Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-29, 15:54
  #1
Medlem
Tjena!

Har under ett antal år hållt på med fotboll och jag älskar verkligen den sporten.
Det enda som hindrar mig från att bli en bättre spelare är dock att jag inte har någon motivation till att gå ut en vanlig dag efter skolan och börja springa.

Jag har förövrigt en ganska bra kondition, en av de bästa i truppen iaf men viljan är inte på topp.
Har även under några säsonger varit en av de snabbaste i truppen, men under den senaste säsongen har jag känt att jag har trappat ner rejält, dels för att jag har gått från pojklag till seniorlag. (Jag är 18 år, spelade i P16 lag men blev uppflyttad till seniorlaget förra säsongen).

Så alla råd om hur jag ska bli motiverad till att börja springa uppskattas!
Är verkligen i behov av detta då jag vill ta en plats i A-truppen, men som sagt så får jag inte in löpningen i skallen.
Citera
2009-07-29, 16:05
  #2
Medlem
maddawgs avatar
Musik, och då menar vi inte trall pop. sök jäger 90, feindflug och liknande på youtube. Sen fyller du Mp3n, maxar volymen sen ut och döna!
Sen är det viktigt med bra kläder och kost. Sen få du inte glömma att variera lite vart du springer. Terräng är alltid roligt men riktigt urban löpning är också kul. Springa på bänkar, trappor, murar, tak etc.. Ut o kötta
Citera
2009-07-29, 16:26
  #3
Medlem
fMEISTERs avatar
Är också fotbolls spelare och hade liknande problem fram tills ja läste runt här på flashback och började träna såhär på min fritid.

Kör 3 dagar i veckan

Dag 1 - snabba intervaller (trappor typ) - Bra för snabbhet!
Dag 2 - Långa intervaller (Långa uppförsbackar, eller varv runt kvarter) - Bra för att öka tolerans mot mjölksyra!
Dag 3 - Spring längre sträcka 6-7 km i valfritt tempo (beroende på fotbolls nivå) Jag brukar själv köra 3 km I högt tempo - vila - högt tempo 3 km till.

Och på tal på din motivation, kör varierande och tänk alltid hur mycket bättre du blir när du tränar! Få målet att bli en bättre fotbollsspelare motivera dig, om du verkligen vill det kommer du att lyckas!
__________________
Senast redigerad av fMEISTER 2009-07-29 kl. 16:29.
Citera
2009-07-29, 16:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maddawg
Musik, och då menar vi inte trall pop. sök jäger 90, feindflug och liknande på youtube. Sen fyller du Mp3n, maxar volymen sen ut och döna!
Sen är det viktigt med bra kläder och kost. Sen få du inte glömma att variera lite vart du springer. Terräng är alltid roligt men riktigt urban löpning är också kul. Springa på bänkar, trappor, murar, tak etc.. Ut o kötta
De gångerna jag springer så springer jag med musik. Men det jag söker är att jag ens tar mig ut och BÖRJAR springa. Blir lätt att jag "skjuter upp" det tills nästa dag och fortsätter så ett tag.

Citat:
Ursprungligen postat av fMEISTER
Är också fotbolls spelare och hade liknande problem fram tills ja läste runt här på flashback och började träna såhär på min fritid.

Kör 3 dagar i veckan

Dag 1 - snabba intervaller (trappor typ) - Bra för snabbhet!
Dag 2 - Långa intervaller (Långa uppförsbackar, eller varv runt kvarter) - Bra för att öka tolerans mot mjölksyra!
Dag 3 - Spring längre sträcka 6-7 km i valfritt tempo (beroende på fotbolls nivå) Jag brukar själv köra 3 km I högt tempo - vila - högt tempo 3 km till.
Vad var det som fick dig att börja löpa?
Kör du dessa 3 dagar i sträck eller utspritt i veckan?
Vilken nivå använder du det schemat till, och hur pass bra funkar de passen till förhållande med den nivån du spelar?
Citera
2009-07-29, 16:50
  #5
Medlem
apintofstellas avatar
Finns redan mangder med tradar om motivation. Maste vi vekligen ga igenom detta igen? Saker som ger motivation ar alltid bra men... tror inte det ar nagon skillnad att fa motivation vilken traning man an ska utfora.
Citera
2009-07-29, 16:53
  #6
Medlem
Methones avatar
Få ett starkare hjärta, allmänt bättre välbefinnande och bättre kondition.
Citera
2009-07-29, 17:06
  #7
Medlem
Det ända som hindrar dig från att bli en bättre spelare är att du springer för lite och du kan inte ta dig ut och springa?

Nöj dig med att spela i korpen då eller ta en funderare på vad du verkligen vill.
Citera
2009-07-29, 18:04
  #8
Medlem
fMEISTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodah
Vad var det som fick dig att börja löpa?
Kör du dessa 3 dagar i sträck eller utspritt i veckan?
Vilken nivå använder du det schemat till, och hur pass bra funkar de passen till förhållande med den nivån du spelar?

Jag började löpa för att min tränare hade ett samtal med mig och berättade att jag hade stor potential i mitt fotbolls spelande, men att de va min fysik som behövde slipas!

Ja kör 1 dagars vila emellan, men spring mer vet ja! Akta dig bara för benhinnorna ha bra skor, detta problem råkade jag utför när ja tränade hårt, men gick över tämligen snabbt som tur va.

Detta schema körde jag när månaderna mellan höst-säsongen och försäsongen (som jag tränade med laget såklart). Resultaten jag fick va att dom första månaderna va inga problem, försäsongen gick bra, fortfarande jobbigt med hårda pass.

spelar på Div 4 senior nivå är 19 år, är trots allt seniorfotboll och ja sätter Div 4 fotboll (fysiskt sett) högre än all annan Junior fotboll man kan spela.

Tror dock ditt problem ligger mer i att hitta tempot i senior fotboll. Men vet ju inte vilken nivå du spelar på eller position för den delen, själv är jag innermittfältare.
Citera
2009-07-29, 18:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fMEISTER
Jag började löpa för att min tränare hade ett samtal med mig och berättade att jag hade stor potential i mitt fotbolls spelande, men att de va min fysik som behövde slipas!

Ja kör 1 dagars vila emellan, men spring mer vet ja! Akta dig bara för benhinnorna ha bra skor, detta problem råkade jag utför när ja tränade hårt, men gick över tämligen snabbt som tur va.

Detta schema körde jag när månaderna mellan höst-säsongen och försäsongen (som jag tränade med laget såklart). Resultaten jag fick va att dom första månaderna va inga problem, försäsongen gick bra, fortfarande jobbigt med hårda pass.

spelar på Div 4 senior nivå är 19 år, är trots allt seniorfotboll och ja sätter Div 4 fotboll (fysiskt sett) högre än all annan Junior fotboll man kan spela.

Tror dock ditt problem ligger mer i att hitta tempot i senior fotboll. Men vet ju inte vilken nivå du spelar på eller position för den delen, själv är jag innermittfältare.

Spelar vänstermittfältare och försöker få en plats i startelvan på Div. 4 elit, men som sagt så är jag fortfarande kvar i utvecklingslagets serie B.
Men det blir att försöka jobba mig framåt med tiden och se hur det går!

Som sagt har jag inte spelat seniorfotboll så värst länge, och jag kommer ofta i fel utgångsposition och gör väldigt onödiga löpningar vilket tröttar ut mig rejält.
Men med tiden kommer jag att komma in i det och bekanta mig med spelet!
Citera
2009-07-29, 19:06
  #10
Medlem
nazipoliss avatar
motivera dig med annat!
badminton eller simma någon dag i veckan, växla av då och då så kommer nog motivationen förr eller senare då du ser resultat.
Citera
2009-07-29, 19:07
  #11
Medlem
BengtZzs avatar
Då vill du helt enkelt inte tillräckligt mycket.

Vill man så kan man, vill man inte så kan man inte.
Citera
2009-07-29, 20:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Då vill du helt enkelt inte tillräckligt mycket.

Vill man så kan man, vill man inte så kan man inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback