Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-12-04, 21:42
  #1
Medlem
Vid liljeholmen kan man ta en bergbana upp så man kommer till Nybohov. Om man följer gatan till höger så kommer man till slut till vad som liknar ett mindre fort. Om man tittar på lantmateriet.se (älskar den sajten) så verkar det vara två huvudbyggnader med en passage emellan. Huvudingången till denna passage är ett STORT tegeltorn som det står 1903 på. Det går utan problem att ta sig in genom stängsel men sen kommer man inte längre. Har iofs inte testat. För att trivialisera mig själv så sitter det faktiskt ett "Stockholms Vatten"-märke på en av dörrarna.. Det gör dock inte mindre intressant för mig eftersom jag undrat vad det är i snart 10 år nu.

Nån som har nån aning om vad det är? Bara ett vanligt tråkigt vattenmagasin eller nåt?

För den som vill kolla på www.lantmateriet.se vad jag menar, så leta upp Södermalm. Gå till YTTERSTA spetsen och sen rakt ner tills du kommer till en sjö. Den sjön heter trekanten (bor alldeles norr om den kan jag meddela så jag ser den här byggnaden varje dag). Titta rakt söder om sjöns västra spets. Där finns det två rektangulära byggnader. Dessa är mitt dilemma.

phew.
Citera
2003-12-04, 23:56
  #2
Medlem
Pudels avatar
Tänkte bara säga att du är inte den enda som unsrar vad det är...

tankarna kommer upp varje gång jag åker förbi där på e4:an...
Citera
2003-12-05, 01:45
  #3
Medlem
Här är en flygbild över området:
http://www.miljoporten.stockholm.se/...re/tre_ort.jpg

Om byggnaderna är stora och grå kan jag tänka mig att det är Trekantsreservoaren, ett "vattentorn". Byggår 1959 och volym 72 200 m³. http://www.stockholmvatten.se/dricks.../trekanten.jpg
Citera
2003-12-05, 07:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prinsCarlPhilip
Här är en flygbild över området:
http://www.miljoporten.stockholm.se/...re/tre_ort.jpg

Om byggnaderna är stora och grå kan jag tänka mig att det är Trekantsreservoaren, ett "vattentorn". Byggår 1959 och volym 72 200 m³. http://www.stockholmvatten.se/dricks.../trekanten.jpg

japp det är dom. Men då kan man undra varför entré-tornet byggdes 1903..
måste kollas upp. jag misstänkte nåt slags vattentorn när jag såg Stockholms Vatten-logga och med tanke på vart det var anlagt o så..
Citera
2003-12-05, 11:41
  #5
Medlem
Tornet från 1903 är väl det gamla vattentornet, som försörjde de gamla bostadshusen ner mot Liljeholmshamnen och upp mot Midsommarkransen med vatten. I samband med utbyggnaden av Nybohov och alla nya hus, så byggde man en större reservoar för att möta det ökade behovet. Delar av den gamla reservoaren revs, men tornet behöll man.
Citera
2003-12-05, 11:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egil
Tornet från 1903 är väl det gamla vattentornet, som försörjde de gamla bostadshusen ner mot Liljeholmshamnen och upp mot Midsommarkransen med vatten. I samband med utbyggnaden av Nybohov och alla nya hus, så byggde man en större reservoar för att möta det ökade behovet. Delar av den gamla reservoaren revs, men tornet behöll man.

Mycket troligt. Tackar.

Skulle ju vilja se insidan också =)
Citera
2003-12-05, 14:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CloakingDevice
Mycket troligt. Tackar.

Skulle ju vilja se insidan också =)


Vild gissning: Det är massor av grå betong på insidan också!
Citera
2003-12-05, 14:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egil
Vild gissning: Det är massor av grå betong på insidan också!

antagligen.

men det är ju tanken som räknas..
Citera
2003-12-05, 15:01
  #9
Medlem
Tänk om jag hade tagit fasta på mitt egen medicin till andra: Söka på google..

http://www.stockholm.se/templates/template_121.asp_Q_mainframe_E_template_120.asp_Q_ number_E_43927_A_category_E_252
Citera
2003-12-07, 17:17
  #10
Medlem
Jag gick i skolan alldeles intill vattentornet! Det finns rör från byggnaden som leder vatten till en bäck som rinner ner till Trekanten.
Jag tycker att hela Nybohov verkar intressant. Har för mig att det finns gamla kraftverk och saker i berget. Vet nån förresten varför parkeringen brevid vattentornet inte används? Den är väldigt stor, och avspärrad med bommar vid infarterna. Måste ju finnas en anledning... Det kanske finns stora bergrum under den som gör den instabil?
Citera
2003-12-07, 22:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wentor-
Jag gick i skolan alldeles intill vattentornet! Det finns rör från byggnaden som leder vatten till en bäck som rinner ner till Trekanten.
Jag tycker att hela Nybohov verkar intressant. Har för mig att det finns gamla kraftverk och saker i berget. Vet nån förresten varför parkeringen brevid vattentornet inte används? Den är väldigt stor, och avspärrad med bommar vid infarterna. Måste ju finnas en anledning... Det kanske finns stora bergrum under den som gör den instabil?

Jo jag har gått utmed sjön och sett vattnet komma ner och undrat hurihelvete.. men det gick ju upp för mig när jag förstod vad Nybohov var..

Parkeringen används vad jag vet till byggnadsgrejer.. Vet dock inte vad dom reparerar..
Citera
2003-12-09, 06:38
  #12
Banned
Intellectuals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wentor-
Jag gick i skolan alldeles intill vattentornet! Det finns rör från byggnaden som leder vatten till en bäck som rinner ner till Trekanten.
Jag tycker att hela Nybohov verkar intressant. Har för mig att det finns gamla kraftverk och saker i berget. Vet nån förresten varför parkeringen brevid vattentornet inte används? Den är väldigt stor, och avspärrad med bommar vid infarterna. Måste ju finnas en anledning... Det kanske finns stora bergrum under den som gör den instabil?


Det är bostäder på gång där, om jag inte tar fel. Vet inte om det kan vara så att geologiska undersökningar pågår för närvarande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback