Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-12-03, 18:51
  #1
Medlem
Detta kanske är relativ tråkigt läsning men postar inte för att underhålla.
Har en kompis som konstant har förkylningsblåsor, ofta flera stycken dessutom. Överdriver inte, hon har ALLTID minst en, har själv en nu (där för jag skriver)som jag e fruktansvärt irriterad på och skulle fan inte överleva att ha det konstant.

Hon fråga sin tandläkare om man kunde göra ngt men sa att hon fick vänja sig. Ngn som vet om det finns ngt som kan lindra eller "bota" hennes problem eller varför hon är så känslig för det?

EDIT: Hitta ngt om att det kan bero på en oläkt influensainfektion och att homeopatiska/immunbiologiska medel kan mildra, ngn som vet mer om det här?
Citera
2003-12-03, 18:54
  #2
Medlem
LadyTieras avatar
Googlade;



Läppherpes - förkylningsblåsor - är grupper av smärtsamma, vätskefyllda blåsor på läpparna och ibland under näsan eller på kinden. Läppherpes orsakas av herpesvirus och är mycket smittsamt. Den första infektionen får man ofta som barn, ibland utan symtom, och den förväxlas ofta med förkylning eller influensa. När en person väl smittats stannar viruset kvar i kroppen och återkommer hos de flesta då och då. Hos vissa personer förblir viruset inaktivt.

Läppherpes - förkylningsblåsorna läker normalt inom en vecka. Eftersom det inte finns något botemedel mot herpesinfektioner kan blåsorna återkomma i samband med förkylning. Det sker ofta då man blir upprörd, solar mycket, blir allergisk eller får feber. Receptfria lokalbedövningsmedel kan ge tillfällig lindring. Receptbelagda antivirusmedel kan användas precis när såret håller på att bryta ut - fråga din tandläkare eller läkare.
Citera
2003-12-03, 18:55
  #3
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J3K
Detta kanske är relativ tråkigt läsning men postar inte för att underhålla.
Har en kompis som konstant har förkylningsblåsor, ofta flera stycken dessutom. Överdriver inte, hon har ALLTID minst en, har själv en nu (där för jag skriver)som jag e fruktansvärt irriterad på och skulle fan inte överleva att ha det konstant.

Hon fråga sin tandläkare om man kunde göra ngt men sa att hon fick vänja sig. Ngn som vet om det finns ngt som kan lindra eller "bota" hennes problem eller varför hon är så känslig för det?

EDIT: Hitta ngt om att det kan bero på en oläkt influensainfektion och att homeopatiska/immunbiologiska medel kan mildra, ngn som vet mer om det här?

Var sitter blåsorna? Kan det inte vara munherpes då, om dom sitter i dom regionerna?
Citera
2003-12-03, 18:56
  #4
Banned
BOozers avatar
Det kan vara att hon är känslig för vissa väderslag.
Själv så åker jag på blåser när det skiftar från kallt till varmt och vice versa.
Jag kan rekommendera zinkpasta eller armens lypsyl, dessa är mycket bra.
Men som sagt jag tror att det beror på vädret, om inte så kanske du alt. hon snaskar på fel saker...

/BOozer!!
Citera
2003-12-03, 19:07
  #5
Medlem
dom sitter på tungan, under tungan och på kinderna.. I munnen med andra ord, ej utanför eller på läpparna.
Citera
2003-12-03, 19:09
  #6
Medlem
LadyTieras avatar
Varsågod
---------------------------------
Blåsor i munnen
(Aftös stomatit)
Författare: För den medicinska faktagranskningen i 2003 års version svarar Dr Lars-Olof Medin, Göteborg.

Definition
Inflammation i munslemhinnan med ständigt återkommande sår och blåsor. Brukar indelas i tre typer; mindre, större och herpesliknande blåsor.

Orsak(-er)
Sjukdomsorsaken är okänd. Men infekterande ämnen som orsak kan misstänkas spela roll eftersom mängden antikroppar mot vissa virus ökar. Även hormonrubbningar och ett nedsatt allmäntillstånd kan bidraga till att utveckla besvären.

Symtom
De mindre blåsorna: 1–4 blåsor mindre än 10 mm i diameter och med en liten central oval grundning. Denna grundning har en vit/gul fyllning omgiven av en röd ring. Blåsorna läker av sig själv på 7–10 dagar utan ärrbildning.
De större blåsorna: Är över 10 mm i diameter. Sitter framför allt på läppar och mjuka gommen och kan vara kvar i flera månader. Läker ofta med en liten ärrbildning.
Herpesliknande blåsor har 20–100 blåsbildningar med 1–2 mm i diameter. Blåsorna kan flyta ihop till större oregelbundna slemhinneförändringar.


Alternativa överväganden
Brännblåsor, bitsår, kontaktreaktion, vita munslemhinnefläckar, svampinfektioner, virusinfektioner, godartade hudblåsor. Kan också vara första tecken på inflammatorisk tarmsjukdom. Det finns även ett samband med allergi mot födoämnen t ex sädeslag.

Behandling
Ingen specifik behandling är framgångsrik för alla patienter med munblåsor.Kortisonmedel kan användas lokalt. Benzydaminlösning används för munsköljning. Vid utbredda sår och svårigheter att äta och dricka används lidokain gurgelvatten. Klortetracyklin för munhygien. Höga doser av acyklovir vid herpesliknande utslag (kan hindra utbrott). I svåra fall används talidomid, som i dag är ett licenspreparat. Detta innebär att det kan ges endast i speciella fall och då av öron-, näs-, hals-läkare.

Läkemedel

Övriga medel A01AB11
Ascoxal®

Benzydamin A01AD02
Andolex

Triamcinolon D07AB09
Kenacort®-T

Aciklovir J05AB01
Aciclovir Mayne
Aciclovir NM Pharma
Aciclovir Ranbaxy
Acyclovir Alpharma
Geavir®
Zovirax®
Citera
2003-12-03, 19:22
  #7
Medlem
Tackar LadyTiera!
Vet någon som kommer uppskatta informationen
God jul
Citera
2007-06-05, 08:12
  #8
Medlem
är lite orolig!

nu är det så här att jag har fått två blåsor på underläppen. och jag undrar bara vad det kan vara och hoppas på att det inte är herper. blåsorna sitter brevid varandra lång in på underläppen. och nu 1 vecka efter har jag blivit förskyld. kan det va förskylningsblåsor? eller är det bara vänta på att dom ska försvinna av sig själv som dom andra blåserna jag haft gjort ? vore bra om någon svarade på det
Citera
2007-06-05, 19:11
  #9
Medlem
Pendeltågs avatar
Övrigt - sista utvägen >>>>>>>>>>>> Medicin och hälsa

//Moderator



Edit:

marcus0909 skall ha en eloge för att han använt sig av sökfunktionen på ett ypperligt sätt! Guldstjärna!
Citera
2007-06-06, 19:28
  #10
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus0909
nu är det så här att jag har fått två blåsor på underläppen. och jag undrar bara vad det kan vara och hoppas på att det inte är herper. blåsorna sitter brevid varandra lång in på underläppen. och nu 1 vecka efter har jag blivit förskyld. kan det va förskylningsblåsor? eller är det bara vänta på att dom ska försvinna av sig själv som dom andra blåserna jag haft gjort ? vore bra om någon svarade på det

Det är herpes. Frkylningsblåsor kallas det bara för att det låter bättre. Däremot är det gynnsamt för herpes att bryta ut på en redan försvagad kropp och det är kroppen när du är förkyld.

Tro inte på folk som bara har en blåsa men det är inte herpes så vida det inte är skavsårsblåsor eller brännblåsor.
Citera
2010-02-26, 10:47
  #11
Medlem
Ol4Run3s avatar
Jag får såna här blåsor ibland och då brukar jag skölja med ett receptfritt läkemedel som heter Hexodental eller Hexodentin eller något. Det brukar fungera för mig och blåsorna försvinner på några få dagar.
Citera
2015-04-21, 21:38
  #12
Medlem
Hej!

Ca varannan gång efter jag varit förkyld, så får jag 3-4 små, små, vattenfyllda gul-vita blåsor på mittenväggen i min näsa. Har efter 20 år förstått att detta är en mildare variant av herpesvirus, och hur jag fått den är ytterst oklart, eftersom jag alltid varit noga att ej hångla/slicka någon med blåsor, men har också förstått att jag kan ha ärvt det av min mor som jag vet har sådana.

Hursomhelst. Jag är jävligt tacksam att jag ej har könsherpes eller en klase vindruvor på läpparna. Saken är den att vi vet att det inte finns något botemedel, men jag är villig att testa allt i experimentellt syfte - från bensin till kortison. Nu har jag fått det igen... Men jag testade för några år sedan att dutta på tandkräm på dessa, och det må ha varit inbillning men det kändes som det mildrade symptomen och minskade tiden de fanns där. Tror ni det är placebo, eller ska jag göra det över natten igen? Finns det nån "frihetlig doktor" här...?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback