Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 14:17
  #18709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Jo. Men du har blandat ihop orsak och verkan.

Ok, då vill jag gärna bli "upplyst" om vilken som är den rätta relationen orsak/verkan.

Men, min stora förväntan här i tråden är ju annars att få veta varför principen om rörelsemängdens bevarande inte fungerar i vacuum!
Det ser jag verkligen fram emot!

/T
Citera
2017-12-07, 14:22
  #18710
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Eftersom kulan dras mot pipan med friktion så blir det väl alltid rekyl oavsett om man är i vacuum eller luft?


Jösses. Vad är det för fel på er idioter?
Kraften som uppstår i geväret pga friktionen är riktad i kulans riktning, dvs den motverkar rekylen.

Det behövs en kraft för att accelerera kulan (Newtons 2:a).
Den kraften skapar en motriktad reaktionskraft (Newtons 3:e)
Reaktionskraften ger upphov till en acceleration av geväret (rekylen).

Rekyl har självklart ingenting med friktion att göra utan den är en konsekvens av Newtons rörelselagar och rörelsemängdens bevarande.

Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Jag vet inte riktigt vart ni vill komma.
Friktionen mellan kulan och pipan drar pipan bakåt.

Nej, friktionen drar pipan framåt.
Gå om grundskolan. Läs på om krafter och Newtons rörelselagar. Tänk. Tänk lite till.
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-12-07 kl. 14:29.
Citera
2017-12-07, 18:54
  #18711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Eftersom kulan dras mot pipan med friktion så blir det väl alltid rekyl oavsett om man är i vacuum eller luft?

Så skjuter man med underkaliber så blir det rekylfritt oavsett man är i vaccum eller i luft?

Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Jag förstår verkligen inte vad ni menar.

Det har vi allt märkt.

Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Vad tror ni får ett flygplan att lyfta?
Bernoullis lag?
Nej! Det är friktionen mellan vingarna och luften som trycker luften nedåt/bakåt.

Så det är mer friktion på släta ned- och baksidan av vingen än fram och den-bulliga-överdelen av vingen? Jag hade allt gissat på tvärtom. Jag antar att du har någon mer konkret förklar hur detta fenommen uppstår.
Citera
2017-12-12, 07:19
  #18712
Medlem
SnakePlissskens avatar
Trump har skrivit på ordern att NASA ska återvända till månen, bygga någon form av bas och sedan sikta mot mars:
Trump signed the order directing NASA 'to lead an innovative space exploration program to send American astronauts back to the Moon, and eventually Mars,' according White House spokesman Hogan Gidley.

Det blir väl spännande om det blir av - då kommer förnekarna få en massa nya fakta och bevis att förneka och hitta på bortförklaringar om....

https://www.space.com/39050-trump-di...s-to-moon.html
http://edition.cnn.com/2017/12/11/po...oon/index.html
Citera
2017-12-12, 07:56
  #18713
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Trump har skrivit på ordern att NASA ska återvända till månen, bygga någon form av bas och sedan sikta mot mars:
Trump signed the order directing NASA 'to lead an innovative space exploration program to send American astronauts back to the Moon, and eventually Mars,' according White House spokesman Hogan Gidley.

Det blir väl spännande om det blir av - då kommer förnekarna få en massa nya fakta och bevis att förneka och hitta på bortförklaringar om....

https://www.space.com/39050-trump-di...s-to-moon.html
http://edition.cnn.com/2017/12/11/po...oon/index.html
Det kanske blir enklare än vi tror. Var ska NASA få pengar från när samma skämt till president skär ner skatteuttaget?

Som en parantes så blev jag lite besviken på Buzz Aldrin för att han ställde upp bakom Trump. Det trodde jag inte om honom.
Citera
2017-12-13, 00:38
  #18714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det kanske blir enklare än vi tror. Var ska NASA få pengar från när samma skämt till president skär ner skatteuttaget?

Som en parantes så blev jag lite besviken på Buzz Aldrin för att han ställde upp bakom Trump. Det trodde jag inte om honom.

Eftersom det är Trump blir väl NASA tvingade att dirigera om den budget de redan har, dvs lägga ner klimatforskning och annat som knäppgökarna ogillar...
Citera
2017-12-13, 15:50
  #18715
Medlem
Arthur Dents avatar
Angående mänsklighetens återbesök på månen så diskuteras detta i en annan tråd i avdelningen Astronomi och rymdfart och där påpekade någon att teknologin kring Apollo-projektet gått förlorad, det postades också en länk där det framgick att dokument, ritningar och originalinspelningar av både ljud och bild gått förlorade. Hur mycket av detta stämmer egentligen?
Citera
2017-12-13, 21:10
  #18716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Angående mänsklighetens återbesök på månen så diskuteras detta i en annan tråd i avdelningen Astronomi och rymdfart och där påpekade någon att teknologin kring Apollo-projektet gått förlorad, det postades också en länk där det framgick att dokument, ritningar och originalinspelningar av både ljud och bild gått förlorade. Hur mycket av detta stämmer egentligen?

Min gissning är..ingenting.

Anledningen ?...Vi har aldrig varit på månen.
Citera
2017-12-27, 08:35
  #18717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Så raketer fungerar trots allt i vacuum enligt dig!

Din idiot-teori fungerar inte ens på dina egenhändigt uppställda idiot-villkor.
Raketavgaserna skulle nämligen "verka" på avgaser som tidigare utsläppts, för du menar väl inte att någon form av tryckutjämning sker ögonblickligen i hela Universum så fort ny materia tillförs?

Back to the drawingbord knäppskalle!

Så du kan kalla folk för idioter!??! Samt i samma inlägg skriver du " hela Universum så fort ny materia tillförs?" Säg mig clownen , var kommer denna "nya" "materia" ifrån?
Citera
2017-12-27, 09:25
  #18718
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Jag vet inte riktigt vart ni vill komma.
Friktionen mellan kulan och pipan drar pipan bakåt.

Man blir paff! Du förstår uppenbarligen inte den mest grundläggande fysiken. Är du inte medveten om det? Om dina egna kunskapsbrister? Är det så att du går omkring och tror att du förstår fysik och ifrågasätter månlandningen baserat på idiotpåståenden som det ovan?
Citera
2017-12-27, 12:45
  #18719
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-aao-flash
Så du kan kalla folk för idioter!??! Samt i samma inlägg skriver du " hela Universum så fort ny materia tillförs?" Säg mig clownen , var kommer denna "nya" "materia" ifrån?


Materia som tidigare inte befann sig i vacuum tillförs till rymdens vacuum och försvinner sedan på ett magiskt sätt enligt patrixx idiotmodell. Vad i detta resonemang är det du inte förstår?

Att inte förstå är dock helt i sin ordning, jag kan utan att skämmas erkänna att jag aldrig förstått ett enda av dina märkliga inlägg.
Citera
2017-12-27, 15:13
  #18720
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Materia som tidigare inte befann sig i vacuum tillförs till rymdens vacuum och försvinner sedan på ett magiskt sätt enligt patrixx idiotmodell. Vad i detta resonemang är det du inte förstår?

Mmm, du vet vad ett vakuum är hoppas jag? Ett område fritt från molekyler. Och det betyder förstår du att om du släpper ut molekyler/gas i ett vakuum så har dom ingenting att reagera mot. Det betyder inte att något försvinner (förutom förutsättningarna för att månlandningarna skulle ha ägt rum förståss)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback