Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-31, 14:07
  #1
Medlem
davheis avatar
Apropå artikeln nedan:

http://www.eso.org/public/outreach/p.../pr-27-09.html

Betelgeuse ligger cirka 650 ljusar fran jorden, ett stenkast i sammanhanget. Som jamforelse var bland de senast observerade supernovorna Cassiopeia A pa 1600-talet som befann sig ca 11 000 ljusar bort.

Gammablixten som uppstar vid supernovor borde rimligen vara ett hot mot livet pa jorden, men jag har fatt forklarat for mig att pga stjarnans rotationsaxel ar vand bort fran jorden kommer blixten inte paverka livet pa jorden namnvart. Den storsta effekten tanker jag mig ar endast estetisk och da kommer fragan hur detta egentligen skulle se ut fran jorden?

Stjarnan kommer ju bli dramatiskt ljusstarkare, men hur mycket? Kommer den vara synlig pa dagen som venus ungefar eller blir det motsvarande en andra sol pa himlen som kastar skuggor? Blev nyfiken pa detta nar jag laste artikeln.
__________________
Senast redigerad av davhei 2009-07-31 kl. 14:09.
Citera
2009-07-31, 14:34
  #2
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davhei
Apropå artikeln nedan:

http://www.eso.org/public/outreach/p.../pr-27-09.html

Betelgeuse ligger cirka 650 ljusar fran jorden, ett stenkast i sammanhanget. Som jamforelse var bland de senast observerade supernovorna Cassiopeia A pa 1600-talet som befann sig ca 11 000 ljusar bort.

Gammablixten som uppstar vid supernovor borde rimligen vara ett hot mot livet pa jorden, men jag har fatt forklarat for mig att pga stjarnans rotationsaxel ar vand bort fran jorden kommer blixten inte paverka livet pa jorden namnvart. Den storsta effekten tanker jag mig ar endast estetisk och da kommer fragan hur detta egentligen skulle se ut fran jorden?

Stjarnan kommer ju bli dramatiskt ljusstarkare, men hur mycket? Kommer den vara synlig pa dagen som venus ungefar eller blir det motsvarande en andra sol pa himlen som kastar skuggor? Blev nyfiken pa detta nar jag laste artikeln.

Tvivlar på att det skulle bli som en "andra sol". Men det står ju att den skulle ge mer ljusavkastning än månen, så den lär väl synas som en abnorm stjärna ungefär i ett par veckor.
Dock är det inte så sannolikt att detta skulle ske under vår livstid.
Citera
2009-07-31, 14:43
  #3
Medlem
davheis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Tvivlar på att det skulle bli som en "andra sol". Men det står ju att den skulle ge mer ljusavkastning än månen, så den lär väl synas som en abnorm stjärna ungefär i ett par veckor.
Dock är det inte så sannolikt att detta skulle ske under vår livstid.

En ljusavkastning jamforbar med manens koncentrerad till en prick pa himlen borde ge en javligt stark stjarna. Fullmanen kan ju ge skuggor pa natten sa nagot motsvarande fran en stjarna vore dramatiskt.
Citera
2009-07-31, 17:58
  #4
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davhei
En ljusavkastning jamforbar med manens koncentrerad till en prick pa himlen borde ge en javligt stark stjarna. Fullmanen kan ju ge skuggor pa natten sa nagot motsvarande fran en stjarna vore dramatiskt.
Ja, så det är bara att hoppas att vi lever så länge att vi får se det!
Citera
2009-07-31, 18:02
  #5
Medlem
evolutes avatar
It is possible that Betelgeuse will become a supernova, [4][23] which will be the brightest ever recorded, outshining the Moon in the night sky.[23] Considering its size and age of 8.5 million years, old for its size class, it may explode within the next thousand years.[23] Since its rotational axis is not toward the Earth and also because of its 640 light year distance,[23] Betelgeuse's supernova will not cause a gamma ray burst in the direction of Earth large enough to damage its ecosystem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Betelgeuse
Citera
2009-07-31, 20:18
  #6
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Ja, så det är bara att hoppas att vi lever så länge att vi får se det!

Ska förmodligen ske "inom de närmaste årtusendet".. ta efter Li Ching-Yuen så har du nästan godtycklig chans
Citera
2009-08-01, 01:02
  #7
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Om en supernova skulle bildas inom 100 - 200 ljusår från jorden kan detta innebära jordens undergång. Nu finns det dock inga tecken på att någon av stjärnorna inom det området är på väg att bli en supernova på länge.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Supernova

Men 650 ljusår bort är väl lite längre än att det skulle utplåna jorden.
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2009-08-01 kl. 01:20.
Citera
2009-08-01, 01:06
  #8
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Ska förmodligen ske "inom de närmaste årtusendet".. ta efter Li Ching-Yuen så har du nästan godtycklig chans

Med tanke på att Betelgeuse har minskat i radie med 15% de senaste 15 åren, och med tanke på att radieminskningen ser i stort sett kvadratisk ut i tiden så skulle jag inte försumma chansen att detta händer inom vår livstid. Kanske redan inom 40år (om jag inte räknat fel).

EDIT: (En rättning, jag hade räknat fel, glömde ta bort 15 år som redan gått. Inom 25 år således). Fyller också på med en länk: http://backreaction.blogspot.com/200...etelgeuse.html

Sen kan det också vara värt att tänka på att Betelgeuse är den enda stjärna som kan avbildas, om inte som en disk, så åtminstone något större än Airy-disken i de bästa teleskopen på jorden vilket gör att vi kan betrakta den som den enda stjärna som i princip kan lösas upp optisk. Det gör den lite speciell så till vida att den osäkra avståndsbestämningen till Betelgeuse blir något irrelevant ur supernovasynpunkt. Ju längre bort vi placerar den, desto större blir stjärnan enligt gängse uppskattningar.

Också, om Svensmarks teorier för molnbildning är riktiga så kan det vara intressant att tänka på vad Betelgeuse kan göra åt klimatet här på jorden.
__________________
Senast redigerad av sheridan 2009-08-01 kl. 01:15.
Citera
2009-08-01, 02:01
  #9
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Supernova

Men 650 ljusår bort är väl lite längre än att det skulle utplåna jorden.

Skulle gammablixten peka mot jorden är det mycket möjligt att den skulle göra det.
Citera
2009-08-01, 13:17
  #10
Medlem
det tar ju iaf 650 år tills vi får se spektaklet efter det exploderat.
Citera
2009-08-01, 13:53
  #11
Medlem
Umbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
det tar ju iaf 650 år tills vi får se spektaklet efter det exploderat.
Ja, men det finns ju inget som säger att den inte redan har exploderat för en 600 år sedan heller...
Citera
2009-08-01, 14:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umbra
Ja, men det finns ju inget som säger att den inte redan har exploderat för en 600 år sedan heller...

jag har iaf inte hört nån smäll
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback