit]

Finns det något "hardware monitor" där man ser temperaturer i terminalen i Ubuntu, förresten?
Citera
2009-08-03, 01:15
Medlem
stilltons avatar
om hårddiskarna ligger mot varandra är de felmonterade, se till att ca 0.5cm mellan dom så du får ett luftflöde. om du har ett vettigt chassi kan du montera fläkter som blåser rätt in mot hårddiskarna, nyttja dom platserna istället för utsugsfläkten om du inte har problem med temperaturen på andra platser. Men självklart ska chassit vara stängt om du bara har en fläkt som suger ut luft.. luften som sugs ut kommer ju inte ha passerat hårddiskarna om chassit är öppet.
Citera
2009-08-03, 01:20
Medlem
parskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
om hårddiskarna ligger mot varandra är de felmonterade, se till att ca 0.5cm mellan dom så du får ett luftflöde. om du har ett vettigt chassi kan du montera fläkter som blåser rätt in mot hårddiskarna, nyttja dom platserna istället för utsugsfläkten om du inte har problem med temperaturen på andra platser. Men självklart ska chassit vara stängt om du bara har en fläkt som suger ut luft.. luften som sugs ut kommer ju inte ha passerat hårddiskarna om chassit är öppet.

Det är bara en hårddisk som är felmonterad igentligen. Jag fick inte plats med den då chassit bara är byggt för 2 diskar, så jag drog ut floppyn och slängde den dit valhalls eldar inte brinner, det där disken sitter som ligger mot disken under. Det är ett väldigt litet chassi... Finns det ingenting man kan lägga emellan för att de inte ska leda värme så mycket?
Citera
2009-08-03, 01:28
Medlem
stilltons avatar
nej, du ska inte lägga något emellan, det förhindrar luftflödet och kommer bara leda till mer värme. stäng igen chassit och se till att luften sugs in där du har störst värmeproblem
Citera
2009-08-03, 01:37
Medlem
parskis avatar
Hur mår en hårddisk av att hänga upp-och-ner? Om det inte gör något så har jag löst det.
Citera
2009-08-03, 12:41
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parski
Hur mår en hårddisk av att hänga upp-och-ner?

Vad är upp och vad är ner på en hårddisk? (det spelar ingen roll alls hur dom sitter)
Citera
2009-08-03, 14:46
Medlem
parskis avatar
Jo men jag tänkte att de (ej SSD) har en arm som läser ifrån sjävla disken och att den inte skulle läsa lika bra upp-och-ner eller något. Du kan ju till exempel inte spela LP-skivor på en upp-och-ner vänd LP-spelare... Skit samma, servern har varit igång under natten och jag har inte haft något krångel, så det verkar ju fungera så långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in