Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-29, 18:36
  #1
Medlem
imnottheres avatar
Jag har sökt runt "lite" men hittar inga direkta svar på det jag undrar, så...
Har seriöst funderat på att ligga still i några veckor enbart för att bryta ner muskler, men det känns inte helt genomförbart av diverse anledningar. Har dessutom inte tillräckligt mycket självdisciplin för att fasta under långa perioder så allt skulle ju sluta med att jag la på mig massa fett, och jag har ju trots allt hellre muskler än fett.
Alltså: jag tycker om att springa och vill gärna göra det men alltså utan att få större benmuskler, (helst vill jag som sagt att de ska bli lite mindre). Går det? Hur ska jag springa (distans, tempo osv) i sånna fall? Hur ska jag äta, allmänt och i samband med träningen?

Är tjej, 1.75 m, väger drygt sextio kilo.
Citera
2009-07-29, 18:38
  #2
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Jogga långa distanser.
Citera
2009-07-29, 19:12
  #3
Medlem
imnottheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Jogga långa distanser.

Vad är en lång distans då? Det är ju ganska subjektivt. Jag brukar springa i en timme = ~10 - 13 km för mig. Känns som att det enbart bygger muskler. Vad händer om jag springer två mil istället?
Nu kom jag på en till sak: hur ofta borde jag springa? Har för mig att själva löpningen bryter ner musklerna, sen under vilan byggs de upp igen. Har jag helt fel här?
Citera
2009-07-29, 19:18
  #4
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imnotthere
Vad händer om jag springer två mil istället?
Antagligen påverkar du aminosyrebalansen relativt över tiden mindre än om du springer tex 10km, dvs du har lägre potential till stor muskelmassa och lägre hastighet i ökning av muskelmassa.

Styrketräning har högst potential till stor muskelmassa och snabbast hastighet.

Citat:
Ursprungligen postat av imnotthere
Nu kom jag på en till sak: hur ofta borde jag springa? Har för mig att själva löpningen bryter ner musklerna, sen under vilan byggs de upp igen. Har jag helt fel här?
Det är helt rätt. Varannan dag låter väl okey kanske. Varför vill du springa för att bygga muskler?

Gör knäböj, benpress, vadpress, lårcurl och spring en gång i veckan istället om du nu är ute efter att bygga muskler.
Citera
2009-07-29, 19:20
  #5
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imnotthere
Vad är en lång distans då? Det är ju ganska subjektivt. Jag brukar springa i en timme = ~10 - 13 km för mig. Känns som att det enbart bygger muskler. Vad händer om jag springer två mil istället?
Nu kom jag på en till sak: hur ofta borde jag springa? Har för mig att själva löpningen bryter ner musklerna, sen under vilan byggs de upp igen. Har jag helt fel här?

Ju längre desto bättre, jämför maratonlöpare med 60m sprinters. Du får såklart anpassa träningen och distanser efter vad du själv klarar av.
Citera
2009-07-29, 19:22
  #6
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Varför vill du springa för att bygga muskler?
Tvärtom...
Citera
2009-07-29, 19:26
  #7
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Tvärtom...
Det lät ju lite så på henne eftersom det är hennes main concern. Som sagt jag kanske feltolkade henne.

I övrigt så tycker jag också, desto längre du springer, desto bättre. Om du skall löpa mycket så gäller det fan att käka en jävla massa kolhydrater i vilket fall och löp hellre långsammare men längre.

Själv föredrar jag att löpa omkring 2 timmar, det brukar ta mig nästan 2 mil framåt. Nu när jag inte käkar kolhydrater så löper jag inte heller, såklart.
__________________
Senast redigerad av BengtZz 2009-07-29 kl. 19:32. Anledning: Nä nä det vart inget fel alls, jag bara ville edita lite för att det är kul. Inget fel här inte.
Citera
2009-07-29, 19:30
  #8
Medlem
L_a_z_e_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Det lät ju lite så på honom eftersom det är hans main concern. Som sagt jag kanske feltolkade honom.

I övrigt så tycker jag också, desto längre du springer, desto bättre. Om du skall löpa mycket så gäller det fan att käka en jävla massa kolhydrater i vilket fall och löp hellre långsammare men längre.

Själv föredrar jag att löpa omkring 2 timmar, det brukar ta mig nästan 2 mil framåt. Nu när jag inte käkar kolhydrater så löper jag inte heller, såklart.

Blev det fel igen där BengtZz, är en hona som behöver hjälp
Citera
2009-07-29, 19:31
  #9
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L_a_z_e_r
Blev det fel igen där BengtZz, är en hona som behöver hjälp


Helvete va fail jag är
Citera
2009-07-29, 19:32
  #10
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L_a_z_e_r
Blev det fel igen där BengtZz, är en hona som behöver hjälp
öö jag menar, skulle bara testa dig och se i fall du hängde med i matchen!!1!11!!!
Citera
2009-07-29, 19:34
  #11
Medlem
L_a_z_e_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
öö jag menar, skulle bara testa dig och se i fall du hängde med i matchen!!1!11!!!

Aha vilken tur att jag är på tårna!
Citera
2009-07-29, 19:36
  #12
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L_a_z_e_r
Aha vilken tur att jag är på tårna!
Jaaa <;P
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback