Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-22, 15:51
  #85
Medlem
Skulle aldrig klara av att äta mört, men det sitter nog mest i huvudet på mig själv..

Fan, äta mört.. Aldrig i helvete!!
Citera
2015-02-22, 16:34
  #86
Medlem
auto607989s avatar
Åt rökt mört när jag va liten, som sagts tidigare är det mycket ben men smaka illa gjorde den verkligen inte.

mvh
Citera
2022-08-19, 21:33
  #87
Medlem
Äta mört, helst inte, men ....
Surströmmingstillverkare i Umeå har planer på att ställa om: Ska börja göra ”surmört” istället för "surstömming" , pga. rekorddålig fångst av strömming längs kusten i år.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...a-gora-surmort

Vilka vill testa "surmört"?
Citera
2022-08-19, 23:02
  #88
Medlem
godboys avatar
Jag har för mig att dessa firrar äts en hel del i de gamla öststaterna, hur de tillreds och vad de gör med dem har jag ingen aning om.
Citera
2022-08-23, 19:47
  #89
Medlem
448s avatar
Mört går att använda som sill/strömming på alla sätt från stekning i ströbröd till surströmming.

Vintertid direkt från pölen ,sommartid sumpad i renvatten nån dag med lite lite lite salt för o få bort sumpdysmaken
Citera
2022-08-23, 20:50
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Mört går att använda som sill/strömming på alla sätt från stekning i ströbröd till surströmming.

Vintertid direkt från pölen ,sommartid sumpad i renvatten nån dag med lite lite lite salt för o få bort sumpdysmaken

Ursäkta mig, men just mörtar är de första som dör i sunkiga vatten.
Citera
2022-08-23, 21:16
  #91
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Ursäkta mig, men just mörtar är de första som dör i sunkiga vatten.

Öh , sumpdysmak har inget med sunkiga vatten o göra utan kommer från ökad växtlighet o alger i vatten.

Däremot har du rätt i att mörten är den första som ryker om vattnet blir försurat , så mört i en pöl betyder bra vAttenkvalite surhetsmässigt
Citera
2022-08-23, 21:56
  #92
Medlem
ekerilars avatar
Jag har boken "Lärobok i Fiskberedning" utgiven av Wilhelm Dunker år 1890.

Här rekommenderas "Mört med pepparrot"

Rensa och fjälla mörten. Lägg dem i kokande vatten och låt dem koka häftigt i 10 minuter tillsammans med lök, salt och kryddor.

Under tiden fräses smör och mjöl ihop i en stekpanna. Späd sedan med tillräcklig mängd fiskspad till en god sås. Såsen hälles sedan över mörten som kokas upp på nytt.

Tillsätt sedan en god del riven pepparrot blandat med en smula mjölk.
Citera
2022-09-12, 18:29
  #93
Medlem
GoblinSlayers avatar
en mört kan vara bättre än inget alls
Citera
2022-09-13, 16:33
  #94
Medlem
448s avatar
Prova mört sen mot nov , stek som sill , mindre mört

Surströmingstillverkare testar nu o sura mört på grund strömmingsbrist

Man kan lätt fånga stora mängder med mjärde
Citera
2022-09-13, 17:16
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Öh , sumpdysmak har inget med sunkiga vatten o göra utan kommer från ökad växtlighet o alger i vatten.

Däremot har du rätt i att mörten är den första som ryker om vattnet blir försurat , så mört i en pöl betyder bra vAttenkvalite surhetsmässigt
Fast mörtarna blir stora i sura vatten, det är där man hittar mörtar på 0,5-1kg. Mycket fina.
Citera
2022-09-13, 17:22
  #96
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Fast mörtarna blir stora i sura vatten, det är där man hittar mörtar på 0,5-1kg. Mycket fina.

Är ju benen i större mört man vill slippa annars ,mindre steker man benen mjuka.

Ett exemper föresten på storfångst av mört dom lyfte en liten torrdocka på Muskö

10ton , typ en avfallscontainer med mört låg o sprattla

Bra livsmedelsreserv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback