• 1
  • 2
2009-08-02, 08:22
Medlem
Jag har hrt en teori om varfr svenska kvinnor r vackrare n andra lnders kvinnor. (Jag hvdar ingenting, vad som r vackert r ju subjektivt. Det r allts denna teori som sger detta)

Teorin hvdar att vikingarna p sina resor bland mycket annat stal de mest attraktiva kvinnorna och frde tillbaka dem till Svitjod (nuvarande Sverige). Drfr, som en kvarleva frn vikingatiden, r svenska kvinnor vackrast i vrlden.

Jag tycker det lter som en frenklad och befngd teori. Jag har aldrig hrt ngot liknande. Mjligtvis fr att detta kan tyckas vara kontroversiellt och utan direkt vrde. Men nd, r det ngon som har hrt om detta eller liknande eller kan man direkt avfrda den?
Citera
2009-08-02, 09:00
Medlem
svensk-koreanskas avatar
Det r minsann en intressant teori.
Citera
2009-08-02, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aprile
Jag har hrt en teori om varfr svenska kvinnor r vackrare n andra lnders kvinnor. (Jag hvdar ingenting, vad som r vackert r ju subjektivt. Det r allts denna teori som sger detta)

Teorin hvdar att vikingarna p sina resor bland mycket annat stal de mest attraktiva kvinnorna och frde tillbaka dem till Svitjod (nuvarande Sverige). Drfr, som en kvarleva frn vikingatiden, r svenska kvinnor vackrast i vrlden.

Jag tycker det lter som en frenklad och befngd teori. Jag har aldrig hrt ngot liknande. Mjligtvis fr att detta kan tyckas vara kontroversiellt och utan direkt vrde. Men nd, r det ngon som har hrt om detta eller liknande eller kan man direkt avfrda den?

Men vad som var vackert d kanske inte r vackert 2009,
Citera
2009-08-02, 09:07
Bannlyst
Vad skulle du sno, attraktiva kvinnor eller fula kvinnor?
Citera
2009-08-02, 09:37
Medlem
The Lone Rangers avatar
Islndskorna p min hgstadieskola var vackrast i hela vrlden. Norskor r ju generellt sett fagra som f ocks. Dessutom r kvinnorna i Uppsala med omnejd vackrare n i vriga landet.

Som sagt, intressant teori.
Citera
2009-08-02, 09:55
Medlem
Sjlvklart tycker Svenskar r att Svenskar r vackra, s fungerar det inom alla kulturer.

Man kan bara stlla frgan varfr s mnga frn Sydamerika/Karibien vinner Miss Universe
Citera
2009-08-02, 10:12
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Sjlvklart tycker Svenskar r att Svenskar r vackra, s fungerar det inom alla kulturer.
Faktum r att jvligt mnga frn andra kulturer ocks tycker att skandinaviskorna r hetast.
Citat:
Man kan bara stlla frgan varfr s mnga frn Sydamerika/Karibien vinner Miss Universe
Kvotering.
Citera
2009-08-02, 10:41
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk-koreanska
Det r minsann en intressant teori.
Citat:
Ursprungligen postat av The Lone Ranger
Har ni aldrig hrt om detta frut? Tycker den kommer p tal hela tiden nr det snackas om hur "snygga" de svenska kvinnorna r. Huruvida den stmmer eller ej terstr att se.
Citera
2009-08-02, 10:45
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Lone Ranger
Islndskorna p min hgstadieskola var vackrast i hela vrlden. Norskor r ju generellt sett fagra som f ocks. Dessutom r kvinnorna i Uppsala med omnejd vackrare n i vriga landet.

Jag tnkte ocks p just island, om inte annat s borde det vara enklast att underska hypotesen som trden handlar om just nr det gller islndska donnor.
Dock skulle jag anta att mngden till sverige medrvade vackra kvinnor under en kort tidsperiod r ganska lite i frhllande till inhemska kjoltyg.
Kanske flytta trden till rasforskning?
Citera
2009-08-02, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
.
Kanske flytta trden till rasforskning?

Funderade p att lgga den dr, men tycker nd den passar bttre i historieforumet d en del av det intressanta r vikingarna. Om den bara handlade om varfr svenskor r vackra hade den passat bttre i rasforskningstrden.

Det som var vackert p vikingatiden kanske inte var vackert 2009, det r en intressant pong. Dock finns det universellt vissa saker som mnniskor tycker r vackra; symmetri, vacker hud och "ungdom", d detta tyder p friskhet osv. Detta har skert inte ndrats.
Citera
2009-08-02, 11:22
Medlem
Fast det r inte bara svenska mn som tycker att svenska kvinnor r vackra. Jag har mnga utlndska vnner som r hr som doktorander och forskare, allts inte invandrare i den bemrkelsen, och de r otroligt "fascinerade" av svenskorna. De kommer frn asien, nordamerika, mellanamerika, nordafrika och andra delar av europa, och menar att det r ngot alldeles extra med svenskorna... Men bara fr att jag har ngra icke svenska vnner r det ju inte statistiskt skerstllt att alla mn i andra delar av vrlden delar denna uppfattning.. sjlvklart inte Men frgan kvarstr nd, r det en slump eller hade vikingarna ett finger med i spelet? Och som ni sger, islndskor, norskor osv r ju fina dom med.
Citera
2009-08-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Faktum r att jvligt mnga frn andra kulturer ocks tycker att skandinaviskorna r hetast.
Vilket r ganska lustigt eftersom skandinaviskor r en vldigt heterogen grupp mnniskor. D r det politik, nr man ser en nationalitet/etnicitet som attraktiv.

Samma sak frn andra hllet frsts, "mnga frn andra kulturer" r inte mnga frn varje enskild kultur.

Samtidigt beror det ven p vilken kultur man tittar p. I stasien opererar sig 80% av kvinnorna fr att f strre (vsterlndska) gon, och man anvnder vit foundation istllet fr brun. Att mnniskor frn Kina tycker att skandinaver r attraktiva r med andra ord ett resultat av skiftningarna i kulturella hegemonier. Om 50r kan man rkna med att frhllandet r det motsatta, d r det "vi" som vill vara som "dom".

Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Kvotering.
Eller att dom genom historiens gng ftt till ett utseende som dom flesta har en minsta gemensam nmnare till. Svarta och vita, indianer och kolonisatrer, asiater, negrer, kaukasoider, kan alla finna ngot drag hos en vacker venezueliansk kvinna som attraktivt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in