• 26 588 online
  • 1 123 027 medlemmar
  • 58 299 978 inlägg
  • 1
  • 2
2009-08-02, 14:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta finns omskrivet i någon av NK. Materialet är dock hämtat från annat håll.

Det mest kända och uppmärksammade av de "kyrkliga brotten" lär vara fallet med Dick Helander. Han vigdes till biskop den 21 mars 1953 i Strängnäs. Detta fall tas inte upp här.

Sommaren 1962 valdes den 33-årige Bertil Boström till komminister i Hallingeberg. Han var den förste som blev vald till komminister där. Hallingebergs kyrkoherde fanns i Ankarsrum. Familjen Boström behöll dock sin lägenhet i Uppsala. De fortsatte också att vara mantalsskrivna där.

Hallingeberg ligger i Tjustbygden ungefär mitt emellan Västervik och Österbymo.

Redan vid årskiftet 1962/63 "skar det sig" mellan komminister Borström och en del aktiva kyrkomedlemmar. Bl.a. en kyrkvaktmästare. Även komministerns hustru Maud blev indragen i denna enorma härva av anklagelser och motanklagelser.

Därför skrev hon 1967 boken "Helvetesprästen och Hallingeberg". Uigivet på förlaget Boström. Denna 416 sidor häftade bok är väl värd att läsa.

Boström fick namnet "Helvetesprästen" p.g.a. att det uppenbarligen fanns församlingsbor som satt och räknde hur många gånger han använde ordet "helvete" i sina predikningar. Dessutom hade en del försmalingsbor retat sig på att Boström var med och spelade fotboll i bygdens fotbollslag. Detta lag behövde nog all förstärkning de kunde få eftersom de spelade i "djungelserien".

Det var en mängd anmälningar som behandlades under alla dessa år. Till sist blev dock Boström uppsagd p.g.a. att han hade blivit dömd till ett kortare fängelsestraff. I den bok av Maud Boström som jag har, har paret dedicerat denna. Boström själv har bl.a. skrivit "P.S. "Fri fot" från Häktet i Norrköping 17/4 1978".

I januari 1971 ställde "Helvetesprästen" in mässan p.g.a. att endast prästen, kantorn och kyrkvaktmästaren kom. Genom detta mässfall hade Boström begått tjänstefel.

Bertil Boström måste verkligen ha varit/är en färgstark personlighet. Jag uttalar mig inte om vems felet var. Troligtvis båda parters.

Diskutera gärna "Helvetesprästen" här. Är det någon annan som har mera info att komma med? Lever han än idag? Isf har han precis fyllt 80 år.
Citera
2009-08-02, 21:19
Medlem
"Helvetesprästen" ställde in mässan

Västerviks Tidningen http://www.vt.se/175/artikel.aspx?articleid=4549047

Ja det vore kul att höra mer om Bertil Boströms öden och äventyr.
Senast redigerad av ascheberg 2009-08-02 kl. 21:24.
Citera
2009-08-02, 22:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Västerviks Tidningen http://www.vt.se/175/artikel.aspx?articleid=4549047

Ja det vore kul att höra mer om Bertil Boströms öden och äventyr.

Ja det varit otroligt massa bråk under dessa år i Tjustbygden. Bl.a. skall Boström ha sagt till en kyrkvaktmästare när denne ville skaka hand med honom: "Jag tar inte i skit". En annan man hade sex (6) barn med samma kvinna utan att vara gift med henne. Han blev då kallad för "Horkarl". Detta var den ena sidan.

Den andra sidan var nog också den att Boström var "för modern" i denna bygd under 1960-talet. En del hakade upp sig på att han spelade fotboll tillsammans med fotbollslaget. En annan gång lät Boström en stenhuggare hålla en predikan som skall ha varit mycket vacker, men som var felaktig p.g.a. att stenhuggaren inte hade tillstånd som lekman att hålla en sådan.

En annan gång lät Boström sin fru ta upp kollekten istället för kyrkvaktästaren. Sedan retade sig en del på att Boström och hans fru aldrig skrev sig på orten, utan förblev mantalskrivna i Uppsala. Samma människor retade sig också på att fru Boström tydligen inte var konfimerad.

Uppenbarligen slog fru Boströms bok ner som en liten bomb när den kom ut 1967. Inte blev det redan spända förhållandet ha blivit bättre efter bokens utkomst.

Så här fortsatte det i all oändlighet.

Slutet på hans karriär var när Boström hade tjuvkopplat ström så att elräkningarna inte blev så dyra i den stora prästgården.

Mest känd (eller ökänd kanske) blev Boström att han använde ordet "Helvete" så ofta. Då var folk framme och satt och räknade, hur många gånger detta ord nämndes under en predikan.
Citera
2009-08-02, 22:27
Medlem
Inte skulle väl frun skriva en bok om allt detta var sant ?
Vet du vad han satt inne för ?
Citera
2009-08-02, 22:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Inte skulle väl frun skriva en bok om allt detta var sant ?
Vet du vad han satt inne för ?

Nja det var bl.a. några vittnen som han fick fram från Uppsala, mor och dotter, som inte var sanna. Sedan var det anonyma telefonsamtal och ev. anonyma brev men jag är inte riktigt säker här?

Frun skrev boken om hur de såg på allt detta bråk i Södra Tjust och Tuna län.

Redan den 29 april 1964 suspenderades Boström av Linköpings domkapitel. Varför han fick en (1) månads suspension berodde på bl.a. följande:
1. Uttagande av tre (3) tjänstefria dagar utan att anmälan till vederbörande domprost.
2. Kyrkoskrivning i sin församling först den 28 februari 1964 i stället för den 1 oktober 1962.

"Sin församling" var alltså Hallingeberg för Boströms del.

T.o.m. biskopen var på högmässa i Hallingeberg den 22 juni 1964.

Så här går det på, år ut och år in.
Citera
2009-08-02, 22:58
Moderator
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Text
Det finns en Bertil Gunnar Boström född 1929 på Götgatan 20 A i Uppsala. Kan det vara han?

Men vad var det för brott han begått? Och platsar verkligen den här tråden i Krimhistoria?
Citera
2009-08-02, 23:01
Moderator
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Nja det var bl.a. några vittnen som han fick fram från Uppsala, mor och dotter, som inte var sanna. Sedan var det anonyma telefonsamtal och ev. anonyma brev men jag är inte riktigt säker här?

Frun skrev boken om hur de såg på allt detta bråk i Södra Tjust och Tuna län.

Redan den 29 april 1964 suspenderades Boström av Linköpings domkapitel. Varför han fick en (1) månads suspension berodde på bl.a. följande:
1. Uttagande av tre (3) tjänstefria dagar utan att anmälan till vederbörande domprost.
2. Kyrkoskrivning i sin församling först den 28 februari 1964 i stället för den 1 oktober 1962.

"Sin församling" var alltså Hallingeberg för Boströms del.

T.o.m. biskopen var på högmässa i Hallingeberg den 22 juni 1964.

Så här går det på, år ut och år in.
Jag har läst i NKK om ett fall där någon kärring fick anonyma telefonsamtal och saker hemsickade till sig som hon och hennes make inte beställt. Detta var ett fall ifrån mitten på 70-talet. Det låter bekant med präster och annat, dock är jag inte helt säker och jag kommer inte ihåg i vilken NKK-bok det står i.
Citera
2009-08-02, 23:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Det finns en Bertil Gunnar Boström född 1929 på Götgatan 20 A i Uppsala. Kan det vara han?

Men vad var det för brott han begått? Och platsar verkligen den här tråden i Krimhistoria?

Ja jag tycker han definitivt passar under denna tråd. Han blev dömd åtminstone en gång - troligtvis flera gånger men minns exakt för vad?

Han satt häktad minst en gång och han blev sinnesundersökt minst en gång. Denna undersökning visade att det absolut inte var något fel på honom.

Ja jag kommer ihåg att paret Boström flyttade tillbaka till Uppsala, så detta är säkert rätt person.
Citera
2009-08-02, 23:23
Medlem
Men som präst fick han inte fortsätta ?
Citera
2009-08-02, 23:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Men som präst fick han inte fortsätta ?

Nej detta yrke fick han "lägga på hyllan" under 1970-talet.

I detta fall så förekom det antal polisutredningar som i stort sett avlöste varandra under en följd av år.

Det förekom också minst ett överklagande till hovrätten, vilket inte hjälpte Boström.
Citera
2009-08-02, 23:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Jag har läst i NKK om ett fall där någon kärring fick anonyma telefonsamtal och saker hemsickade till sig som hon och hennes make inte beställt. Detta var ett fall ifrån mitten på 70-talet. Det låter bekant med präster och annat, dock är jag inte helt säker och jag kommer inte ihåg i vilken NKK-bok det står i.

Ja jag känner igen det där fallet också från NKK, men detta handlar inte om "Helvetesprästen".
Citera
2009-08-02, 23:54
Moderator
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ja jag känner igen det där fallet också från NKK, men detta handlar inte om "Helvetesprästen".
Bra! Då fick jag åtminstone det ur skallen.
Citera
  • 1
  • 2