Lägg fläskfileerna (frysta eller tinade) i en ugnssäker form, inte för stor. Blanda grädde, soja och sambal oelek och häll över fileerna. fileerna ska täckas av såsen. Stek i mitten av ugnen, 175°C, i 1½ timme.
Lägg fläskfileerna (frysta eller tinade) i en ugnssäker form, inte för stor. Blanda grädde, soja och sambal oelek och häll över fileerna. fileerna ska täckas av såsen. Stek i mitten av ugnen, 175°C, i 1½ timme.
sjukt gott
4 filéer? hur mycket i gram? Äkta soja från Druvan har jag aldrig hört talas om... Inget salt eller peppar? lägger du köttet rått i grädden? 3dl grädde kommer koka bort på 1½ timme. Jag har svårt att förstå ditt recept.
Jag kör min hela fläskfile i ugn på 200 grader.
Tar ca 30 min.
Jag använder alltid stektermometer och tar ut köttet då den nått 68 grader, lindar in i alufolie och den får sen ligga ca 10 till 15 minuter innan den skärs upp.
Blir hur saftigt och gott som helst.
Krydda kan du göra som du vill, grillkrydda, salt och vitpeppar, pepparmix, salt och svartpeppar osv.
Vitlök i mängder undviker jag till fläskfile.
Använd min smarriga glace / marinad vetja.
Då gör du glacen / marinaden direkt i en plastpåse, slänger i fläsket och låter ligga allt från 1 timme till nästa dag...
Häll upp fläsket i en form och häll marinaden över, sen som ovan.
Krydda fläskfilen med grillkrydda också.
Glacering / Marinad
2 msk oystersås
1 msk soyasås
1 msk honung
2 klyftor pressad vitlök
2 msk olja, raps
1 msk sambel oelek
saften av 1 lime eller en halv citron, ca 1 msk.
Tar ca 30 min.
Jag använder alltid stektermometer och tar ut köttet då den nått 68 grader, lindar in i alufolie och den får sen ligga ca 10 till 15 minuter innan den skärs upp.
Krydda kan du göra som du vill, grillkrydda, salt och vitpeppar, pepparmix, salt och svartpeppar osv.
Då gör du glacen / marinaden direkt i en plastpåse, slänger i fläsket och låter ligga allt från 1 timme till nästa dag...
Glacering / Marinad
2 msk oystersås
1 msk soyasås
1 msk honung
2 klyftor pressad vitlök
2 msk olja, raps
1 msk sambel oelek
Testade detta i helgen, med marinaden och allt och jag måste säga att det blev riktigt lyckat. Inhandlade en stektermomteter (trådlös digital ) och det blev som sagt riktigt bra. Så tack för tipset.
Tar ca 30 min.
Glacering / Marinad
2 msk oystersås
1 msk soyasås
1 msk honung
2 klyftor pressad vitlök
2 msk olja, raps
1 msk sambel oelek
Om du nu envisas med att köra den på 200 grader, ta den hellre när den ligger på 64-65, den kommer fortsätta tillagas när du tar ut den, rätt rejält.
Låg temp under längre tid; mindre vätskeförlust, den går inte vidare (tillagas ) i samma utsträckning när du tar ut den, och helt enkelt ett bättre resultat.
Testade detta i helgen, med marinaden och allt och jag måste säga att det blev riktigt lyckat. Inhandlade en stektermomteter (trådlös digital ) och det blev som sagt riktigt bra. Så tack för tipset.
KUL !
Marinaden / Glacen har jag snott från matprogrammet Landgång.
Han skeppskocken German använde den som glace på revben, jag har postat bild på mina revben tidigare.
Men visst blir det kanongott med det som marinad på fläskfile.
Jo, och framförallt blir den saftigare och helt enkelt godare i ugnen än i stekpannan/grillen. Och stektermometer förstår jag inte riktigt hur jag klarat mig utan tidigare.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!