Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-04-26, 15:40
  #37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hela årgången 1966

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Bump, men sitter och bläddrar i tidningen SE nr: 42/1966. Köpte hela årgången för en billig penning.
Lite komplettering.
Finns ett ganska långt reportage om just denna händelse. Foton på den dömde Alf Allan Bergström och de två kriminalarna samt bilder på torpet före och efter det att torpet hade renoverats av polismännen.

Torpet låg ensligt till, åtta km från närmaste telefon och två km från närmaste väg. Vedspis och jag kan inte urskilja några elledningar eller ellampor så det var förmodligen ett ganska enkelt boende.

Alf Allan Bergström var i ett dåligt psykiskt skick vid händelsen. Efter det att han mördat de två försvarslösa människorna så gav han sig på gårdshunden med bösskolven. Han misshandlade hunden så svårt så att bösskolven sprack.

Kustuppsyningsman Gunnar Bäck berättar om gripandet av Bergström efter rymningen den 12 september :

"Jag frågade vad han hette. Han svarade: Bergström. Jag visste inte vilken Bergström det var.
.
.
Jag frågade om hans adress. Ja, det är väl kåken i Härnösand, svarade han. Då gick det upp ett ljus för mig."

Jättebra att du köpte hela årgången 1966.

Har också läst hela den men då på KB. Har för mig att just Se fanns på mikrofilm.
Citera
2022-07-08, 21:49
  #38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den röda damcykeln.

Hämtat från MORD som skakade Sverige, juni 2022, och återfinns på sidorna 46 - 51.

Rikligt illustrerat med foton och teckningar varav flera jag aldrig har sett tidigare.

Morden har namnet KÖLSJÖMORDEN 1965.

Citat rubriken:

"Cykeln kom att avslöja mördaren."

Citat i början av artikeln:

"I augusti 1965 skakades Sverige av de brutala Kölsjömorden i Dalarnas vilda finnskogar. Ulla Karlsson och hennes sambo Sven Lindqvist dödades aven mystisk beväpnad man som dök upp ur skogen för att sedan försvinna spårlöst - trots ett intensivt polispådrag."

GM cyklade omkring på en röd damcykel som vittnen hade lagt märke till.

Från SVENSKA MORDFALL.

Citat:

"12 augusti 1965. Ulla Karlsson (1899.07.04) och Sven Lindquist (1920.03.27) mördades på Svens gård i Finnskogen söder om Bollnäs. Ulla blev skjuten med en älgstudsare och Sven knivhöggs till döds. Gärningsmannen hävdade att Ulla dött av ett vådaskott och att han sedan knivhuggit Sven i självförsvar. Allan Bergström (1933.08.17-2016.07.13) dömdes till 12 års fängelse."
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-07-08 kl. 22:00.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback