2009-08-02, 18:02
Medlem
DoS370s avatar
Jag har suttit och funderat lite hit och dit och upptäckt att det mest logiska är om det bara finns en dimension.

om man drar en hypotes om nånting och utvecklar en teori om det så borde man ju förvänta sig att om den är korrekt så borde den avspegla sig i verkligheten. t.ex. om man kommer med teorin att sexhörningar är en smart och utrymmeseffektiv form så borde man ju hitta den i t.ex. bins kupor och på snökristaller. så nu har vi den här teorin om höger/vänster + framåt/bakåt + uppåt/nedåt. och detta skapar en kub. varför finns det inga naturliga kuber? jag tror aldrig jag har sett nått som är kubistiskt eller rätblockiskt eller kvadratiskt/rektangulärt naturligt. jag ser bara en massa sfärer och cirklar hela tiden.

vi har atomer, protoner och alla elementarpartiklar. vi har grus och små sten som är mer eller mindre runda eller blir det av erosion för eller senare, vi har planeter och och solar som är klotformade. galaxerna är i och för sig inte sfäriska men de är runda, omloppsbanor är också relativt runda. (har aldrig sett en kubisk planet). och allt detta får mig att dra slutsatsen att det bara finns en dimension.

min dimension är: från en punkt och bort därifrån. inifrån och ut. från jordens centrum och ut. magma strömmar UR jorden. elektroner lämnar atomerna då och då när det kan. och det stämmer bra överens med en av de mest grundläggande naturlagarna, nämligen att allt rör sig mot ökad oordning.

och tiden är bara den illusion som mäter hur "fort" olika ting förflyttar sig från ursprungspunkten i förhållande till varandra. därför verkar det också som om tiden bara har en riktning, eftersom det bara finns en dimension: inifrån och utåt. och de vanliga 3 dimensionerna är bara en spegling av den enda dimensionen. gravitationen och andra krafter stör våran uppfattningsförmåga och förvrider den enda dimensionen till 4 olika.

Eller vad säger ni?
Citera
2009-08-02, 18:19
Medlem
Baltars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoS370
Eller vad säger ni?

Vi måste tyvärr säga nej. Utan ett koordinatsystem som spänner upp rummet så kan du inte ha en kub.

Dessutom: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...rite-cubes.jpg

edit: En sfär är en mycket simplare form och därmed vanligare. En kub kräver i princip att atomerna kristalliserar sig.
Senast redigerad av Baltar 2009-08-02 kl. 18:25.
Citera
2009-08-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baltar
Vi måste tyvärr säga nej.
Du måste tyvärr säga nej*

jude!!
Senast redigerad av Mawizda 2009-08-02 kl. 18:36.
Citera
2009-08-02, 19:49
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Eller vad säger ni?
Jag säger att det du skriver är förvirrat, och att du inte förefaller förstå vad en dimension eller ens en frihetsgrad är för något.
Citera
2009-08-03, 00:45
Medlem
Det sitter iaf en hexagon på polen av saturnus.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...le_feature.jpg
Citera
2009-08-03, 13:21
Medlem
Redyellowblues avatar
Haha va?
Bara en? Jag försöker läsa om och om dit inlägg.
Men jag får inte riktigt ihop vad du menar.
Mer än att du verkar inte ha riktig koll på vad som menas med flera dimensioner.

Din avatar förklarar ju dock att du inte har någon koll.
Citera
2009-08-05, 03:23
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
vi har atomer, protoner och alla elementarpartiklar.
Elementarpartiklar har ingen rumslig utsträckning överhuvudtaget i standardmodellen, de punktformiga och alltså nolldimensionella.
Citat:
min dimension är: från en punkt och bort därifrån. inifrån och ut.
Denna beskrivning stämmer in på den radiella koordinaten i ett sfäriskt koordinatsystem, vilket är ett tredimensionellt system. Misstaget du gör är att du glömmer att det finns två vinkelkoordinater, vilka är absolut nödvändiga om man vill beskriva tredimensionella rum. Den radiella koordinaten anger hur långt från origo man befinner sig men inget annat. Du skulle väl inte påstå att Paris och Malung ligger på samma plats även om de befinner sig på (ungefär) samma avstånd från jordens centrum?

Du har uppenbarligen missförstått vad en dimension är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in