Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-11-18, 18:34
  #121
Medlem
Peculiars avatar
Förresten, finns det någon karta över landningsplatsen som visar höjdskillnader?
Citera
2003-11-18, 19:31
  #122
Avstängd
Fireflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb_2000
För övrigt tycker jag inte att denna tråd borde ligga på revisionism. Den är intressant, men hör inte hemma här då revisionism oftast förknippas med förintelseförnekarna...

Håller absolut med!
:-)
Citera
2003-11-18, 19:34
  #123
Avstängd
Fireflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peculiar
Själv är jag väldigt trött på människor som kastar ur sig saker innan de ens läst inläggen i en tråd. Hur stark en ljuskälla än är blir det aldrig dubbla skuggor. Testa själv om du inte tror mig! Och NASA tog inte med sig några strålkastare till månen. Länka gärna till bilderna med strålkastare! Det, min vän, skulle verkligen bevisa att NASA ljugit om månfärden.

Edit: Fan vad den här tråden åker omkring mellan olika avdelningar. Först media, sedan övrigt och nu revisionism. Är vi riktigt duktiga kanske den snart hamnar i bondage-forumet.

Tyvärr -orkar inte hitta de berömda spotlight-bilderna men en av dem visar två föremål ( 1 stor sten + 1 astronaut) som kastar skuggor åt helt olika håll á la klockans visare kl.15.00.

Men ett par av bilderna visades ju t o m i programmet!

Och det här att de inte tog med sig strålkastare- är du 100 % säker på det?
Tycker mig ha sett en jevvla massa strålkastare på själva månlandaren...

men jag kan ju ha fel...
Citera
2003-11-18, 21:36
  #124
Medlem
Peculiars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Tyvärr -orkar inte hitta de berömda spotlight-bilderna men en av dem visar två föremål ( 1 stor sten + 1 astronaut) som kastar skuggor åt helt olika håll á la klockans visare kl.15.00.

Men ett par av bilderna visades ju t o m i programmet!

Och det här att de inte tog med sig strålkastare- är du 100 % säker på det?
Tycker mig ha sett en jevvla massa strålkastare på själva månlandaren...

men jag kan ju ha fel...

Det var visserligen ett tag sedan jag såg "dokumentären", men jag vill minnas att man använde scener ur en gammal film som handlade om att USA fejkade en landning på mars. Jag tror det var Capricorn One.

Jag är inte säker på något. Men du är den enda jag känner till som påstått att strålkastare togs med.
Citera
2003-11-18, 22:59
  #125
Medlem
För alla som undrar, om "dokumentären".:

http://www.ufo.se/fakta/artiklar/moon.shtml

Å här är förra gången Chockad pratade om månlandningen här i Rev-forumet:

http://www2.flashback.info/scandinav...ad.php?t=80170


/KT
Citera
2003-11-19, 02:11
  #126
Medlem
mb_2000s avatar
Mannen har ju rätt. Inte en levande själ har passerat Van Allen bältet på 30 år. Detta är ju i sig inte något bevis för att det inte hände tidigare. Fast revisionisterna har ju liknande snygga argument hela tiden. Här är ytterligare en bunt konspirationsteorier man kan bilda från liknande argument:

Konspiration:
Mordet på Olof Palme har inte hänt.

Bevis:
Ingen har mördat en svensk stadsminister de senaste 15 åren.
Man kan inte leta upp ett "opartiskt" vittne. (dvs. att Olof Palme själv, någon som är släkt med Palme eller någon som redan blivit förhörd är att betrakta som partisk, eller medkonspiratör)

Konspiration:
Man släppte aldrig atombomberna över Hiroshima eller Nagasaki.

Bevis:
Ingen har släppt en atombomb över någon stad de senaste 55 åren.
Strålskadade från städerna är att betrakta som deltagare i konspirationen som försöker skinna olika stater på skadeståndspengar. De kan lika gärna ha blivit strålskadade någon annan stans.

Jag tror inte jag behöver fortsätta...

*edit* Förtydligade parantesen efter partiskheten
Citera
2003-11-19, 03:01
  #127
Medlem
mb_2000s avatar
Nu hittade jag dessutom beräkningarna till varför man inte kan se landaren eller rovern eller flaggorna vid landningsplatserna.

Håller de flesta med mig om att Hubble är det bästa teleskopet vi har? Då kör vi!

Citat:
Size of Lunar Module. Let's be really generous and say 10m square.
Distance between Hubble and Moon. About 350, 000km.
This works out as an visual angle of (10m)/(3.5 x 10^8m) * (180/PI) = 1.6 x 10^-6 degrees = 6 milliarcseconds.
The WFPC2 'telescope' on Hubble has the following resolution: 800x800 pixels of a 35 arcseconds field of view with a pixel scale of 46 milliarcseconds. Actually resolution in practice is a little below this.

Man kan se det så här också:

Citat:
The wavelength of visible light is around 550x10^-9m (i.e. very very small).
The diameter of Hubble's mirror is 2.4m.
Highest ever physically possible resolution = 1.4 x 550 x 10^-9 /2.4 m = 3.2 x 10^-7 radians
At a distance of 350,000km this works out as about 124 metres. As Ed says, roughly the size of a football field.

Två enkla förklaringar till varför man inte kan se landaren innan man faktiskt flyger till månen igen.

Edit:

Hubble är fan inte bäst... Hittade följande...

Citat:
The current largest ground based telescope is the 10 metre Keck, far bigger than the HST and therefore has a far better resolution of 0.012. But this is a theoretical limit that cannot be achieved through an atmosphere, so the HST, being in the vacuum of space, is still number one.

Där ser man... Å jag som aldrig har fel
Citera
2003-11-19, 19:01
  #128
Medlem
Här har vi det gamla vanliga problemet igen, chockads konspirationstrådar förs över till revforat där de inte hör hemma. Vilket skithål till moderator har fört över dom hit? Det kan väl inte vara securion? För han är väl inte kvar?
Och vilket skithål till moderator är det som låter trådarna vara kvar, utan att protestera, är det du Tim? Du får göra ett stopp här, för annars får vi hit allt möjligt konspiratorisk skit. Och visst, revisionism inbegriper en del konspirationsteori, men i ett speciellt ämne: förintelsen.

Övriga konspirationstrådar bör stanna kvar i de fora där de initierats, som tur är känner chockad sig inte hemma här bland oss revisionister, för såvitt jag vet, har han aldrig startat en tråd här.
Än en gång, vilket skithål till moderator har haft den fräckheten att föra över chockads konspirationer hit?
Och Tim, flytta tillbaka tråden där den kom ifrån.
Citera
2003-11-19, 19:38
  #129
Medlem
agitators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sten
Här har vi det gamla vanliga problemet igen, chockads konspirationstrådar förs över till revforat där de inte hör hemma. Vilket skithål till moderator har fört över dom hit? Det kan väl inte vara securion? För han är väl inte kvar?
Och vilket skithål till moderator är det som låter trådarna vara kvar, utan att protestera, är det du Tim? Du får göra ett stopp här, för annars får vi hit allt möjligt konspiratorisk skit. Och visst, revisionism inbegriper en del konspirationsteori, men i ett speciellt ämne: förintelsen.

Övriga konspirationstrådar bör stanna kvar i de fora där de initierats, som tur är känner chockad sig inte hemma här bland oss revisionister, för såvitt jag vet, har han aldrig startat en tråd här.
Än en gång, vilket skithål till moderator har haft den fräckheten att föra över chockads konspirationer hit?
Och Tim, flytta tillbaka tråden där den kom ifrån.

det finns en uppsjö av trådar som handlar om problematiken med konspirationsteorier i revisionsforat, läs dem och diskutera detta där. För övrigt är revisionism inte något som enbart har med förintelsen att göra.

SAOL säger:
re,vis,ion,ism s. -en riktning som utmärkes
av förändring t.ex. av ett politiskt program

intressant kan också vara att söka på detta ord på http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ då man kan få fram vad ordet stammar ifrån och hur det har fått sin betydelse.
Citera
2003-11-20, 13:54
  #130
Medlem
Pat Boones avatar
Ändrat
Citera
2003-11-20, 16:22
  #131
Medlem
SethGeckos avatar
allvarligt talat, jag är ledsen om jag kallat Chockad för mongo och andra otrevligheter. Schizophreni/Förföljelsemani är allvarliga saker och inget att skämta om. Jag har själv en farbror som lider av det senare, dock inte i samma konspiratoriska form som allas vår Chockad.

Jag är lite nyfiken på om Rysslands månfärder och rymdresor också är fejkade. Chockad?
Citera
2003-11-20, 19:41
  #132
Medlem
sten.bs avatar
Jag måste upprepa ett tidigare inlägg:

För att komma till månen måste vi passera Van Allen-bältet och i en film som gick på 5-an för ett par år sen uttalade en av de ledande för sovjets rymdprogram på frågan varför inte sovjet som vid tiden var ledande inom raketteknik gjorde ett försök att skicka människor till månen att det krävs 2 meter bly runt människan för att överleva en genomfart av Van Allen.
Det var synd att inte jänkarna kunde låna ut sina otroliga dräkter vid upprensningen efter Chernobyl.
Vill du veta mer om Van Allen-bältet (vilket egentligen är två magnetiska fält) läs följande sida:


http://www-istp.gsfc.nasa.gov/Education/wradbelt.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback