Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-02, 13:45
  #13
Medlem
Nu har ju jägarna planterat ut 100 000 vildsvin, det kommer att bli många fästingar på dem!
Citera
2009-08-02, 16:22
  #14
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjinQuijota
Jag vill minnas att jag hört någonstans att fästingen är det enda djuret som inte har någon som helst betydelse i ekosystemet. Hurvida det stämmer eller ej, vet jag dock inte.


Folk brukar säga det. Folk brukar också säga att antibiotika biter på förkylningsviris. Men det stämmer inte. Inget djur eller någon annan varelse tjänar något högre syfte eller har någon ambition att ha balans i naturen. Det är stenhård konkurrens, och fästingen är tydligen ett framgångsrikt djur. Det är mycket få arter som är av viktig betydelse i ekosystemen, ännu mindre djur än växter och mikroorganismer.
Citera
2009-08-02, 21:07
  #15
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Jag röstar för en fullständig utrotning av fästingar, genom åren så har jag haft ca 800st. Bara i år ett 40 tal. Gillar dem inte alls, har haft borelia 2 ggr.
Jag är övertgad om att de inte tillför naturen något som helst. De är bara en avvart, ett misstag från naturens sida som nu bör rättas till om det finns möjlighet.

Kollade på Moose-ticks-film, det såg ju för jävligt ut, är bara mer övertygad om att de ska tas bort.

Haha det är ju så typiskt att de personer som har råkat ut mest för festingar är dem som vill ha dem utrotade.

Personligen bryr jag mig inte om vad ni andra gör med festingsläktet för dem har aldrig gjort mig något.
Citera
2009-08-02, 21:49
  #16
Medlem
ryttiputts avatar
Faktum är att jag anser att fästingar är rätt fascinerande djur av någon anledning, kanske just för att de är så ihärdiga och tåliga. Sedan att de som art är rätt spännande med sina olika faser och beteende är inte fel det heller.

Har plockat fästingar sedan 4 års ålder på våra katter och hundar men inte haft så många själv, bara 2 på 20 år eller liknande, trots att vi bor i "fästingland" och djuren sover i sängen, jag tror att mitt blod inte är så gott för myggor gillar mig inte heller. Så det kan vara anledningen till min spirande beundran för de små kräken, även om jag lider med djur som får hur många fästingar som helst på sig och blir sjuka.

Tycker det låter rätt dumt med utrotning, mest av princip, men att vaccinera sig mot TBE är en bra idé dock. Om man ska utrota fästingar så är steget inte jättelångt till att utrota iglar, spindlar eller andra djur som är lite äckliga och kan/kanske kan sprida sjukdomar..

Du som hade haft 800 - hur då?
Citera
2009-08-02, 22:54
  #17
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Haha det är ju så typiskt att de personer som har råkat ut mest för festingar är dem som vill ha dem utrotade.

Personligen bryr jag mig inte om vad ni andra gör med festingsläktet för dem har aldrig gjort mig något.


Självklart är det så, det har ju blivit personligt och dom började, hade de låtit mig vara så hade jag låtit dem vara .
Citera
2018-07-01, 15:42
  #18
Medlem
Har läst att de kommer att försöka stoppa fästingarna blandannat genom jakt och gift.

Läste vidare efter lite forskning då jag är intresserad av frekvenser och forskning inom sådant och hittade denna.

https://www.curezone.org/forums/am.asp?i=1937608

Där de pratar om en speciell frekvens som dödar just den sortens fästing inom 1 feet på 1 timma ca.
Skulle nog behövas mer forskning inom sådant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback