Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-03, 00:02
  #1
Medlem
Jag har en server dator som bland annat står som webserver och lite smått och gott. Jag skulle vilja att den skickade någon form av mail då och då med lite rapporter och liknande så man slipper ssha och kolla igenom loggarna hela tiden. Servern i fråga har ett eget ip ut på internet ifal de spelar någon roll.
Citera
2009-08-03, 00:10
  #2
Medlem
xcb567s avatar
Ett mer eller mindre enkelt bash-script borde fixa det, snabb titt med google gav http://www.ultranetsolutions.com/bash-....-files.html, du bör nog titta igenom det lite innan du kör det "i det fria", YMMV
Citera
2009-08-03, 01:18
  #3
Medlem
Ah ser bra ut, nu skall jag bara ställa in postfix. Har inte riktigt fattar hur jag skall ställa in med domäner och så när servern ligger på en egen ip mot internet, någon som kan klargöra detta?
Citera
2009-08-03, 12:03
  #4
Moderator
rancors avatar
Du behöver inte ställa in något sådant utan det räcker med avsändare och mottagare om du inte skall ta emot e-post på servern.

Vilken dist kör du med?
Citera
2009-08-03, 18:48
  #5
Medlem
Kör centos på servern i fråga. Går de att få så den skickar till min andra dator så den dyker upp när man skriver "mail" i terminalen?
Citera
2009-08-03, 19:15
  #6
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dante86
Kör centos på servern i fråga. Går de att få så den skickar till min andra dator så den dyker upp när man skriver "mail" i terminalen?

Vet inte om du har sendmail eller postfix installerat men normalt behöver man bara minimalt konfigurera dessa för att kunna skicka e-post till en vanlig e-postadress. Att skicka direkt till din dator är lite värre för då behöver installera en e-postserver, konfigurera MX och konton på den andra maskinen samt administrera din domän så även den är rätt vilket är betydligt mer arbete. Mycket enklare om du bara skickar vanliga e-postmeddelanden till befintlig leverantör och så hämtar du hem dem som vanligt med pop, webmail eller imap.

// rancor
Citera
2009-08-03, 19:22
  #7
Medlem
Jo de skulle jag ju kunna fixa, tyckte bara de hade varit coolt att ha en skrivbords termnial som visar när jag fått ner torrents och sådana grejer. De borde ju dock inte vara några problem att skapa en gmail endast till detta endamålet och sedan ha någon terminal applikation som läser av den adressen hela tiden.

Har postfix.

Edit: Trevlig blogg föresten.
__________________
Senast redigerad av dante86 2009-08-03 kl. 19:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback