2009-07-31, 09:34
Medlem
Har en fundering... har precis skaffat ett nytt kreditkort med bonuspoängsprogram (Citibanks travelpass).

Om jag gör en betalning på 50.000 kr får jag ca 21.000 i poäng vilket ger mig en flygresa inom Europa och lite till.

Jag skulle ju kunna ifrån mitt eget företag skicka ut en faktura till mig själv på 50.000 varje månad som jag sedan återför till mig själv efteråt och bokför som felbetalning eller liknande.

Var och hur tjänar Citibank pengar på transaktionen och var brister min tankegång, eller ska jag ut och resa?

/DW
Citera
2009-07-31, 09:59
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter Ward
Har en fundering... har precis skaffat ett nytt kreditkort med bonuspoängsprogram (Citibanks travelpass).

Om jag gör en betalning på 50.000 kr får jag ca 21.000 i poäng vilket ger mig en flygresa inom Europa och lite till.

Jag skulle ju kunna ifrån mitt eget företag skicka ut en faktura till mig själv på 50.000 varje månad som jag sedan återför till mig själv efteråt och bokför som felbetalning eller liknande.

Var och hur tjänar Citibank pengar på transaktionen och var brister min tankegång, eller ska jag ut och resa?

/DW

Om du nu i ditt bolag kan ta emot kreditkortsbetalningar så borde du ju kunna ta fram exakt hur många procent betalningen kostar. Skulle väl gissa att kortföretaget tar runt 3-5% nånting? Det blir ju runt 1500-2500 vilket en europaresa kostar ungefär.
Citera
2009-07-31, 10:11
Medlem
1,65%/överföring (En del tar mer.) brukar vara standard vilket blir 3,3% av 50 000kr=1650kr/gång.

Får du en flygresa/överföring så kan det ev gå jämnt upp antar jag
Citera
2009-07-31, 12:08
Medlem
Du får inte som ägare av företaget använda egna kort för inlösen av betalningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in