Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-09, 08:04
  #121
Moderator
najass avatar
Ännu en tråd i ämnet sammanfogad

/mod
Citera
2017-07-09, 10:07
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Förövrigt är det intressant att musik som en person med Parkinsons tycker om och hört i sina tidigare år i livet kan genom att få höra detta bli helt "frisk" för en stund och klara av att gå, och dansa helt utan skakningar. Det kan även väcka dementa till liv och få deras minnen tillbaka för en stund.

Hjärnan påverkas en hel del av musik, men hur och varför är en jävigt bra fråga.

https://www.youtube.com/watch?v=uDjQ7lKmH3s

https://www.youtube.com/watch?v=8HLEr-zP3fc

Kanske har musikalitet med koordination och rörelse att göra, att den kopplar ihop kroppen och knoppen. Utan rytm och taktkänsla skulle vi röra oss mer ineffektivt, lite som i Monty Pythons silly walks sketch...skulle nog inte bli så många byten på savannen då kan man tänka sig, även om den stenåldersmänniskan kanske mest åt nötter, frukter/bär, örter etc. Att röra sig effektivt på längre vandringar torde ändå vara en konkurrensfördel. Fast det kanske har mer med en basal rytmkänsla att göra.

Fallet med den demente tyder kanske på att musik påverkar mer basala delar av hjärnan.
Eller är den demente bara så understimulerad/deprimerad att hjärnan stängt ner av den anledningen.
Linda Boström Knausgård berättar en liknande historia i sitt sommarprat, då hennes bror sjöng en sång för deras mormor på dödsbädden, så piggnar mormodern till och vill gå på restaurang.

Hypotesen att musik i grunden är kommunikation av känslor tror jag ligger närmast till hands. Vem minns inte alla blandband man spelat in med sina favoritlåtar och skänkt sin käresta... Det måste väl vara det ultimat beviset på musikens funktion.

Kosmos "musik" är nog för övrigt av lite för hög frekvens för att det skall stimulera oss på ett sätt som konventionell musik i 20-20k Hz området gör.
__________________
Senast redigerad av B.R.Donut 2017-07-09 kl. 10:24.
Citera
2017-07-09, 21:38
  #123
Moderator
najass avatar
OT raderat Tråden handlar inte om vad ni har för musiksmak, utan eventuella evolutionära kopplingar människa-musik

/mod
Citera
2017-07-09, 21:57
  #124
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Men återigen, bara för att ordet "vibration" förekommer så betyder det inte att det är samma fenomen man talar om. Det är bara ett försök att förklara ett fenomen så att gemene man kan förstå liknelsen. Precis som att ljusvågor, "vågen" i en publik och vattenvågor är olika saker som inte har med varandra att göra.

Människan kan inte heller uppfatta dessa vibrationer, de är mindre än beståndsdelarna i en atom, och dessutom i 11 dimensioner. Inte i närheten av att vara en ljudvåg. Det är på en nivå lägre än kvarkar vi snackar om. Det är extremt mycket mindre vibrationer än det vi kallar "värme".

Men jaja, vi kommer nog inte så långt här. Blev glad att du förtydligade vad du menade med att det inte var någon idé att förklara
Jag tror inte du fattar vad som menas med strängteorin. Det betyder förenklat att allt är vibrationer. Allt. Det finns inget annat.
Och de är inte bara små, det är i alla storlekar. Från extremt högfrekvent till extremt lågfrekvent. Och då är det bara det omfång vi känner till.

När vibrationer ligger inom vårt hörselomfång (20-20k hz) och harmoniserar aktiveras större delar av hjärnan än vid annan aktivitet.

Evolutionärt så visar en musikalisk person att den är både intelligent och känslosam.
Musik är både tekniskt och "magiskt" på samma gång. Vilket inte så mycket annat är här i välden.
Musik väcker både subtila känslor samtidigt med tydliga grundkänslor. Detta i ett systematiskt mönster. Det kräver både intelligens, närvaro och kreativitet i symbios. Vilket visar att de som gillar musik fungerar bättre i huvudet än de som bara är tekniska (aspies) eller de som bara är känslosamma (psyk).
Dvs det skapar en helhet. En hel människa.

Min erfarenhet av musikintresserade personer och musiker, är att de har en fot i varje hjärnhalva. De är smartare, mer humana och fattar helheter bättre än andra.
__________________
Senast redigerad av 526 2017-07-09 kl. 22:00.
Citera
2017-07-09, 22:21
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag tror inte du fattar vad som menas med strängteorin. Det betyder förenklat att allt är vibrationer. Allt. Det finns inget annat.
Och de är inte bara små, det är i alla storlekar. Från extremt högfrekvent till extremt lågfrekvent. Och då är det bara det omfång vi känner till.

När vibrationer ligger inom vårt hörselomfång (20-20k hz) och harmoniserar aktiveras större delar av hjärnan än vid annan aktivitet.

Evolutionärt så visar en musikalisk person att den är både intelligent och känslosam.
Musik är både tekniskt och "magiskt" på samma gång. Vilket inte så mycket annat är här i välden.
Musik väcker både subtila känslor samtidigt med tydliga grundkänslor. Detta i ett systematiskt mönster. Det kräver både intelligens, närvaro och kreativitet i symbios. Vilket visar att de som gillar musik fungerar bättre i huvudet än de som bara är tekniska (aspies) eller de som bara är känslosamma (psyk).
Dvs det skapar en helhet. En hel människa.

Min erfarenhet av musikintresserade personer och musiker, är att de har en fot i varje hjärnhalva. De är smartare, mer humana och fattar helheter bättre än andra.
Vilket psuedovetenskapligt svammel alltså.

Strängteorin har inte någonting med ljud att göra. De tänkta vibrationerna kan inte producera ljud. Ljudvågor är någonting helt annat.

Jag slutar diskuterar detta med dig nu, jag blir nästan irriterad.
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-07-09 kl. 22:28.
Citera
2017-07-09, 23:50
  #126
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag tror inte du fattar vad som menas med strängteorin. Det betyder förenklat att allt är vibrationer. Allt. Det finns inget annat.
Och de är inte bara små, det är i alla storlekar. Från extremt högfrekvent till extremt lågfrekvent. Och då är det bara det omfång vi känner till.

När vibrationer ligger inom vårt hörselomfång (20-20k hz) och harmoniserar aktiveras större delar av hjärnan än vid annan aktivitet.

Evolutionärt så visar en musikalisk person att den är både intelligent och känslosam.
Musik är både tekniskt och "magiskt" på samma gång. Vilket inte så mycket annat är här i välden.
Musik väcker både subtila känslor samtidigt med tydliga grundkänslor. Detta i ett systematiskt mönster. Det kräver både intelligens, närvaro och kreativitet i symbios. Vilket visar att de som gillar musik fungerar bättre i huvudet än de som bara är tekniska (aspies) eller de som bara är känslosamma (psyk).
Dvs det skapar en helhet. En hel människa.

Min erfarenhet av musikintresserade personer och musiker, är att de har en fot i varje hjärnhalva. De är smartare, mer humana och fattar helheter bättre än andra.

Hahahah bästa inlägget någonsin, även om jag inte kan något om fysik. Men det sista var kul att läsa
Jag tror också att musiker generellt sett är stabilare än andra människor, tvärt emot vad många kan tro. Har också märkt att omusikaliska personer i större utsträckning är mera psykiskt lättpåverkade andra.
__________________
Senast redigerad av DMfanNo1 2017-07-09 kl. 23:58.
Citera
2017-07-12, 17:39
  #127
Medlem
Perdites avatar
Finns det några sinnen över huvud taget som man gillar från början? Man lär sig vilka sinnen som man ska tycka om. Ibland kan man uppfatta samma doft t.ex. olika beroende på situation.

Om jag äter ägg t.ex. så kan någon som gillar ägg bli sugen på det också.. Däremot om jag lägger värdens brakfis, som luktar äggmök, så tror jag att INGEN skulle bli sugen på ägg på grund av den likvärdiga doften..

"Fan din brakfis luktade ägg, så jag blev sugen på det nu"

Samma sak med Chili Con Carne m.m. som fisar med kan likna doftmässigt. När blev någon av er FB-användare sugna på mat senast någon fes ut något som luktade mat?
Citera
2017-07-12, 19:56
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Finns det några sinnen över huvud taget som man gillar från början? Man lär sig vilka sinnen som man ska tycka om. Ibland kan man uppfatta samma doft t.ex. olika beroende på situation.

Om jag äter ägg t.ex. så kan någon som gillar ägg bli sugen på det också.. Däremot om jag lägger värdens brakfis, som luktar äggmök, så tror jag att INGEN skulle bli sugen på ägg på grund av den likvärdiga doften..

"Fan din brakfis luktade ägg, så jag blev sugen på det nu"

Samma sak med Chili Con Carne m.m. som fisar med kan likna doftmässigt. När blev någon av er FB-användare sugna på mat senast någon fes ut något som luktade mat?
Intressant tanke. Men brukar inte ungar reagera på musik?

Hittade en intressant video i sammanhanget:
https://www.youtube.com/watch?v=9mA_VjXkNwI
En unge som reagerar på glad och sorglig musik (arabisk?)

Edit:
Hittade en till, med ännu flera typer av musik
https://www.youtube.com/watch?v=hRkaG7ru0Uk
Citera
2017-07-12, 21:44
  #129
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Intressant tanke. Men brukar inte ungar reagera på musik?

Hittade en intressant video i sammanhanget:
https://www.youtube.com/watch?v=9mA_VjXkNwI
En unge som reagerar på glad och sorglig musik (arabisk?)

Edit:
Hittade en till, med ännu flera typer av musik
https://www.youtube.com/watch?v=hRkaG7ru0Uk

Det beror nog på vad det är för musik. Som barn eller djur så tror åtminstone jag att dom mer reagerar på ljudet som bakgrundsbrus.

Havsbrus är skönt att höra på, enligt mig själv. En lugn låt kan nog uppfattas som havsbrus om man inte förstår innebörden av texten/melodin.

Barn och djur är också väldigt ofta rädda för åska/nyårsraketer, men hårdrock är heller ingen höjdare..
Citera
2017-07-13, 02:41
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kanske har musikalitet med koordination och rörelse att göra, att den kopplar ihop kroppen och knoppen. Utan rytm och taktkänsla skulle vi röra oss mer ineffektivt, lite som i Monty Pythons silly walks sketch...skulle nog inte bli så många byten på savannen då kan man tänka sig, även om den stenåldersmänniskan kanske mest åt nötter, frukter/bär, örter etc. Att röra sig effektivt på längre vandringar torde ändå vara en konkurrensfördel. Fast det kanske har mer med en basal rytmkänsla att göra.

Fallet med den demente tyder kanske på att musik påverkar mer basala delar av hjärnan.
Eller är den demente bara så understimulerad/deprimerad att hjärnan stängt ner av den anledningen.
Linda Boström Knausgård berättar en liknande historia i sitt sommarprat, då hennes bror sjöng en sång för deras mormor på dödsbädden, så piggnar mormodern till och vill gå på restaurang.

Hypotesen att musik i grunden är kommunikation av känslor tror jag ligger närmast till hands. Vem minns inte alla blandband man spelat in med sina favoritlåtar och skänkt sin käresta... Det måste väl vara det ultimat beviset på musikens funktion.

Kosmos "musik" är nog för övrigt av lite för hög frekvens för att det skall stimulera oss på ett sätt som konventionell musik i 20-20k Hz området gör.

Mins inte vad jag hörde det men vad jag hört påverkas hjärnan enormt mycket av känslor.
Det gjordes tester på dem som hade något fel på just känslocentrum i hjärnan att de även hade problem att minnas saker och göra en del saker. Allt vi gör förknippas med en känsla typ.

Då gissar jag bara att musik får oss att känna just känslor och öppna upp minnen.
Det jag har märkt är att om jag lyssnar på musik, om det är någon låt jag känner igen så brukar jag tänka på något som hänt för länge sedan då jag lyssnade på denna låten för första gången typ. Eller om det var någon låt som jag och en gammal kompis lyssnade på, eller om jag hörde låten på en fest.
Då mins jag känslorna och händelsen.
Min gissning är att det är därför det även kan vara så Dementa "låser upp" delar av hjärnan som annars är på gång att ruttna bort.
Citera
2017-07-14, 02:04
  #131
Medlem
Dathugs avatar
Citat:
Att vi reagerar känslomässigt på mönster förstår jag. Men jag undrar snarare varför. Jag ser inte den evolutionära fördelen med att göra det när det kommer till ljud.

Varför inte med ljud?

Citat:
Evolutionärt så visar en musikalisk person att den är både intelligent och känslosam.

Musik väcker både subtila känslor samtidigt med tydliga grundkänslor. Detta i ett systematiskt mönster. Det kräver både intelligens, närvaro och kreativitet i symbios.


Citat:
Vilket psuedovetenskapligt svammel alltså.

Tycker du att just den delen av inlägget var svammel också? för det förklarar delar av den evolutionära fördelen med att upptäcka mönster i ljud.


Sen svaret på varför vi reagerar känslomässigt av musik borde ju gruppas in i varför vi reagerar med känslor på vår omvärld från första början.


Ofta är känslan man får av att lyssna på musik en empati, speciellt när det är någon som sjunger.

även instrumentala låtar utrycker känslor.
När man lyssnar på mozarts eine kleine nachtmusik hör man hur extremt taggad och uppspelt han måste varit när han gjorde den.
Det är ju lixsom så det är när man är helt super glad ser fram emot något, tiden känns snabbare, massor av energi i kroppen högt tempo.


Varför är musik evolutionärt bra? För att det ger oss gemenskap, känslor, energier så vi kan sammarbeta och överleva bättre.


Är det du undrar hur det började i människan från början? Det är en kluring.
immitationer av fåglar är en gammal klassiker.

Våra förfäder exprimenterade nog mycket med ljud.
Vem kan göra det mest skärckinjagande vrålet, vem kan skapa best eko.
Ooooo jävlar han kan ju locka till sig djur med ljud fan va bra!


Våran kapacitet att använda ljud har nog sakta byggts på med evolutionen.
En dag sjöng någon för första gången och sen kanske han fick några extra ungar tack vare det.

byggandet av instrument är nog immitationer av naturfenomen.


Crackpot
Människan uppskattar det den tycker är vackert ofta är det vi tycker är vackert Symetriskt. Det gäller inte bara ett ansikte som signalerar hälsa. Det kan handla om en blomma eller ett träd.
Kanske är det något med det i dom som kan sjunga bra. Dom skapar en annan symetri i vågorna, så att vi tycker det blir vackert och behagligt.
Kanske det också signalerar hälsa på något sätt. En röst kan vara tändande eller avtändande..
Crackpot

Rytm o takt är ju användbart hehe.
Citera
2017-08-18, 10:22
  #132
Medlem
papercaces avatar
Jag är ingen biolog men jag har läst att musikalisk förmåga har en viss korrelation med intelligens. En av defentionerna av intelligens är hur bra man är på att hitta mönster. Skulle det inte kunna vara så att musik är en bieffekt av människans jakt efter mönster?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback